ANNONS
Annons

5d II vädertätad hmm

Produkter
(logga in för att koppla)

jridell

Aktiv medlem
Var ute i regn igår för att fotografera landskap. Då jag använder livewiev och justerar fokus med styrpinnen, märkte jag att styrpinnen inte fungerade som den bör gick inte att styra i vissa riktningar och till slut slutade fungera helt.
Nu har den torkat under natten och fungerar igen.

Någon som har liknande erfarenheter?

Att en kamera uppges vara "vädertätad" innebär inte att den tål vad som helst, bara att den bör klara t ex regn lite bättre än de modeller som inte uppges vara vädertätade.

Vädertätad är inte en definierad gräns för en kamera, som IP-klassning inom det elektriska. Det betyder i alla fall inte "vattentät" tyvärr.

Skulle inte vara ute I ihållande regn med ngn kamera.. vansinne.
Det är ju dessutom en small sak att skydda sig med plastpåse eller vad som helst. Normal/ringa kondens som kan uppstå inni en plastpåse oroar jag mig inte så mycket för.. men även kondens måste man vara försiktig med.
Olika vatte smyger olika lätt in .. det är väl så att ju mer syre det finns i vattnet dessto lättare håller man det utanför känslig elektronik.
Många star med trädgårdsslangen och splar på bilens lyktor utan att det kommer in vatten och förbannar sig när de inser att kondens kryper in.. = olika vatten kryper olika lätt in :)
/Niclas

Enda kameran jag haft i mer än duggregn är EOS 1D. De har fått utstå hällregn och gjort det utan problem.

Nu är ju termen "vädertätad" ganska luddig (som redan nämnts) MEN man har väl aldrig uppgett att 5D2 är "vädertätad"?

5D mk II har inga gummitätningar kring knappar mm, och detta gäller även 7D. 5D mk III har däremot samma vädertätning som 1D X som betyder gummitätningar kring alla knappar. Allt enl Canon!

1D Mark IV tillsammans med 70-200/(f2,8L IS med filter tål i princip allt ;-)
Aldrig nervös med denna kombon ute i fält.

Däremot 5D Mark II är jag lite försiktigare med.

Nikon D3, D4 samt Canon 1D serien är byggda för tuffa tag.
Det är ju också en anledning till priset.

Denna Nikon kameran fungerade klockrent efteråt ;-)

//Julle.

Bilagor

• 4499339186_5b9d59523c_o.jpg
    4499339186_5b9d59523c_o.jpg
    516.2 KB · Visningar: 67
Inte jättedetaljerat men canon.se har lite info om vilka hus som är "vädertätade". Sen ska man ju ha ett vädertätat objektiv med... :)

Var ute i regn igår för att fotografera landskap. Då jag använder livewiev och justerar fokus med styrpinnen, märkte jag att styrpinnen inte fungerade som den bör gick inte att styra i vissa riktningar och till slut slutade fungera helt.

Hade du ett batterigrepp monterat? Det lär vara så att det kan samlas vatten i skarven mellan grepp och kamerahus, och sen tar sig fukten in i kameran. Utan grepp monterat tål förmodligen kameran lite mer.

Hade du ett batterigrepp monterat? Det lär vara så att det kan samlas vatten i skarven mellan grepp och kamerahus, och sen tar sig fukten in i kameran. Utan grepp monterat tål förmodligen kameran lite mer.

Nej inget batterigrepp antagligen är det dåligt tätat vid styrpinnen

Det är skillnad på vad olika tillverkare menar med "vädertätad". Tex har Pentax och Olympus senaste E-M1 fullt väderskydd, du kan alltså ställa kameran i en djupare vattenpöl och låta den stå i fullt ösregn utan att det är några problem.

Min 5DMkII + 17-40/4L stod ute i ösregn ett bra tag medans jag tog några bilder, inga problem alls med fuktskador!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar