Annons

580EX - missnöjd

Produkter
(logga in för att koppla)
Har inga problem när jag kör reportage/mingel. Har dock sett att med huvet rakt fram så blir det lite slumpartat, men med bouncer och huvet lite upp så blir exponeringen bra och konsekvent.

Något som förbryllat mig är att fruns fd 400D exponerade helt kasst med samma blixt, medan 1d husen vart OK.

Jag har dock bara med mig 8 extra batterier till extern packet. Det går att ställa 580-II så den bara tar kraften ur packet och inte ur de inbyggda. Tar båda uppsättningarna till externpacken slut så har man ändå rätt många blixtar i reserv i de 4 som sitter i blixten, bara att dra ur sladden så kopplas funktionen ur.

Får väl också tillägga att jag kört med Canons blixtar sedan de hette 430EZ och inte haft några större problem. Har även kört lite med Nikon på den tiden det hette F4 och SB-26 och med det arbetssätt jag körde med då så var det ingen nämnbar skillnad mellan Canon och Nikon.
 
test med Metz i stället för 580

Nu har jag fått hem och provat Metz 58 AF-1 för Canon och den verkar exponera utmärkt tillsammans med min 30D. Jag provade 10 bilder under samma förutsättningar och skillnaden mellan bilderna är max 1/3 exponeringssteg. Provade att ha kameran både på manuellt (ISO 400, 1/160 och bl. 4) samt program (ej grönruta) och de funkade lika bra. Blixten stod i ETTL och studsades i taket.
 
Nu har jag fått hem och provat Metz 58 AF-1 för Canon och den verkar exponera utmärkt tillsammans med min 30D. Jag provade 10 bilder under samma förutsättningar och skillnaden mellan bilderna är max 1/3 exponeringssteg. Provade att ha kameran både på manuellt (ISO 400, 1/160 och bl. 4) samt program (ej grönruta) och de funkade lika bra. Blixten stod i ETTL och studsades i taket.

Jag istämmer! Bliz är Metz.Jag har båda 54MZ-4i, 58AF1 och 76 MZ-5 digital på Canon EOS 3, EOS 40D. Dessa är stabila, snabba och "ljuger" inte som t.ex. EX580 gör.
Metz'arna är dessutom lika snabba med den lägre spänning som NiCd-batterier ger.
/Erik
 
Jaha där ser man. Om jag någon gång återgår till Canon så får det bli en Metz. Nu när man kör Nikon så har man inga blixtpoblem.
 
Jaha där ser man. Om jag någon gång återgår till Canon så får det bli en Metz. Nu när man kör Nikon så har man inga blixtpoblem.

He he! Med Metz SCA-bixtarna kan man dessutom byta system varannan vecka OCH behålla blixten; bara byta foten.
En lite tillegg: dom kör absolut supert i eget A-mode.

Fint att det gick upp ett ljus för dej, Paul ;-)
 
Jag är glad amatör och har både Canon 580EX och 430EX. Jag använder alltid 580EX om jag vill ha lite mer kraft och 430EX om väskan ska vara lätt. Tycker inte att det är några problem att exponera bilderna. Kör oftast manuell inställning på kameran och auto på blixten.

Jag är väldigt nöjd med båda blixtarna och jag är faktiskt imponerad av hur bra exponerade bilderna blir. Om det blir fel kan jag oftast härleda detta till att batterierna närmar sig full urladdning eller att jag kräver lite för myckte av blixten. Det går oftast inte att bounca den i taket när det är drygt 10 meter högt.

Fast det är klart, jag har ju aldrig fotat med Nikon-utrustning så jag vet ju inte vad jag går miste om.
 
Jag har två 580Ex II och har mig veterligen aldrig haft problem med blixtexponeringen. Det kanske beror på hur jag fotar. Jag exponerar manuellt i kameran med slutare på 1/60 och -1 på blixtexponeringen och diffuser på blixten. Även med paraplyer och batteripack fungerar bra, prövade den uppsättningen i studion nyligen.

Jag ska prova bränna av blixten naken rakt fram för att provocera lite. Ni som säger att Canons blixtautomatik är helt kass kanske kan berätta hur ni gör för att få så dåligt resultat, så vi andra kan undvika de lägena. Det vore intressant att prova en Nikon som referens.
 
