Annons

5D Mark II - 720p ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Windman

Aktiv medlem
Jag har sökt och sökt men kan inte hitta specifik info om 720p.

Det står att den klarar 1080p och VGA.
Men har någon läst något om 720p?

Man tycker ju att den borde klara det, när den klarar 1080p...
Känns bara onödigt att spela in i så stor upplösning, hade varit najs att slippa skala ner den i efterhand.

Känns bara onödigt att spela in i så stor upplösning, hade varit najs att slippa skala ner den i efterhand.

Jag köpte just en videokamera, en Canon FH100.
Jag trodde nog att 1080 var maxupplösning men det är enda upplösningen. Man kan välja bredd mellan 1440 och 1920.
Sitter just nu och brottas med dom gigantiska klippen som dessutom går toksegt att konvertera.

Exakt.

Inte nog med att det tar mer plats på minneskortet i kameran, man skall behöva skala ner det när man kommer hem också :)

720p räcker sååå bra, och editera 1080p är inte roligt. (om man inte är pensionär och har gott om tid... och nerver.)

Tycker inte det borde finnas någon teknisk anledning att inte supportera 720p, men det kanske det gör... vad vet jag.

Den klarar bara 1080 och vga, det är det enda, man får konvertera själv till mindre storlek, tyvärr.

Är du 100% säker ?
Trist :(

VGA är ju lite klent. Då blir man alltså begränsad till 12min-klipp, och måste investera i megastora minnen om man skall på semester !

Är du 100% säker ?
Trist :(

VGA är ju lite klent. Då blir man alltså begränsad till 12min-klipp, och måste investera i megastora minnen om man skall på semester !

Ja. Det är iallafall vad Per Karlsson på Canon sa när jag var på demo för nya 5Dmk2, kan ju hända att de lägger till andra format i en uppdaterad firmware eller att det blir ändring när produktionsexemplaren kommer. Men jag håller inte det så troligt.

Då kan man nog utgå ifrån att du har rätt :)

Har inte läst någonstans att den klarar 720p, det borde ha stått annars.

Kanske kommer någon hackad fw i framtiden... vem vet :)

När jag klämde på 5D Mk II på Fotokina rotade jag runt i menyerna, och det stämmer att det är 1080p eller VGA som gäller. Lite synd, håller med om att 720p räcker långt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar