Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ladda ner RAW-filer i datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Director

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Canon 350D och har hittills bara kört i JPEG. Testade nu att ta några bilder i RAW-format, men när jag försöker överföra dem till datorn så får jag bara ut JPEG-bilder. Jag har plåtat i RAW + JPEG. Jag har via USB försökt överföra bilderna direkt från kameran och XP:s inbyggda överföringsprogram.

Min fråga är alltså hur man för över RAW-formatbilderna till datorn? Nog ska det väl gå direkt från kameran, utan att man har en kortläsare? Och inte ska man behöva särskild programvara som just läser in RAW-bilder? Eller har jag fel?
 
Du behöver i så fall installera Canons egen programvara. Bla Zoombrowser kan ta ner dem, men tror även nått av de andra fixar det.

Breezesys Downlaoder pro kan också läsa filerna. www.breezesys.com

Roine
 
Picasa.Photoshop, Photoshop Elements eller orginalprogrammet kan ladda ner filerna. Annars kan du väl öppna mappen från den här datorn och kopiera över dom till en valfri mapp.
 
Tack för svaren! Canon Zoombrowser fanns på cd som kom med kameran så jag installerar och kör på den.
 
Director skrev:
Tack för svaren! Canon Zoombrowser fanns på cd som kom med kameran så jag installerar och kör på den.
Glöm inte att uppgradera till sista versionen som är 5,6 . Det gör du på nätet gratis hos Canon. Det har hänt mycket med ZoomBrowsern sista året.
Under toolsfliken hittar du Canon Raw Image Task 2.2 som är mycket bra och lätt att använda.
 
Ursäkta min okunnighet, jag har inte använt windows på flera år, men menar ni på fullt allvar att windows filhanterare inte listar alla filer i katalog och att windowsanvändare numer behöver speciella program för en så enormt grundläggande sak?
 
Nej, så är det inte, men olika funktioner i OS har förutbestämda filändelserna för att underlätta för användaren. Jag är övertygad om att RAW listas i "kamera" om man installerat raw-viewern från Microsoft.
I en "normal" mapp visas alla filtyper (utom systemfiler om man stängt av visning av dessa).
Mvh PO (som INTE vill starta en Windows vs MACOS vs Linux-diskussion)
 
PoS skrev:
Nej, så är det inte, men olika funktioner i OS har förutbestämda filändelserna för att underlätta för användaren. Jag är övertygad om att RAW listas i "kamera" om man installerat raw-viewern från Microsoft.
I en "normal" mapp visas alla filtyper (utom systemfiler om man stängt av visning av dessa).
Mvh PO (som INTE vill starta en Windows vs MACOS vs Linux-diskussion)

OK, tack "PoS", då fick jag det bekräftat (även om du skrev "Nej, så är det inte"). Filhanteraren listar således inte alla filer utan att man först skaffar vissa speciella program. Å näe, jag är inte heller ute efter att starta en "vs" diskussion, men det gör inte mina följande frågor mindre viktiga.

*Vilka andra filtypertyper, förutom RAW, listas inte på windowsplattformen?
(bortser här från t ex. systemfiler som man kan välja att inte visa)

*Vilka kataloger räknas som icke-normala, vad gör dem till icke-normala?

*Finns det någon sida där man räknar upp vilken data som räknas som onormal?

*Vilka kriterium skall filer och data uppfylla för att inte visas, jag tänker då främst på framtida format?

Detta är ju väldigt viktigt att veta, för hur skall man annars veta om det t ex. är fel på hårdvaran/att det inte finns några filer, eller att det bara är operativet vägrar lista den data som faktiskt finns? Hur skall man kunna veta att man behöver ett speciellt program? Jag frågar eftersom jag är en sån där gammal datorräv som folk brukar komma till när de har problem, det är dock allt mer sällan jag kan svara om de använder windows (mitt sista windows var 98) eller att det rör något icke standardiserat och helt knutet till windows. Det är ju rätt viktigt även för icke-nördar att veta, med denna tråds skapare som ett mycket gott exempel.
 
Senast ändrad:
steelneck skrev:
OK, tack "PoS", då fick jag det bekräftat (även om du skrev "Nej, så är det inte"). Filhanteraren listar således inte alla filer utan att man först skaffar vissa speciella program. Å näe, jag är inte heller ute efter att starta en "vs" diskussion, men det gör inte mina följande frågor mindre viktiga.

*Vilka andra filtypertyper, förutom RAW, listas inte på windowsplattformen?
(bortser här från t ex. systemfiler som man kan välja att inte visa)

*Vilka kataloger räknas som icke-normala, vad gör dem till icke-normala?

*Finns det någon sida där man räknar upp vilken data som räknas som onormal?

*Vilka kriterium skall filer och data uppfylla för att inte visas, jag tänker då främst på framtida format?

På fråga A svarar Broskolan: Vet inte. Jag har hittat råfiler i flera andra kamerors bildmappar, därför trodde jag att så var fallet även här.. Canon måste ha gjort en specialare och gömt filerna på nåt vis.

-Är det ännu ett påhitt från kamerafabrikanterna för att hålla sina Rawfiler hemliga så att vi
tvingas till att ha deras program?

B och C får nån annan svara på.

Arne som bytte från Mac till Pc för nåt år sen....
 