Blev galen på min 580EXII härom dan men kom fram till att det var ngt knas med blixtkabeln OC-E3 för trådlöst fungerade det kanoners iallafallan med ST'an.

Men själv är jag nästan övertygad om att det inte är Canon's blixtar som är boven i dramat utan canon's mät metod i stort som ställer till det:)
 
Jag kör med 580 EX (mk1) med min 20D och studsar alltid alltid blixten upp emot där taket och väggen möts, helst i en hörna. På e-ttl 2 läge.

Jag tycker det fungerar alldeles utmärkt. Blixt rakt i ansiktet på någon är väl inte så bra och ger inte så bra ljusbild. I sådana fall på andra ridån eller bara för att lätta upp skuggor.

Hade en Metz blixt innan och den var hemskt dålig på automatik. Körde enbart manuellt på den (innan jag tappade den i golvet och den stendog, hehe).
 
Jag kör med 580 EX (mk1) med min 20D och studsar alltid alltid blixten upp emot där taket och väggen möts, helst i en hörna. På e-ttl 2 läge.

Jag tycker det fungerar alldeles utmärkt. Blixt rakt i ansiktet på någon är väl inte så bra och ger inte så bra ljusbild. I sådana fall på andra ridån eller bara för att lätta upp skuggor.

Hade en Metz blixt innan och den var hemskt dålig på automatik. Körde enbart manuellt på den (innan jag tappade den i golvet och den stendog, hehe).
Inte för att jag vill skapa någon Canon vs Nikon, men kan nämna att med en SB900 funkar det rätt bra att skicka blixten rakt på. Med bouncern monterad blir inte skillnaderna jättestora jämfört med att studsa den mot taket. Visst syns det men jag har aldrig sett så liten skillnad med någon annan blixt tidigare. Det är garanterat en helt annan trygghet med Nikons blixtsystem jämfört med Canons. Nu snackar jag om de gånger man kör på autoläge. Med förberedelser eller manuella metoder tror jag skillnaderna är mindre. Jag tycker ändå att Nikons automatik ofta ger resultat som jag knappast kunde fått till bättre med andra metoder.
 
Inte för att jag vill skapa någon Canon vs Nikon, men kan nämna att med en SB900 funkar det rätt bra att skicka blixten rakt på. Med bouncern monterad blir inte skillnaderna jättestora jämfört med att studsa den mot taket. Visst syns det men jag har aldrig sett så liten skillnad med någon annan blixt tidigare. Det är garanterat en helt annan trygghet med Nikons blixtsystem jämfört med Canons. Nu snackar jag om de gånger man kör på autoläge. Med förberedelser eller manuella metoder tror jag skillnaderna är mindre. Jag tycker ändå att Nikons automatik ofta ger resultat som jag knappast kunde fått till bättre med andra metoder.

Fast ljus är ju bara ljus ... Jag skjuter aldrig blixten rakt på om jag inte bara ska lätta upp skuggorna för det är fysiskt omöjligt att täcka en hel scen med lite djup i på ett bra sätt med en blixt rakt på. Det går liksom inte med någon blixt.
Personen i fråga kan ju bli bra exponerad såklart (iofs med tråkigt rakt ljus) men bakgrunden och allt annat blir felexponerat.

Men det jag var ute efter var att komma med nyttig och relevant information till trådskaparen så denna kan prova samma sak med sin blixt och se om det fungerar bättre. Nikon är säkerligen bättre än Canon vad gäller blixtar. Men att använda blixt rakt på sådär ger generellt sätt inte bra bilder oavsett märke.
 
Fast ljus är ju bara ljus ... Jag skjuter aldrig blixten rakt på om jag inte bara ska lätta upp skuggorna för det är fysiskt omöjligt att täcka en hel scen med lite djup i på ett bra sätt med en blixt rakt på. Det går liksom inte med någon blixt.
Personen i fråga kan ju bli bra exponerad såklart (iofs med tråkigt rakt ljus) men bakgrunden och allt annat blir felexponerat.

