Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D mark II Eller 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Tweedy

Aktiv medlem
Jag vet detta har varit uppe förut men nu är det allvar!!!!!

Min 5D dog idag så måste fixa det här snabbt.

Jag fotograferar mest mäklarbilder (med 16-35), studio, bröllop.

hur mycket mindre vidvinkel får man med 7D? motsvarar det typ 20 på fullformatskamera?
Jag hade en 30D som jag trivdes med zoom mässigt har inte gillar 5D på samma sätt (även om den var överlägsen i bildkvalité).

Det lättaste är ju att köpa en 7D, billigare men hur höga ISO kan den ta? (likvädig med gamla 5d?).

Tror ni att mäklarbilderna bli lidande av detta? (fotar mest på 20 mm i vilket fall).

Ge mig lite tips och inputs.

En ska till.
Om man fotar i RAW hur stora blir filerna i 7d resp 5d mark II?

hur stora bilder kan man trycka som mest med 7D?

Jag vet detta har varit uppe förut men nu är det allvar!!!!!

Min 5D dog idag så måste fixa det här snabbt.

Jag fotograferar mest mäklarbilder (med 16-35), studio, bröllop.

hur mycket mindre vidvinkel får man med 7D? motsvarar det typ 20 på fullformatskamera?
Jag hade en 30D som jag trivdes med zoom mässigt har inte gillar 5D på samma sätt (även om den var överlägsen i bildkvalité).

Det lättaste är ju att köpa en 7D, billigare men hur höga ISO kan den ta? (likvädig med gamla 5d?).

Tror ni att mäklarbilderna bli lidande av detta? (fotar mest på 20 mm i vilket fall).

Ge mig lite tips och inputs.

Multiplicera med 1,6 så får du vad bildvinkeln motsvarar.
16-35 blir alltså 25,6-56 vilket ju inte är någon vidare vidvinkel.
Skaffa ett 10-22 så motsvarar det din 16-35 nästan exakt.

En 5D2 fast att du tyckte din 30D passade bättre "zoom-mässigt" (som du kallade det)?

Japp det tyckte jag, behövde inte ha lika stora och tunga objektiv upplevde jag det.

men nu fotar jag till mäklare och då kan man inte fota med 25 vidvinkel vill inte byta ner mig från canons bästa vidvinkel till en sämre för att få brännvidden.

nej då blir det en 5d får stå ut med tyngre objektiv

5dmk2 skulle göra jobbet. Speciellt med tanke på att du inte behöver snabb af. Skulle du däremot börja fota sport/journalistik så spricker ekvationen ;)

Går sj runt med en 5dmk2. Absolut trevligaste kameran jag har ägt. Men jag ser inga markanta skillnader mot 7d med rätt objektiv. Det finns några vidvinkel som ger dig den önskade brännvidden men tyvärr inte samma ljusstyrka.

Bildegenskaperna, iso egenskaperna osv.. är ungefär samma. Raw-filerna blir aniningen större med 5dmk2. 7d är en mycket trevlig kamera annars.

Skulle du däremot börja fota sport/journalistik så spricker ekvationen ;).

Förstår fortfarande inte varför uppfattningen att man inte kan fota sport med 5D mk2 sprids. Det är ju inte sant. Det går alldeles utmärkt att fota sport med den. Punkt.

Bara för att 7D har en annan AF-modul och tar fler bilder per sekund betyder det inte att du automatiskt får bättre sportbilder med den. Det hänger till största delen på fotografen, inte kameran!

Förstår fortfarande inte varför uppfattningen att man inte kan fota sport med 5D mk2 sprids. Det är ju inte sant. Det går alldeles utmärkt att fota sport med den. Punkt.

Bara för att 7D har en annan AF-modul och tar fler bilder per sekund betyder det inte att du automatiskt får bättre sportbilder med den. Det hänger till största delen på fotografen, inte kameran!

Lite överdrivet är det det håller jag med dig om.
Men för rörliga mål har man ju iaf lite bättre förutsättningar med en 7D pga 8b/s o en bättre AF.

Kan varmt rekomendera 7D till mäklarbilder, då det är den jag använder själv (har även en 5DmarkII) Det inbyggda vattpasset är mycket bra.. =)

Tvärtom, skulle jag vilja påstå. Just eftersom 7D har bättre af och snabbare bps får man automatiskt bättre sportbilder (eller fler bra) med den. Allt annat lika.

Jag håller inte med :)
Bara för att förtydliga: Jag håller med dig om att det går att plåta sport med 5Dmk2. Jag håller med dig om att det handlar mer om fotografen än om kameran.

Men om samma fotograf, under samma omständigheter, plåtar sport med två olika kameror kommer h*n att få bättre och/eller fler bra bilder med den kamera som har bättre af och snabbare bps.

Jag har fångat sportbilder med min LX3.. Går utan problem, MEN man måste använda hjärnan när man fotograferar ;D

Så när vi pratar så avancerade kameror som 5dMk2 och 7D så finns det aboslut inget som hindrar dig från att ta bilder i världsklass, oavsett motiv.

5dmk2 är inte oduglig i dessa sammanhang.
MEN vid rörliga objektiv/modeller osv. så hänger inte 5dmk2:ans AF med. Nu pratar jag inte bild/sekund utan AF. I somras ville jag fotografera kompisar när de hoppar i vatten och inte fick jag fokus på mer en än bild per hopp.

AF på 5dmk2 är betydlig segare än på 7D. är vi överens där?
:)

Bara för att förtydliga: Jag håller med dig om att det går att plåta sport med 5Dmk2. Jag håller med dig om att det handlar mer om fotografen än om kameran.

Men om samma fotograf, under samma omständigheter, plåtar sport med två olika kameror kommer h*n att få bättre och/eller fler bra bilder med den kamera som har bättre af och snabbare bps.

Håller med dig!

Själv plåtar jag en hel del sport yrkesmässigt.
Har testat 5D mkII för sport, och använder regelbundet en 7D.

Nu beror skillnaden till viss del vilken sport det är frågan om.
Snackar vi Speedway, som är rätt snällt mot AF så är skillnaden inte så stor.
Men för t.ex. Innebandy, fotboll eller ishockey så får jag klart fler keepers med 7D än med 5D mkII för att AF-modulen hänger med avsevärt bättre på snabba oregelbundna rörelser.
Här är enligt min erfarenhet 5D mkII inte ens nära.

Och då har jag optimerat inställningarna så långt som nu är möjligt på 5D mkII, som dessvärre också har jämförelsevis högst begränsade inställningar för AF.

Visst är det så att fotografens kompetens är viktig.
Men att hävda att en kompetent fotograf klarar vilken sport som helst med en 5D mkII är att göra det väl enkelt för sig.

Min poäng är bara för att det går att ta sportbilder med 5D mkII, så betyder det inte att det är ett lämpligt verktyg för sportfotografer.

(Den som vill veta vad jag håller på med/vilka erfarenheter jag har av ämnet kan kika här:
http://photo-it.net/index.php/referenser ).

Min poäng är bara för att det går att ta sportbilder med 5D mkII, så betyder det inte att det är ett lämpligt verktyg för sportfotografer.
[/URL] ).

Instämmer. Det som är lite trist är dock att folk i allmänhet och på olika webbforum i synnerhet tolkar detta som att AF-modulen suger och inte duger till annat än stillastående motiv i välbelysta miljöer. Jag minns en fotograf som bestämt hävdade att han bara ville köra manuell fokus på sin 5D för "autofokusen gick ju inte att lita på för fem öre".

Ett välfungerande hus och korrekt kalibrerade gluggar kommer man mycket långt med, men jag håller med om att det absolut finns bättre sportkameror, och om det är betalda uppdrag man tar så är det förstås inget snack.

ANNONS