Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

580EX - missnöjd

Produkter
(logga in för att koppla)

davidbicho

Aktiv medlem
Jag kör inte särskilt ofta med min 580EX (Mk II), men när jag väl tvingas till det slås jag över hur missnöjd jag är över dess prestation jämfört med när jag körde Nikon och SB800 för några år sedan.

Jobbade på en blixtintensiv mingeltillställning nyligen med 5 fotografer varav 4 körde Canon och 1 körde Nikon. Samtliga Canon-fotograferna upplevde samma problem som jag - att det är ju lite väl mycket si- och så med exaktheten/konsekvensen i 580'n, och att när batterierna börjar ta slut blir man varse detta genom att blixten snarare beter sig som slumpmässigt galen än att det, som på Nikons motsvarigheter, "bara" tar längre tid att ladda upp mellan blixtarna tills blixten till slut helt enkelt inte fungerar längre.

Kör man med extra batteripacket till Canon-blixten är det stabilare, men efter ett tag så börjar exponeringarna leva ett helt eget liv, och då är det kanske dags att byta batterier. Eller så är det kanske något annat tillfälligt. Man vet aldrig riktigt.

Givetvis är det viktigt att ha fräscha batterier av yppersta kvalitet, etc, men vaffan... Att Nikons blixtsystem slår Canon på fingrarna är ju ingen nyhet direkt, men det är så sällan jag plåtar sånt så det motiverar ett Nikonsystem enbart för det.

Så.

Finns det några alternativ i blixtväg? Hur är det med TTL etc på Quantums alternativ? E-TTL försvinner givetvis, och Highspeed-mode etc... Men dessa lägen är ändå inte något man behöver när man står och tokblixtrar i t.ex mingelsammanhang.
 
Jag tycker min fungerar bra, men det är kanske bara för att jag inte är bortskämd med någon Nikon?
Metz hade jag tidigare, men det är ju en relik från ca 1984, så den kan inte jämföras med dagens blixtar.

Hur gör du på mingel? Är det blixt rakt på, eller? Evaluerande eller genomsnittsmätning? FEL eller bara trycka av? Vilken exponeringsmode? Manuell?
 
Jag kör inte särskilt ofta med min 580EX (Mk II), men när jag väl tvingas till det slås jag över hur missnöjd jag är över dess prestation jämfört med när jag körde Nikon och SB800 för några år sedan.


Kan bara hålla med. Gick över till Nikon från Canon pga av Nikons vidvinkeloptik för någon månad sedan, men häpnades över hur lätt mitt dagliga arbete kunde vara tack vare blixten. Mycket överraskande. Nuförtiden slipper jag dra 3-4 bilder för att få en korrekt blixtexponering vid fotografering av interiör. Skillnaden mellan 580exII och SB-900 är som natt och dag. Spar en massa tid och resultatet blir som jag vill, förutsatt jag inte klantat till det av mig själv förstås :)

Kan tycka att SB-900:an suger ut batteriernas snabbare än 580exII, men hellre att man blir tvungen att byta batterierna oftare än att den blir opålitlig.

Att så många, liksom jag var, är nöjda med Canon-blixtarna har nog att göra med att de använder dem på ett annat sätt än jag eller att de inte har jämfört dem med andra märkens.

Jag var själv väldigt nöjd med Canonblixtarna innan jag testade SB-900:an.

Är dock på jakt efter några billigare enklare slavblixtar, så jag hoppas också att det finns någon som känner till något vettigt alternativ. Blir lite dyrt att köpa 4-5 stycken Canon eller Nikon-blixtar, bara för att köra som slavar.
 
Jag tycker min fungerar bra, men det är kanske bara för att jag inte är bortskämd med någon Nikon?
Metz hade jag tidigare, men det är ju en relik från ca 1984, så den kan inte jämföras med dagens blixtar.

Hur gör du på mingel? Är det blixt rakt på, eller? Evaluerande eller genomsnittsmätning? FEL eller bara trycka av? Vilken exponeringsmode? Manuell?

Blixt rakt på. Inga tak eller väggar att leka med.

Inget FELande utan pang på.

Evaluerande E-TTL, kameran i manuellt (just i det fallet körde vi alla på 1/160, f4, iso 400). Allmänbelysningen var konsekvent.

Jag testade en gång att plåta exakt samma sak (en kollega) 10 gånger, och mellan varven var det rejält olika. Visade upp bilderna för de andra fotograferna och vi skrattade och skakade på huvudet, och jag skulle testa en gång till för att bevisa att jag plåtade rakt av utan att ändra någonting och då blev allting helt plötsligt extremt överexponerat - exakt som om blixten inte kände att jag körde iso 400. Drog jag ner till iso 100 blev det som förra varvet...

Böt sen batterier och jag kunde köra iso 400 igen som jag ville.
 
Senast ändrad:
är det inte så, att Nikons mät system i kameran är bättre än Canons?
Det har jag fått för mig! För nog används algoritmerna från kameran för att beordra blixten?
Jag tror inte man får det bättre, med någon annan blixt på Canon.

Själv är jag mycket nöjd med min 580II. (Utan större erfarenhat av Nikon)

/Roger
 
Kanske jag som är ute och reser, men jag upplever 430EX som mer konsekvent än 550EX och 580EX. 580EX II har jag inte provat.

Vad säger ni andra?
 
Jag har beställt Metz 58 AF-1C som borde komma inom någon vecka (en annan sak som jag beställde måste beställas från leverantör'n så det kan ta en stund). Den Metzen ska ha samma funktioner som 580 EX och vara helt kompatibel med Canon. Återkommer med ett betyg.

Min gamla 420 EX är konsikvent.

/ Erik
 
Av Canons moderna blixtar har jag bara använt 580 EX II, så jag har inget att jämföra med, mellan modellerna. Förra gången jag köpte en Canonblixt hette toppmodellen Speedlite 133D...
 
Det ÄR allmänt känt att Canon's blixtautomatik i deras kameror är komplett usel.

Jag och 5 fotografer med samma förutsättningar vad det gäller ljus och tider gjorde en test i somras. Vi körde manuella tider, satte kamerorna på exakt samma ISO (800) och fyrade av 5 testbilder.

Fanns knappt en exponering som var den andra lik. Resultatet var häpnadsväckande.

Canons blixtautomatik fungerar ungefär såhär. Antingen blir det överexponerat eller underexponerat - händer lite random.

Kan man undvika detta?

I viss mån ja.

Jag själv ställer ner blixtautomatiken i kameran till -1 (det fungerar bra på mina kameror - för EOS1D ställ kameran på M, tryck knappen "mätmetod/blixtkompensation, ändra värdet med STORA ratten vid displayen, INTE den vid avtryckaren). Då får man ett lite mjukare ljus. Sedan mår en blixt bra av att värmas upp lite. Man kan blindavfyra blixten 3-4ggr med "testknappen" på blixten.
Använd "erkänt" bra laddbatterier. Här duger inga skräpbatterier som man handlar billigt på LIDL. För absolut bästa resultat - använd inga laddbara alls, utan vanliga batterier av bra sort.

Lycka till!
 
Jag har beställt Metz 58 AF-1C som borde komma inom någon vecka (en annan sak som jag beställde måste beställas från leverantör'n så det kan ta en stund). Den Metzen ska ha samma funktioner som 580 EX och vara helt kompatibel med Canon. Återkommer med ett betyg.

Min gamla 420 EX är konsikvent.

/ Erik

Hej, jag hade tidigare en Metz 54 AF, numera 580EX. Det trevligaste med Metz är dess autoläge, som kör i egen sensor. Fungerade klockrent på vanliga motiv. Däremot uselt vid speciella förutsättningar, framför allt när man använde teleobjektiv. Detta eftersom ljusmätningen inte tog hänsyn till zoomningen. För mingelsituationer fungerade det klockrent.

Metz/ETTL fungerade inte alls för mig, men det var ju några år sedan...
 
Det ÄR allmänt känt att Canon's blixtautomatik i deras kameror är komplett usel.

Jag och 5 fotografer med samma förutsättningar vad det gäller ljus och tider gjorde en test i somras. Vi körde manuella tider, satte kamerorna på exakt samma ISO (800) och fyrade av 5 testbilder.

Fanns knappt en exponering som var den andra lik. Resultatet var häpnadsväckande.

Canons blixtautomatik fungerar ungefär såhär. Antingen blir det överexponerat eller underexponerat - händer lite random.

Kan man undvika detta?

I viss mån ja.

Jag själv ställer ner blixtautomatiken i kameran till -1 (det fungerar bra på mina kameror - för EOS1D ställ kameran på M, tryck knappen "mätmetod/blixtkompensation, ändra värdet med STORA ratten vid displayen, INTE den vid avtryckaren). Då får man ett lite mjukare ljus. Sedan mår en blixt bra av att värmas upp lite. Man kan blindavfyra blixten 3-4ggr med "testknappen" på blixten.
Använd "erkänt" bra laddbatterier. Här duger inga skräpbatterier som man handlar billigt på LIDL. För absolut bästa resultat - använd inga laddbara alls, utan vanliga batterier av bra sort.

Lycka till!

Tycker hela konceptet med "vanliga AA-batterier" känns fånigt. Klart att det går att ta fram en kraftfullare lösning som dessutom tål att laddas upp massor med gånger - men givetvis kostar 30 gånger mer än laddbara AA-batterier.

Det är det jag tycker känns intressant med Quantum. Ett dedicerat batteri som är gjort för en enda sak.

Kör jag med batteripacket till 580'n med en extra laddning batterier för blixt och pack blir det 24 batterier att underhålla för bästa kondition. Jag har enbart batterier av hög klass, men efter ett tiotal uppladdninger känns det osäkert om de är så bra fortfarande. Någon som har pejl på sånt? Hur som helst är detta något jag gärna skulle betala en slant för att minimera pillet med att hålla den gigantiska högen med batterier i god och jämn kondition. Till råga på allt skall alla batterier vara av samma styrka, och helst samma märke för att inte råka bränna ut något batteri snabbare än andra som medför att det slits ut mycket snabbare/eller i värsta fall smälla.

