Annons

5D, byta kit-objktivet till nått bättre? Sigma 17-70, sigmas support?

Produkter
(logga in för att koppla)

David G

Aktiv medlem
Funderar på om man kanske borde försöka ersätta kit-objketivet 18-70mm med ett sigma 17-70mm, nån som gjort det? Hur upplevde ni skillnaden? Eller förslag på annat objektiv?

Är egentligen rätt nöjd med mitt 18-70 men det skulle ju kunna varit bättre, tänker då mest på ljus-styrka och skärpa, att det är gjort i plast är inget som stör mig. Att front-linsen roterar är däremot lite irriterande.




Och så en följdfråga om Sigma.
Om jag köper en ny kamera, garanterar sigma då att ett äldre objektiv fungerar på den nya kameran? Eller gäller bara kompatibiliteten med kameror som fanns vid tiden för objektivets tillverkning?
Man har ju läst om objektiv som måste chippas om, är det gratis eller kostar det?
 
Tvivlar på att de kan garantera det, de vet ju inte vad Canon tar sig till i framtiden. Men så länge objektivfattningen är den samma borde det väl fungera?
 
David G skrev:

Och så en följdfråga om Sigma.
Om jag köper en ny kamera, garanterar sigma då att ett äldre objektiv fungerar på den nya kameran? Eller gäller bara kompatibiliteten med kameror som fanns vid tiden för objektivets tillverkning?
Man har ju läst om objektiv som måste chippas om, är det gratis eller kostar det?
År det inte ganska svårt, för att inte säga nästan omöjligt, att garantera att något skall fungera ihop med något som ännu inte finns?
 
Jag fick till ett Sigma 18-50 3.5-5.6 till min Dynax 7D, men köpte snart ett 17-70 som jag varit väldigt nöjd med.
Hade det varit idag, så hade jag köpt ett Sigma 18-50 2.8 EX eller ett Tamron 17-50 2.8 SP istället för 17-70. För mig är ljusstyrkan viktigare än brännvidden mellan 50-70.
Har för mig att jag läst att de två kortare Sigma- och Tamronozoomarna har bättre skärpa än 17-70 och med tanke på att det är EX respektive SP, så borde det ju stämma...
 
Garanterar var kanske fel ord, men hur funkar det med såna där "om chippningar" är det vanligt att det behöver göras när det kommer en ny kamera-modell? Och vem betalar?

Självklart menade jag samma fattning, hadde ju varit lustigt om man köpte en canon och krävde att minolta/sony grejer skulle passa till den.




Gutenisse
Kul att höra att du var nöjd med ditt sigma, men du jämnförde det aldrig med 18-70 kitobjketivet?

Jag gillar att kitobjektivet går till 70mm så jag vill helst inte byta till nått kortare, kanske ett Tamron 28-75/2,8 men då blir det ju inte så mycke till vidvinkel istället.
 
David G skrev:
Gutenisse
Kul att höra att du var nöjd med ditt sigma, men du jämnförde det aldrig med 18-70 kitobjketivet?

Jag gillar att kitobjektivet går till 70mm så jag vill helst inte byta till nått kortare, kanske ett Tamron 28-75/2,8 men då blir det ju inte så mycke till vidvinkel istället.

Jag har inte haft 18-70 objektivet, så jag har inte haft möjlighet att jämföra, men jämfört med mitt 18-50, så är skillnaden tillräckligt stor för att motivera ett byte. Men idag skulle jag skaffat ett f2.8 genom hela omfånget.
Har idag ett 24-105 f4 (till Canon), men planerar att byta till ett 24-70 f2.8, men som sagt - jag prioriterar ljusstyrka före brännvidd...
Behöver du inte ljusstyrkan, så är nog 17-70 ett alldeles utmärkt val. Om du fotar makro, så lär du heller inte bli besviken - där imponerar objektivet stort på mig. Presterar *minst* lika bra som mitt Sigma 150 2.8 EX (till Canon) om man nu kan jämföra så vitt skilda objektiv...
Närgränsen på 17-70 är extremt kort. Man kan i princip trycka in linsen i objektet och ändå fokusera :)
 
jag har gjort bytet från 18-70 (kit) till sigman och är kanonnöjd punkt
man märker ju skillnaden bara man håller objektivet i handen. Byggkvaliten är lite högre om man säger så
 
sigma 17-70

Har sigma 17-70 på en sony a100 och det är jag väldigt nöjd med, kanske lite seg autofokus men det har nog en hel del o göra med kameran skulle jag tro.

Kolla gärna på mina bilder 90% är tagna med sigman...
 
17-70 på analog/FF

Är det nån som testat Sigma 17-70 på en FF-kamera, analog eller digital?
Går den att använda om man struntar i den nedre delan ov zoom-området eller vinjeterar den alltid?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.