Annons

580ex klarar inte 17mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

bEPH

Aktiv medlem
Jag har en 20d,580ex och en 17-85 IS.
När jag fotar på 17mm så lyser blixten inte ut som jag tycker den ska, vad värre är att om jag kör den i manuell zoom och zoomar ut den helt så blir det klart bättre än på auto.
För att få den bra så måste jag använda "diffusern" som sitter på, vilken ska göra så att den ska klara ner till 14mm.
Är det fler som har samma problem eller är det fel på min blixt?
 

Bilagor

  • blixtutlysning580ex_mini.jpg
    blixtutlysning580ex_mini.jpg
    17.7 KB · Visningar: 509
Det där du kallar för diffusern är det möjligen ett plastbricka man fäller ned framför som får ljuset att sprida sig?

Så är lösningen på Sigmas blixtar och kallas då för vidvinkelskiva, som gör att blixten lyser ut 17 mm.

Hur är handbokens syn på det hela?
 
RolandM skrev:
Det där du kallar för diffusern är det möjligen ett plastbricka man fäller ned framför som får ljuset att sprida sig?
Det är korrekt, jag kallade platsbrickan diffuser för jag inte kom på nån bättre term.
Manualen säger 24-105 mm, 14 mm med "wide panel"(plastbrickan), så jag tycker att om jag fotar på 17mm(17*1.6=27.2) så borde det bli bra utan "wide panel"?
Är det nån som har en 580ex och fotat med den på 17mm och fått bra resultat som ni kan visa?
 
bEPH skrev:
Det är korrekt, jag kallade platsbrickan diffuser för jag inte kom på nån bättre term.
Manualen säger 24-105 mm, 14 mm med "wide panel"(plastbrickan), så jag tycker att om jag fotar på 17mm(17*1.6=27.2) så borde det bli bra utan "wide panel"?
Är det nån som har en 580ex och fotat med den på 17mm och fått bra resultat som ni kan visa?

Det är möjligt att blixten känner till vad den har för kamera som värd och anpassar belysningsvinkeln efter bildvinkeln. Har för mig att detta är en finess som kom i 580 och finns i 20D:s informationsflöde mellan blixt och kamera.

Du tänkte till korrekt, men blixten och kameran kan vara smartare...
 
Det är korrekt, blixten känner av att den sitter på en kamera som inte har fullstor sensor, men vad jag inte förstår är varför den inte lyser ut ordentligt?
Slår jag över till manuell och ställer in 24mm så lyser den ut bättre än när den får ställa in själv, jag tycker det är lite olyckligt att bli tvungen att köra blixten manuellt för att det ska bli bra, då hade man ju kunnat köpa en annan blixt lika gärna.
 
bEPH skrev:
Det är korrekt, blixten känner av att den sitter på en kamera som inte har fullstor sensor, men vad jag inte förstår är varför den inte lyser ut ordentligt?
Slår jag över till manuell och ställer in 24mm så lyser den ut bättre än när den får ställa in själv, jag tycker det är lite olyckligt att bli tvungen att köra blixten manuellt för att det ska bli bra, då hade man ju kunnat köpa en annan blixt lika gärna.

Börjar att få ihop röran och hamnar i samma tankebana som du. Oförstående.
 
Jag läste i nån tråd på photo.net att 580EX inte funkar som aviserat med avkänning av brännvidden, utan man måste använda diffusorn (eller vidvinkelskivan) för att den ska lysa ut i vidvinkel.

Egentligen är det ju skandal, men folk verkar acceptera att köpa en relativt dyr blixt som sen inte fungerar enligt specifikationerna, även jag...
 
Jag klipper in ett citat här

Robin Sibson , aug 09, 2005; 04:01 p.m.
Peter, it's Canon that have apparently misunderstood the new feature, not you. The 550EX understands only FF when it zooms, so on a 1.6-factor body you get more-than adequate coverage; otherwise said, wasted light. Apart from that it works fine. The 580EX can work in that mode too, but it is also supposed to have the capability to recognise when it is on a 1.6-factor body and adjust the flash zoom appropriately. I understand, however, that whoever implemented the algorithm at Canon got it wrong, with the result that in 'smart' mode on a 1.6-factor body the flash never goes wider than the FF 35mm setting, corresponding more-or-less to 24mm coverage on a 1.6-factor body. Set your lens any wider than that and you will get inadequate flash coverage. Doh!
 
Argh, Camilla det verkar ju vara precis det som jag upptäckt.
Vad jag inte fattar är hur det kan finnas *-tals fotografer där ute med denna blixt, det borde ju vara ett oerhört gnäll om detta?!
 
Ja, jag har också undrat varför det inte är mer gnäll?! Jag måste erkänna att jag själv först trodde att jag var trög på nåt sätt, och att 24mm i manualen antagligen betydde 24mm på fullformat, att jag misuppfattat nåt... Så jag har använt vidvinkelskivan nästan jämt när jag använt t ex mitt 16-35. Det var först när jag såg vissa inlägg i forum som jag förstod att det var fel, och att det borde gå att köra på automatik utan vidvinkelskiva ner till 16mm på en 20D och få rätt utlysning.
 