Nä, hela konceptet är för skrangligt, dåligt och har för många felkällor för att kännas optimerat för att vara i nivå med krav av de, som investerar i de dyraste proffskamerorna, borde ha.
 
Jag har 580EXII och tycker den fungerar rätt bra. Jag upplever att resultaten blir bättre om jag kör i manuell läge på kameran och auto på blixten. med bländar ellet tidautomatik så blir exponeringen något mer oförutsägbar.
 
Om någon var med och körde Nikon D1 och SB28-dx i början av 2000-talet så minns ni hur kass Nikon kan vara. F5an var grymt bra.
Idag kör jag 1d och 5d med 420ex och 580ex ofta med ST-E2 sändaren och det fungerar hur bra som helst. Brukar använda 1/3 underexponering på blixen.
Brukar köpa batterier på IKEA föe 19kr/10-pack.

Kan ju vara så att man tror att automatiken ska klara ALLA situationer perfekt, ALLTID! Men det gör inte exponeringsmätaren heller..
 
Det jag upplevde konstigt med min Mark III 580 EXII var att med FEL-knappen var exponeringen oerhört exakt och konsekvent. Men på automatiken var systemet rätt o slätt värdelöst. Märkligt eftersom förutsättningarna för bra exponeringar uppenbarligen finns. jag håller med om att skillnaden mellan 580 EX II och SB900 är som dag o natt. Tyvärr lär inte byte av blixt hjälpa eftersom intelligensen sitter mestadels i kameran.

Vad gäller blixtautomatiken så har Canon en hel del att lära från Nikon. Med D3 och SB900 känner man sig rätt trygg inför uppdragen som inbegriper blixt. Visst kan det bli fel mellan varven men Nikon gör aldrig bort sig vid blixtanvändning. De exponerar väldigt bra, ute som inne och med korrekta hudtoner som resultat.
 
Senast ändrad:
Har kört mycket med Nikon och sb-xx fram till och med SB-28. Nikons blixexponering var magisk, felade mer eller mindre _aldrig_. Nu när jag kör Canon 40D och en 580exII känner jag mig konstant missnöjd. Som flera andra skriver, exponeringen i en serie (inte snabbt tagen serie) kan variera grymt från bild till bild.

Vidare hänger sig ibland blixten (eller om det är kameran) på "fullt ös" och överexponerar konstant, det enda som fungerar då är att stänga av och sätta på kamera + blixt.

Och på det lägger vi att D700 har kommit. Det svider :)

//Lars
 
Har kört mycket med Nikon och sb-xx fram till och med SB-28. Nikons blixexponering var magisk, felade mer eller mindre _aldrig_. Nu när jag kör Canon 40D och en 580exII känner jag mig konstant missnöjd. Som flera andra skriver, exponeringen i en serie (inte snabbt tagen serie) kan variera grymt från bild till bild.

Vidare hänger sig ibland blixten (eller om det är kameran) på "fullt ös" och överexponerar konstant, det enda som fungerar då är att stänga av och sätta på kamera + blixt.

Och på det lägger vi att D700 har kommit. Det svider :)

//Lars
Inte för att strö salt i såren, men SB800 är en ännu vassare blixt än SB28 var och SB900 ger de mjukaste och mest välexponerade bilderna som någon blixt direkt från kamera någonsin gjort. Den är också ruskigt snabb i uppladdning. Även när batteriet är dåligt så laddar den förhållandevis snabbt.
 
Inte för att strö salt i såren, men SB800 är en ännu vassare blixt än SB28 var och SB900 ger de mjukaste och mest välexponerade bilderna som någon blixt direkt från kamera någonsin gjort. Den är också ruskigt snabb i uppladdning. Även när batteriet är dåligt så laddar den förhållandevis snabbt.

Nu blev livet mycket bättre... Och SB900 har även inbyggda färgkorrigeringsfilter. Då är det väl ingen sport längre ;-)
 
Hej,

Jag har också känt mig otroligt missnöjd med 580/580 II när det gäller exponering. Jag har varit i kontakt med Canon ang. problemet, skickat bilderna osv. Canon känner inte till problemet och tycker att jag behöver kunna bättre tekniken ev. läsa manualen en gång till.

MVH
Alex
 
Hej,

Jag har också känt mig otroligt missnöjd med 580/580 II när det gäller exponering. Jag har varit i kontakt med Canon ang. problemet, skickat bilderna osv. Canon känner inte till problemet och tycker att jag behöver kunna bättre tekniken ev. läsa manualen en gång till.

MVH
Alex

"Kunna tekniken", jojo. Med Nikons blixtar var det bara att häkta på och köra.

Sitter med 15 pers som jag har plåtat idag med 580EX. En del bilder är riktigt illa. Ska göra slag i saken och kontakta Canon.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.