Annons

5d - cyberphoto.se

Produkter
(logga in för att koppla)
Omar skrev:
Fördelarna är ändå ofta större än nackdelarna, ju snabbare man får en bra kamera, destu snabbare får man chans att ta ännu bättre bilder.

Du tar varken bra eller dåliga bilder med en kamera som kanske måste på service :)

/Johan
 
hansen2 skrev:
Det hela är mycket enkelt, de tidigare modellerna talar sitt tydliga språk. Varför betala en smärre förmögenhet för en produkt ur en tidig serie som med stor sannolikhet kommer vara behäftad med diverse fel?

Jag var först med både 1D mark II och 20D och har inte haft några problem. Däremot har jag haft problem med mitt batterigrepp tilll 20D som är köpt sent.

Hade jag inte varit snabb och beställt 1D mark II hade jag fått vänta nästan ett år för att få den och missat massa bilder under tiden.

20D är obetydligt billigare idag än när jag köpte min. 1D mark II har gått ner lite mer i pris, men det skulle kostat mig mer att vara ute kameran.

Att det kommer små mjukvaruuppdateringar med tiden tycker jag inte är konstigt och betyder knappast att det är fel. Nikon och Kodak har släppt modeller för tidigt, men lärt sig läxan.
 
Jag talar alltså om rena produktionsfel och inte mjukisuppdateringar. Men det är era pengar och tålamod som ev. kommer prövas med ett tidigt köp. Jag hoppas naturligtvis att allt kommer gå bra!

En annan sak; såg på de 5d-bilder som florerar att mini-joysticken som många sågat även finns på denna modell?

/Johan
 
Jag har förståelse för att yrkesfotografer som Magnus m.fl. vill/behöver vara först i kön när det kommer nytt. Finns säkert också en del semiproffs i samma läge. Tror också att det är värdefullt för oss andra att nya modeller testas rejält av dessa eftersom de ofta har väldigt bra kontakt med t.ex. Canon och därmed på ett tidigt stadium kan uppmärksamma dem på eventuella problem.

Ur mitt eget perspektiv ser jag det annorlunda då det är stora investeringar som jag inte har någon inkomst av, en ren hobby. Då passar man sig nog lite mer innan man satsar 25-30000 eller vad det nu handlar om.
 
Det finns ingen universallösning. För mig är det värt att chansa, men inte för andra. Den som har gott om pengar behöver inte vara proffs för att tycka att det är värt att vara först.

Joysticken är ett aber.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.