Kära Magnus, precis detta var det jag ville undvika. Om man inte vill förstå så.....
Jag kommer INTE att svara mer i denna tråden.
 
arnenym skrev:
-Är det ännu ett påhitt från kamerafabrikanterna för att hålla sina Rawfiler hemliga så att vi
tvingas till att ha deras program?
Canon är den ENDA kameraleverantör som har BRA program till sina kameror. Den som uppgraderat till Canons nyaste DPP 2.1.1.4 eller Raw Image Task 2.2 i Zoombrowser 5.6 har absolut ingen anledning att använda andra program.

Jag har gjort noggranna tester av dessa och jämfört med resultat från Premium Rawshooter och gamla föråldrade CS RAW plugin och jag får bättre resultat med Canons egna program.

Dom är ju specialskrivna för Canons kameror och i t.ex. RIT ställs kamerans inställda parametrar AUTOMATISKT in, så som man har dom i kameran och har man skött den inställningen behöver man nästan bara koncentrera sig på EV och WB och dom inställningarna kan man ofta göra på en bild och snabbkopiera till resten.

Sedan är ju ZoomBrowsern absolut snabbast efter konverteringen på urval och skärpekontroll eftersom man kan ha upp till 4 bilder samtidigt uppe i 1:1 för jämförelse.

Jag har 13000 bilder liggande i ÅÅÅÅ_MM_DD mappar automatgenererade i ZB och har man defragmenterat datorn är dom tillgängliga inom 2 sekunder.

De flesta bilderna är inlästa med kortläsare till ZB men i tidernas begynnelse läste jag in med sladd. Jag har använt ZB sedan första releasen och sedan uppgraderat den jag vet inte hur många gånger.

Tack Canon för fin kundservice och att även gamla kunder med gamla kameror kan uppgradera till dom nyaste releaserna.
 
Visst visar Windows även raw-filer. Jag använder iofs en kortläsare och försöker inte föra över dem via kameran. Syns inte filerna när du försöker ta dem direkt från kameran är det Canon som är skyldiga ;-)

Jag vet att jag gjorde så de första gångerna men det gick så långsamt så jag skaffade mig en USB-kortläsare för ett par hundralappar.

Försöker du fota raw med programlägena eller på det kreativa programmet? Nu har inte jag någon 350D men på 20D så får man bara raw-filer i de sistnämnda.
 
Har både Canon & Nikon

Passar på att sticka in en fråga här.

Vi har både Canon & Nikon, fotar med dem i RAW-format samt ibland JPG.

Använder alltid extern kortläsare.

Letar efter något program som lägger alla våra bilder i datum-mappar enligt datum då bildern är tagna.

Vilket program lämpar sig bäst för mig ?
 
Re: Har både Canon & Nikon

JAVA skrev:

Letar efter något program som lägger alla våra bilder i datum-mappar enligt datum då bildern är tagna.

Vilket program lämpar sig bäst för mig ?
Eftersom du redan har Canon kan du ladda in Zoombrowsern och uppgradera den till 5.6
Den läser in i datummappar, se inslag ovan.

Med största sannolikhet kan du sedan se och utvärdera dina JPG-Nikonbilder i ZBn. Men Nikon Raw tar naturligtvis inte programmet hand om, dom måste du konvertera annanstans.
 
Re: Re: Har både Canon & Nikon

Christer1 skrev:
Eftersom du redan har Canon kan du ladda in Zoombrowsern och uppgradera den till 5.6
Den läser in i datummappar, se inslag ovan.

Med största sannolikhet kan du sedan se och utvärdera dina JPG-Nikonbilder i ZBn. Men Nikon Raw tar naturligtvis inte programmet hand om, dom måste du konvertera annanstans.

Tack för ditt svar Christer.
Jag hade helst sett att det fanns ETT program som hanterade allt det där, men det kanske är för mycket begärt ;-)
 
Christer1 skrev:
Canon är den ENDA kameraleverantör som har BRA program till sina kameror. Den som uppgraderat till Canons nyaste DPP 2.1.1.4 eller Raw Image Task 2.2 i Zoombrowser 5.6 har absolut ingen anledning att använda andra program.

Jag har gjort noggranna tester av dessa och jämfört med resultat från Premium Rawshooter och gamla föråldrade CS RAW plugin och jag får bättre resultat med Canons egna program.

Dom är ju specialskrivna för Canons kameror och i t.ex. RIT ställs kamerans inställda parametrar AUTOMATISKT in, så som man har dom i kameran och har man skött den inställningen behöver man nästan bara koncentrera sig på EV och WB och dom inställningarna kan man ofta göra på en bild och snabbkopiera till resten.

Sedan är ju ZoomBrowsern absolut snabbast efter konverteringen på urval och skärpekontroll eftersom man kan ha upp till 4 bilder samtidigt uppe i 1:1 för jämförelse.

Jag har 13000 bilder liggande i ÅÅÅÅ_MM_DD mappar automatgenererade i ZB och har man defragmenterat datorn är dom tillgängliga inom 2 sekunder.

De flesta bilderna är inlästa med kortläsare till ZB men i tidernas begynnelse läste jag in med sladd. Jag har använt ZB sedan första releasen och sedan uppgraderat den jag vet inte hur många gånger.

Tack Canon för fin kundservice och att även gamla kunder med gamla kameror kan uppgradera till dom nyaste releaserna.

Frågan är inte hur bra program Canon har, utan att dom tvingar oss att använda deras program genom att stänga andra ute.
 
ANNONS