Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D eller 50D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alexi

Aktiv medlem
Man kan hitta 5D beg. för 9kkr numera, är det värt att lägga ett par tusenlappar till för en 50D?
 
Man kan hitta 5D beg. för 9kkr numera, är det värt att lägga ett par tusenlappar till för en 50D?

5D och 50D är två helt olika kameror. Jag förstår inte varför så många fortsätter att jämföra 40D/50D med 5D.

5D har fullformat, hyffsat slö AF, 3 bps. En kamera som inte är optimal för actionfoto.

40D/50D har 1,6 crop, mer brus, snabbara AF med 9 korssensorser samt 6,5/6,3 bps.

Istället för att fråga andra så bör man i stället fråga sig själv, vilken kamera passar mitt fotande bäst? Jag är så kluven så jag tänker komplettera min 5D med en 50D. Då får jag det bästa från två världar.

//Daniel
 
Det beror ju helt på vad du ska fota och vad du har för objektiv.

Nuvarande Eos 5D är en bra kamera på många sätt, men den är ju inte lika snabb som 50D.

Jag fotade bröllop i helgen med både 5D och 50D. Med 5D hade jag större glädje av mina extremt ljusstarka fasta objektiv och kunde hålla mig på max ISO 1600.

Med 50D kunde jag vara mer kvick med 6 bilder per sekund, de trevliga zoomen 17-55/2,8 IS och köra på ISO 6400 (fast med sämre bildkvalitet än med 5D på ISO 1600).

Det finns många sätt att se på vilken kamera som är mest lämplig. Vill du ha fullformat, stor sökare och kort skärpedjup är 5D grym. Man kan inte räkna bort den bara för att den är 3 år gammal.
 
Tack för bra svar :)

Edit: kom på en fråga Magnus, du kan väll använda dina fasta ljusstarka objektiv även på din 50D och få samma skärpedjup?
 
Senast ändrad:
Tack för bra svar :)

Edit: kom på en fråga Magnus, du kan väll använda dina fasta ljusstarka objektiv även på din 50D och få samma skärpedjup?

Nu heter jag inte Magnus, men svaret är nej. 5D har en fullformat sensor som ger ett större skärpedjup än den mindre sensorn som finns i ex 50D.

Ljusstyrkan påverkas dock inte. Men bokeh blir finare på 5D vid samma f-tal än på ex 450D eller 40D/50D.

//Daniel
 
Nu heter jag inte Magnus, men svaret är nej. 5D har en fullformat sensor som ger ett större skärpedjup än den mindre sensorn som finns i ex 50D.

Ljusstyrkan påverkas dock inte. Men bokeh blir finare på 5D vid samma f-tal än på ex 450D eller 40D/50D.

//Daniel
Större skärpedjup???? Vill du förklara hur?
 
Okej, finns det någon tråd, med några bra exempelbilder som jämför Bokeh på de olika modellerna?
 
Förutom att skärpedjupet inte blir lika kort så blir det inte samma utsnitt. Vidvinkeln på 35mm blir inte en vidvinkel på 50D.
 
Förutom att skärpedjupet inte blir lika kort så blir det inte samma utsnitt. Vidvinkeln på 35mm blir inte en vidvinkel på 50D.
Har du samma objektiv och samma bländare och fotar på samma avstånd så blir skärpedjupet lika stort oavsett aps-c eller ff,,, det är inte där skillnaden ligger,, bilden blir bara cropad med aps-c!!
 
I praktiken så väljer man en annan brännvidd om man använder en mindre sensor, en brännvidd som ger samma bildvinkel som med den större sensorn, vilket då leder till längre skärpedjup.
 
Hur är det med skillnaden i snabbhet mellan FF och 1,6 från att man trycker ner avtryckaren till första bilden? Eller är det bara väntetiden tills man kan ta nästa bild som skiljer?
 
Det beror ju helt på vad du ska fota och vad du har för objektiv.

Nuvarande Eos 5D är en bra kamera på många sätt, men den är ju inte lika snabb som 50D.

Jag fotade bröllop i helgen med både 5D och 50D. Med 5D hade jag större glädje av mina extremt ljusstarka fasta objektiv och kunde hålla mig på max ISO 1600.

Med 50D kunde jag vara mer kvick med 6 bilder per sekund, de trevliga zoomen 17-55/2,8 IS och köra på ISO 6400 (fast med sämre bildkvalitet än med 5D på ISO 1600).

Det finns många sätt att se på vilken kamera som är mest lämplig. Vill du ha fullformat, stor sökare och kort skärpedjup är 5D grym. Man kan inte räkna bort den bara för att den är 3 år gammal.

Är du nöjd med 50D för övrigt?

Man får inte glömma bort att även 40D/50D är mycket trevliga kameror men ljusstarka objektiv. T.ex EF 1,4/50mm.

Mvh J O
 
Jodå, jag tycker den är ett lyft på flera punkter jämfört med redan trevliga 40D. Mycket för pengarna.


Gött att höra, Magnus! En av FS´s långkörare jobbar nu röven av sej för att bevisa motsatsen. D.v.s. bara en "upphottning"

Om det inte är ett jättelyft; så är lyftet större enn mellan tidligare XXD-versioner; tycker jag.

Mycket för pengarna / prisvärd är f.ö. subjektivt, eller?

Mvh Erik J
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.