Nja, det är mer så att den isåfall lämnar ut fel info, det finns en symbol som tänds om det inte är fullformats sensor, vilken tänds på min blixt.
 
Hmm ja, jag har aldrig reflekterat över detta, etersom jag ofta kör med indirekt blixt, eller med vidvinkelskivan.


Men här är en bild på 19mm (24mm med 1.3x FOV Crop). EF 17-40/4L+1D MkII. 580 EX i autoläge (24mm).
 

Bilagor

  • 19mmex580.jpg
    19mmex580.jpg
    40.1 KB · Visningar: 242
Men det beror ju oxå på vad du har för inställningar på kameran och hur mörkt det är i rummet. Använder du manuellt och ställer 1/100 f8 i ett mörkt rum, så kan jag förstå resultatet.

Något som jag däremot reflekterade över var att EX580 inte växlar mellan 24 och 28mm förens brännvidden är 28mm på gluggen...och därmed 36mm med FOV Crop inräknat.. och ja, symbolen för FOV Crop är tänd.
 
Jeppe skrev:
Men det beror ju oxå på vad du har för inställningar på kameran och hur mörkt det är i rummet. Använder du manuellt och ställer 1/100 f8 i ett mörkt rum, så kan jag förstå resultatet.
Hmm, du menar alltså att bilderna ska vara sådär om de är fotade under sådana omständigheter?
Jag tycker att det är klart fel på den om uppgifterna att den inte klarar lägre än 35 mm på en icke FF sensor stämmer.
 
Senast ändrad:
Nej, jag bara menar att man kan inte kräva att blixten ska klara av underverk. Den orkar lysa ut en viss mängd (vilket iofs. är ganska mycket). Men man måste ju dessutom ha motivet inom räckvidden. Alltså att motivet befinner sig inom blixtens arbetsområde. Ibland kan det ju vara så att man har motivet för nära. Jag har som sagt inte de problemen som du har. Det ser ju riktigt illa ut. Sen är det ju klart att EF-S 17-85 kanske har lite mer vinjettering i 17mm-läget, som förvärrar saken. Men det ser inte alls bra ut i autoläget. Vilket program/tid/bländare använde du? och hur mörkt var det i rummet?

Om min klarar lysa ut 19mm (24mm) på min kamera så bör blixten väl rimligtvis klara att lysa ut 17 (27mm) med samma inställningar på din kamera?
 
En fundering som dök upp.. Om du använder 17mm på ditt 17-85, ställer sig blixten i 28 eller 24mm i auto? Den bör ju rimligen ställa sig på 24mm eftersom den faktiska FOV Crop är 27mm och inte 28mm...
 
Hej,

Är 580ex ägare som iofs är nöjd men har också funderat på svarta hörn vid vidvinkel. Kollade canons sajt i USA:


Flash head zooms automatically to cover 24mm to 105mm lenses (with a full-frame 35mm camera); Automatic adjustment for lens conversion factor with EOS-1D Mark II and EOS 20D (camera requires firmware upgrade) Wide-angle pull-down panel allows coverage with lenses as wide as 14mm (on a full-frame camera) -- full coverage not possible on EF15mm f/2.8 fisheye lens.


Om jag tolkar det rätt så får man fullt fungerade blixt vid cirka 23mm på en 20D med "pull down applied" - så det är bara att lära sig att dra i gardinen om man inte kan bounca blixten. Jag måste säga att längst in i hjärtat så är jag lite besviken på Canon då marknadsföringen var för Canon 20D med 17-85 och 580EX som då hette att den var speciellt anpassad.

Mvh Lazze
 
Ziden skrev:
Hej,

Är 580ex ägare som iofs är nöjd men har också funderat på svarta hörn vid vidvinkel. Kollade canons sajt i USA:


Flash head zooms automatically to cover 24mm to 105mm lenses (with a full-frame 35mm camera); Automatic adjustment for lens conversion factor with EOS-1D Mark II and EOS 20D (camera requires firmware upgrade) Wide-angle pull-down panel allows coverage with lenses as wide as 14mm (on a full-frame camera) -- full coverage not possible on EF15mm f/2.8 fisheye lens.




Mvh Lazze


Undras om det är kamerans eller blixtens programvara som Canon åsyftar.
 
Ziden skrev:
Om jag tolkar det rätt så får man fullt fungerade blixt vid cirka 23mm på en 20D med "pull down applied" - så det är bara att lära sig att dra i gardinen om man inte kan bounca blixten. Jag måste säga att längst in i hjärtat så är jag lite besviken på Canon då marknadsföringen var för Canon 20D med 17-85 och 580EX som då hette att den var speciellt anpassad.

Mvh Lazze

Nej, du tolkar nog det fel..

580EX klarar att lysa ut 14mm på en fullformat med vidvinkelskivan, vilket innebär att du kan sätta alla vidvinklar (utom fisheye) på en 20D som har 14mm eller kortare.

Alltså bör Björns 17mm inte skapa några problem, även utan skivan, eftersom 17mm på en 20D motsvarar 27mm FOV Crop på en fullformat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.