ANNONS
Annons

550EX vs 420EX

Produkter
(logga in för att koppla)
academic skrev:
Ok, så då kan jag använda min 550EX till min Leican utan TTL samt till H-bladaren.

Huga, bara strul. Finns högvis med beg. Metzar som funkar betydligt bättre. Jag har en SCA-adapter till HBL (TTL alltså med 503CXi,503CW,553) till salu om du har en sån kamera.

Nja, jag har bara en 500 utan TTL.

Har provat med min metz 34 CS-2 och det funkade hyfsat.

Problemet ligger väl inte hos kameran utan bladaren synkar på alla tider. Problemet är väl att 550 EX inte kan mäta ljuset själv utan förlitar sig på att kameran har TTL/ETTL.

Appropå blixt så lyckades jag bränna blixtktetsen i min Leica Digilux pga för hög spänning på min gamla Sunpak stavblixt. Jag läste inte den bifogade varningstexten.

academic skrev:
Problemet ligger väl inte hos kameran utan bladaren synkar på alla tider. Problemet är väl att 550 EX inte kan mäta ljuset själv utan förlitar sig på att kameran har TTL/ETTL.

Så är det. 550EX funkar, men är ett av de mer osmidiga valen man kan göra.

En Metz 45-CT1 eller CT-4 är perfekt till Hasselblad. De blixtarna har inbyggda sensorer och flera arbetsbländare.

Beställde precis en 550ex på cyberphoto.se, så det dyker väl upp om nån vecka förhoppningsvis.
Dyr som attan :(

Beridox skrev:
Beställde precis en 550ex på cyberphoto.se, så det dyker väl upp om nån vecka förhoppningsvis.
Dyr som attan :(

Det var, får jag faktiskt säga, ganska onödigt att köpa den på Cyber, när du lika gärna kunde köpt den från USA, eller t.om från t.ex Tyskland och kommit undan *mycket* billigare..

Bara att slänga ut extra pengar i onödan att köpa i Sverige.

Jag försökte beställa från amazon i usa, men de skickar inte kameror och sådan utrustning utanför usa alls.

Och någon annan sidan hittade jag inte, som jag har hört talas om och litar på.
Ingen svarade mig på den frågan heller i ett tidigare inlägg :(

Beridox skrev:
Jag försökte beställa från amazon i usa, men de skickar inte kameror och sådan utrustning utanför usa alls.

Amazon är sista stället man ska handla på. Dyra och dyr frakt.

Och någon annan sidan hittade jag inte, som jag har hört talas om och litar på.
Ingen svarade mig på den frågan heller i ett tidigare inlägg :(

Vill inte låta negativ, men det slog dig aldrig att söka lite forumen? Det finns uppsjö med folk som frågat samma och fått svar.

Annars är B&H Photo och Adorama gedigna ställen att handla på i USA. Technikdirekt eller NY-kamera i Tyskland.

Men i ditt fall är det ju lite sent, såvida du inte tar och avbeställer din svindyra blixt från Cyber..
(något jag gjort)

Hm, jag leta väl inte tillräckligt.

Jag är inget proffs när det gäller fotografering eller vad man skall köpa för utrustning eller var.
Så jag gör så gott jag kan, är här för jag av en händelse ramla på den här sidan för 3 dagar sedan.
Så jag hur inte hunnit bekanta mig med den alls.

Har mailat cyber nu... får se vad de svarar.

Beridox skrev:
Hm, jag leta väl inte tillräckligt.

Nå, är man ny på FS så är man..

Jag är inget proffs när det gäller fotografering eller vad man skall köpa för utrustning eller var.
Så jag gör så gott jag kan, är här för jag av en händelse ramla på den här sidan för 3 dagar sedan.
Så jag hur inte hunnit bekanta mig med den alls.

Har mailat cyber nu... får se vad de svarar.

Ett annat tips i så fall, är faktiskt att överväga Sigma EF-500 DG Super blixt. Den är en 550EX motsvarighet, men till mycket billigare pris. Jag och en bekant köpte varsin från B&H Photo för inte så länge sedan. Suverän blixt till suveränt pris.

Något att fundera på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar