Annons

5D eller 40D eller 1D mkIIn????????????

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle i alla fall köpa något objektiv istället, t.ex. EF 70-200 4 IS om du inte redan har en sådan.
 
Du verkar verkligen lida av beslutsångest. Tror du verkligen någon annan än du själv kan fatta bättre beslut? Ditt huvud lär känna alla dina känslor och preferenser som input. Kan din egen skalle då inte räkna fram ett beslut så har du problem.
Varför tror du att vi som inte känner alla dessa värden skall komma fram till ett bättre beslut?
Visa för guds skull lite självförtroende och fatta ditt eget beslut.
Vill du ha hjälp på vägen så ställ oss specifika frågor om alternativa kamerors för eller nackdelar.
 
Du verkar verkligen lida av beslutsångest. Tror du verkligen någon annan än du själv kan fatta bättre beslut? Ditt huvud lär känna alla dina känslor och preferenser som input. Kan din egen skalle då inte räkna fram ett beslut så har du problem.
Varför tror du att vi som inte känner alla dessa värden skall komma fram till ett bättre beslut?
Visa för guds skull lite självförtroende och fatta ditt eget beslut.
Vill du ha hjälp på vägen så ställ oss specifika frågor om alternativa kamerors för eller nackdelar.

Du har så rätt, och jag har nästan bestämt mig, jag väntar med fullformat ett tag till och köper en 7D.
 
Du har så rätt, och jag har nästan bestämt mig, jag väntar med fullformat ett tag till och köper en 7D.

Men så blev det inte, efter mycket velande och funderande blev det en gammal 5D, och den faktisk så bra som många tycker. Jag är imponerad av filerna den levererar, man kan nästan avinstallera Photoshop, det behövs ingen brusreducering eller uppskärpning. Däremot så är AF inte bra men det var ingen nyhet. Och skall vi snacka snygga slutar ljud så kommer inte 5D i toppen.
 
40D jämfört med 1D mkIIn för sport

Bumpar lite eftersom jag har liknande funderingar just. Jag sitter med en 40D och är nöjd med den i allt väsentligt. Har varit på väg att byta upp mej mot en 5DmkII för att prova på fullformatet och få filmfunktion. Känner dock att jag vill ha mer klös för sportfoto än vad 5dmkII kan leverera avseende fps och AF. Fotboll utomhus samt innebandy och basket inomhus handlar det om. Knatte/pojknivå fortfarande.

1D mkIIn verkar som ett överkomligt komplement, tänker då ha kvar 40D ett tag till tills jag byter den mot fullframe. Nu till frågorna:

Hur är prestanda på 1DmkIIn jämfört med 40D för sportfoto? Vad kommer jag att märka av?
Jag antar utan att veta att 1DmkIIn är bättre på alla punkter än 40D men det kan ju vara fel?
40D har högre pixelantal med det är ju inte allt som bekant...

Autofokus snabbhet/säkerhet
Bildkvalitet, speciellt höga ISO o svagt ljus
Brusnivåer
Dynamiskt omfång

Andra för/nackdelar mellan de två?

tacksam för info

mvh
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.