Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

wistrom84

Aktiv medlem
Nu är det bestämt. Det blir en 5D Mark II. Till min nuvarande kamera 1000D (ja jag vet dte är som att byta från cykel till Rolls Royce...stort steg.) har jag dessa objektiv:

Kitobjektiv
Canon 50mm 1,8
Sigma 55-200mm

Vilket schysst allround-objektiv skulle passa till 5D:n? Vad rekommenderar ni att köpa till förrutom dom jag har?

JOhanna

"Perfekt på resor" ...beror väl på vad man tänkt fota? ;)

Hur som helst, 24-105:an är klockren. Funkar riktigt bra ihop med 5Dmk2.

Har du möjlighet så köp Canon 24-105mm det är ett toppenobjektiv, Det som sitter mest på min kamera trots att jag har många andra.
Maria

"klockren" ...beror väl på vad man tänkt fota ;)

Fast det var ju en rätt dum kommentar, eller hur?

Om man ska bidra till frågan istället: objektivet är en bra reseglugg eftersom det är så allround, och på resor brukar de allra flesta vilja fota mer än bara ett motiv, mer än bara en typ av situation. Dessutom brukar man vilja ha en bra kompromiss mellan prestanda, vikt och storlek. 24-105:an är en bra kompromiss. Att den inte är optimal för all slags fotografering säger sig självt, det ligger i kompromissens natur.

Nej, objektivet blir inte sämre bara för att det inte passar motivet.

Märklig synpunkt, men den frågan blir OT. Men du kanske kan göra oss en tjänst och utveckla vad du menar med "klockren" och "funkar riktigt bra"? Kan du inte bidra till frågan istället för att märka ord och göra dig lustig över andras kommentarer, som faktiskt försöker hjälpa frågeställaren?

Märklig synpunkt, men den frågan blir OT. Men du kanske kan göra oss en tjänst och utveckla vad du menar med "klockren" och "funkar riktigt bra"? Kan du inte bidra till frågan istället för att märka ord och göra dig lustig över andras kommentarer, som faktiskt försöker hjälpa frågeställaren?
Nej det är inte märkligt. Objektivets egenskaper påverkas inte av vad du tänkt fota med det. Dess lämplighet för motivet är måhända en annan historia.

Med att det är klockrent menar jag att det är ett bra och gediget objektiv som presterar fint längs hela dess omfång och även på full bländaröppning. Och f/4 ihop med ISO6400 på 5D2:an räcker väldigt långt. Byggkvaliteten, zoomringen och fokusringen är, som sig bör, på "L-nivå" vad gäller handhavandet.

Det enda man egentligen kan anmärka på är att det vid vissa motiv ibland förekommer en viss kromatisk aberration, samt att det vinjetterar en aning runt 24mm, men det är inget bekymmer att automatiskt kompensera för detta i efterbehandlingen med hjälp av kamera+objektivprofilen.
Aberrationen är heller inte värre än att man enkelt fixar det i raw-konverteraren.

Bortsett från ett fast 50mm är det här det objektiv som sitter oftast på min 5DmkII.

Nej det är inte märkligt. Objektivets egenskaper påverkas inte av vad du tänkt fota med det. Dess lämplighet för motivet är måhända en annan historia.

Med att det är klockrent menar jag att det är ett bra och gediget objektiv som presterar fint längs hela dess omfång och även på full bländaröppning. Och f/4 ihop med ISO6400 på 5D2:an räcker väldigt långt. Byggkvaliteten, zoomringen och fokusringen är, som sig bör, på "L-nivå" vad gäller handhavandet.

Det enda man egentligen kan anmärka på är att det vid vissa motiv ibland förekommer en viss kromatisk aberration, samt att det vinjetterar en aning runt 24mm, men det är inget bekymmer att automatiskt kompensera för detta i efterbehandlingen med hjälp av kamera+objektivprofilen.
Aberrationen är heller inte värre än att man enkelt fixar det i raw-konverteraren.

Bortsett från ett fast 50mm är det här det objektiv som sitter oftast på min 5DmkII.

Tack allihop! Jag följer rådet att köpa det omtalade objektivet :)

Jag personligen hade köpt ett 50mm F1.4 eller om man har råd ännu bättre ett 50mm F1.2.
Fast det är klart beror ju på vad man gillar att fota, men ett ljusstarkt normalobjektiv är något jag tycker alla bör ha i sin kameraväska.
Med ett sådant klarar man sig väldigt långt med och det är lite mer utmanande kan jag personligen tycka att ha en fast brännvidd.
Men 24-104 f4 är tydligen ett mycket trevligt objektiv :)

Förmodligen onödigt att påpeka men 24-105:an är ju kitobjektiv med 5D2.

Jag är också mycket nöjd med mitt.

Klockrent på resor bl a...

//Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar