maria med kamera
Aktiv medlem
Fast jag har inte samma kamera, ser jag nu, bara samma objektiv.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nu är det bestämt. Det blir en 5D Mark II. Till min nuvarande kamera 1000D (ja jag vet dte är som att byta från cykel till Rolls Royce...stort steg.) har jag dessa objektiv:
Kitobjektiv
Canon 50mm 1,8
Sigma 55-200mm
Vilket schysst allround-objektiv skulle passa till 5D:n? Vad rekommenderar ni att köpa till förrutom dom jag har?
JOhanna
Fast mitt 55-200 passade på 1ds mk ii, borde det inte passa på 5d mk ii då?
Fast mitt 55-200 passade på 1ds mk ii, borde det inte passa på 5d mk ii då?
Fast nu var det ett sigma 55-200 och de varianter jag hittade var byggda för APS-C...
Fast nu var det ett sigma 55-200 och de varianter jag hittade var byggda för APS-C...
Nu är det bestämt. Det blir en 5D Mark II. Till min nuvarande kamera 1000D (ja jag vet dte är som att byta från cykel till Rolls Royce...stort steg.) har jag dessa objektiv:
Kitobjektiv
Canon 50mm 1,8
Sigma 55-200mm
Vilket schysst allround-objektiv skulle passa till 5D:n? Vad rekommenderar ni att köpa till förrutom dom jag har?
JOhanna
24-105mm/4 L som första objektiv och ett 70-200mm/2,8 som nästa objektiv.5:an är en fantastisk kamera men den ställer stora krav på opitken.Du kommer sannolikt aldrig att bli nöjd med något annat än L optik i fortsättningen
Kenneth
....
EF-S passar INTE. Endast EF-gänga här...
Mja, ska man vara riktigt petig funkar ju även Canons TS-E och MP-E objektiv..
24-105mm/4 L som första objektiv och ett 70-200mm/2,8 som nästa objektiv.5:an är en fantastisk kamera men den ställer stora krav på opitken.Du kommer sannolikt aldrig att bli nöjd med något annat än L optik i fortsättningen
Kenneth
Helt riktigt Staffan!
Både TS-E & MP-E har en EF-fattning och inte den begränsande EF-S fattningen - så dessa objektiv fungerar på både fullformat, APS-C och APS-H!
Undrar hur populär MP-E är hos Canon kamera ägare?
Sedan finns det ett spännande alternativ som fungerar för alla de olika Canon sensor formaten och levererar fisheye-bilder - Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye.
Den har många kreativa användningsområden om än en något avskräckande prislapp ...
Lycka till med nya Canon EOS 5D MK2 - en fantastisk kamera till det mesta!
//Carl
Fast mitt är också Sigma.
De varianter av Sigma 55-200 som jag lyckats googla fram var alla anpassade för aps. Men det hindrar inta att det finns varianter som är anpassade för FF.
Sen passar en nog ganska många som är anpassade för aps rent fysiskt även på FF hus men kan ge lite extra vinjettering.
EF-S objektiv passar inte rent fysiskt eftersom många av dom är anpassade för hus med mindre spegel dvs de sticker in lite i huset och på en kamera med fullstor spegel kan spegeln då slå i objektivets bakant.
För att veta säkert måste man ha mer information vilken modell det är.
Sigmas modeller som heter DC (dvs avsedda till APS-C) brukar gå att montera även på småbild, men med rätt extrem vinjettering som resultat. Tror inte risken är överhängande att de är byggda så att spegeln kan slå i utstickande delar (som med åtminstone vissa EF-s), men man kanske inte ska chansa heller.
Instämmer helt.