Men det jag var ute efter var att komma med nyttig och relevant information till trådskaparen så denna kan prova samma sak med sin blixt och se om det fungerar bättre. Nikon är säkerligen bättre än Canon vad gäller blixtar. Men att använda blixt rakt på sådär ger generellt sätt inte bra bilder oavsett märke.
Jag håller med om att ljus är enbart ljus, men reultaten med SB900 rakt på är förbluffande bra och skulle nog överaska de flesta som inte provat. Men naturligtvis så använder jag indirekt när de möjligheterna finns. med 580EX II så bör man använda sig av FEL för garanterat resultat. Då exponerar den bombsäkert, eller om det egentligen är kameran som står för exponeringen.
 
Nu kann man seja + och - om Nikon och Canons fyrverkeri. Men ingen av dom har dubbla reflektorer.
Med Metz kann man köra rakt på samtidigt med en reflektor på huvudblixten.

Gick det upp ett ljus nu?

Mätningen? Tja i iTTL eller eTTL mäter kamran. I A mäter blixten.
Jag har testad Canon´s 580EX mot Metz i båda lägorna.

580 är ostabil! Det beror på uppladdningen tror jag. Ger man inte blixten tid nog att ladda mellan skotten, ja så får man underexponering; det är klart som bläck!

580 m,ed NICa-batterier duger inte för snabba repeterasnde avfyringar; men är bättre med alkaliska.

Nikon´s blixtar vågar jag inte röra ;-)
MEN; jag kann linka till Cyber´s test:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=58AF1N

Velkommen ut av mörkret, grabbar!
 
Jag håller med om att ljus är enbart ljus, men reultaten med SB900 rakt på är förbluffande bra och skulle nog överaska de flesta som inte provat. Men naturligtvis så använder jag indirekt när de möjligheterna finns.

Paul, nu tycker jag du informerat tillräckligt om SB-900:an på denna Canonblixttråd. Fan, köpsug var det sista jag behövde just nu...
 
Nu kann man seja + och - om Nikon och Canons fyrverkeri. Men ingen av dom har dubbla reflektorer.
Med Metz kann man köra rakt på samtidigt med en reflektor på huvudblixten.

Gick det upp ett ljus nu?

Mätningen? Tja i iTTL eller eTTL mäter kamran. I A mäter blixten.
Jag har testad Canon´s 580EX mot Metz i båda lägorna.

580 är ostabil! Det beror på uppladdningen tror jag. Ger man inte blixten tid nog att ladda mellan skotten, ja så får man underexponering; det är klart som bläck!

580 m,ed NICa-batterier duger inte för snabba repeterasnde avfyringar; men är bättre med alkaliska.

Nikon´s blixtar vågar jag inte röra ;-)
MEN; jag kann linka till Cyber´s test:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=58AF1N

Velkommen ut av mörkret, grabbar!

Men är inte de inbyggda reflektorkorten lite av ett substitut för dubbla reflektorer. Dessutom så går alltid en del av ljuset rakt fram med bouncern monterad. Ibland en oönskad egenskap.
 
Men är inte de inbyggda reflektorkorten lite av ett substitut för dubbla reflektorer. Dessutom så går alltid en del av ljuset rakt fram med bouncern monterad. Ibland en oönskad egenskap.

Men, har du inte kollat Metz'en. Den har 2 (två, two, tvenne, dos) blixtrör och reflektor på huvudblixten. Löp o köp...!

OCH Canonister o Nikotinister kan dela samma lycka :)
(Bara det är ett bidrag till fredsrörelsen. Jag undrar på om de båda sidor kann använda samma fabrikat minneskort....)
 
Men, har du inte kollat Metz'en. Den har 2 (två, two, tvenne, dos) blixtrör och reflektor på huvudblixten. Löp o köp...!

OCH Canonister o Nikotinister kan dela samma lycka :)
(Bara det är ett bidrag till fredsrörelsen. Jag undrar på om de båda sidor kann använda samma fabrikat minneskort....)
Jo jag känner till Metz dubbla reflektorer. jag har aldrig ägt eller använt en modern Metz men hade för några år sedan vid två tillfällen ägt deras 45 CT5. En mycket bra blixt, men lilla reflektorn hade jag alltid avstängd. Tyckte aldrig den tillförde bilderna något särskilt. Enda gången då den kunde vara nyttig var när man körde indirekt och var väldigt nära motivet. Då fick man inte bort skuggorna i ansiktet, men jag upplevde då att lilla reflektorn tog i för mycket och överexponerade motivet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.