Annons

550D vs. 50D? tacksam för snabbt svar!

Produkter
(logga in för att koppla)

KlickMe

Medlem
Har beställt en Canon eos 550D men det krånglar med leveransen. Har fått en eventuell förfrågan om jag vill köpa en 50D istället och jag vet inte om jag ska vänta på 550D eller om 50D är bättre. Såg på Canons hemsida att 50D inte har HD-filmning, vad är det annars för avgörande skillnader? Vad skulle ni göra i mitt ställe?
 
50D är rejälare, har bättre sökare, bättre grepp (om man har stora händer), bättre af, två inmatningshjul och C-LÄGEN!

550D har något modernare sensor som bör vara lite lite vassare och som sagt HD-filmning.

Jag har alla dagar valt en 50D, men det är beroende på att jag värdesätter de sakerna som den 50D är bättre på och som sagt de helt nödvändiga C-LÄGENA!

550D har något modernare sensor som bör vara lite lite vassare och som sagt HD-filmning.

Jag har alla dagar valt en 50D, men det är beroende på att jag värdesätter de sakerna som den bättre på och att jag anser filmning med DSLR är för dåligt för annat än "nödfilmning". Det går filma med DSLR och även att få det bra, men då krävs kunskap och ganska mycket extra utrustning innan det blir ens halvbra.
 
Har beställt en Canon eos 550D men det krånglar med leveransen. Har fått en eventuell förfrågan om jag vill köpa en 50D istället och jag vet inte om jag ska vänta på 550D eller om 50D är bättre. Såg på Canons hemsida att 50D inte har HD-filmning, vad är det annars för avgörande skillnader? Vad skulle ni göra i mitt ställe?


Köp den senaste och nyss utgivna tidningen "Digitalfoto", där testas bl a Canon 50D / 550D mot varandra. Men, vinnare i testet är Nikon D90 förståss, 550D tvåa, 50D trea, Pentax K-7 fyra, Olympus E-30 femma, Sony Alpha A500 god sexa ...

Förresten, 550D fick plus för bästa HD-videon i gruppen, och helt riktigt så saknar 50D HD-video.

:)
 
Har beställt en Canon eos 550D men det krånglar med leveransen. Har fått en eventuell förfrågan om jag vill köpa en 50D istället och jag vet inte om jag ska vänta på 550D eller om 50D är bättre. Såg på Canons hemsida att 50D inte har HD-filmning, vad är det annars för avgörande skillnader? Vad skulle ni göra i mitt ställe?

Skillnader:
550D
-Högre upplösning
-Filmning
-Bättre brushantering
-Display i 3:2 format

50D
-Snabbare
-Större och tyngre; sitter bättre i handen och är stabilare. Speciellt med större objektiv
-RAW i tre olika upplösningar
-Lätt vädertätad

Har själv en 550D (Har ej haft en 50D, men min kompis har en) och kan lugnt säga att denna kamera konkurrerar kraftigt med 50D. Enda jag egentligen saknar från en 50D är snabbheten och storleken. I resten tycker jag att den klår 50D.
Och vad jag läst här på forumet och olika recensioner så har 50D problem med ISO-brus. Nu är släpps ju snart EOS 60D. Kanske det vore något för dig.

Men om du funderar mellan 550D och 50D, så säger jag att du skall gå på 550D, om du inte har jätte stora krav på snabbhet (typ sportfoto) och vill ha lite större grepp. Skall själv snart skaffa batterigrepp till min 550D.

För mera information om kamerona och deras skillndarer, så gå in på cyberphoto och jämför modellerna.

MVH
Num
 
Köp den senaste och nyss utgivna tidningen "Digitalfoto", där testas bl a Canon 50D / 550D mot varandra. Men, vinnare i testet är Nikon D90 förståss, 550D tvåa, 50D trea, Pentax K-7 fyra, Olympus E-30 femma, Sony Alpha A500 god sexa ...

Förresten, 550D fick plus för bästa HD-videon i gruppen, och helt riktigt så saknar 50D HD-video.

:)

det mest märkliga med det testet var att 50d var bäst på 3 av 4 tester men blev bara 3:a

Exponeringsfel: lägre siffra desto bättre
50D 0.07
550D 0.09
D90 0.28

Färgåtergivning: ju närmare noll desto bättre
50D 1
550D 15
D90 11

Dynamiskt omfång: Ju högre aiffra desto bättre
50D 6.4
550D 6.3
D90 6.1

Brus: Ju lägre siffra desto bättre
50D 0.9
550D 0.9
D90 0.55

/kajkanon
 
det är ganska löjligt att jämföra 550d med 50d, det är kameror ur olika segment, en nyare i instegsserien och en äldre ur semiproserien. En i plast, en i metall. Vad är bäst? En Fiat Uno med turbo eller en merca 300 med rak sexa? Ungefär lika smart jämförelse. Kolla utifrån vad du ska ha kameran till snarare än att jämföra äpplen och päron. Du lär inte se någon skillnad på bildresultatet. Ställ dig frågor som om du behöver videofilmning, ett stryktåligt eller lätt kamerahus, snabb serietagning och bättre autofokus m m.
 
det mest märkliga med det testet var att 50d var bäst på 3 av 4 tester men blev bara 3:a

Exponeringsfel: lägre siffra desto bättre
50D 0.07
550D 0.09
D90 0.28

Färgåtergivning: ju närmare noll desto bättre
50D 1
550D 15
D90 11

Dynamiskt omfång: Ju högre aiffra desto bättre
50D 6.4
550D 6.3
D90 6.1

Brus: Ju lägre siffra desto bättre
50D 0.9
550D 0.9
D90 0.55

/kajkanon


Noterade också detta men det är fler områden att ta hänsyn till än dessa labbtestvärden.
Ex.vis upplösningen, video etc.

Noterade också att trots att 50D fick bra betyg i testet av färgåtergivning så är detaljkommentarerna i "färgtestet" som följer ..

Nikon D90:
Livfulla färger och nyanser återges på ett naturligt och exakt sätt och nivån på färgdetaljerna är hög.

Canon 50D:
En aningen varm nyans påverkar den totala färgåtergivningen genom att minska de små färgdetaljerna.

Det totala bildtestomdömet ....

Nikon D90 (betyg 4 av 5):
En jämn nivå över hela linjen för D90, med bra detaljnivåer, minimalt färgbrus och exakt färgåtergivning.

Canon 50D (betyg 3 av 5):
50D ger extremt korrekta exponeringar men bruset vid högre ISO-inställningar och ett något varmt färgstick drar ner betyget något.


Min slutsats blir att du ger en lite för mycket Pro-Canon vinkling i ditt inlägg. Inte helt ok mot killen som sitter och överväger vad som är den bästa investeringen för framtiden.
Jag förstår din reaktion på labbtestresultatet vs slutresultat men med alla faktorer medtagna så ser jag inget problem med att 50D hamnar som nr 3.
 
det är ganska löjligt att jämföra 550d med 50d, det är kameror ur olika segment, en nyare i instegsserien och en äldre ur semiproserien. En i plast, en i metall. Vad är bäst? En Fiat Uno med turbo eller en merca 300 med rak sexa? Ungefär lika smart jämförelse. Kolla utifrån vad du ska ha kameran till snarare än att jämföra äpplen och päron. Du lär inte se någon skillnad på bildresultatet. Ställ dig frågor som om du behöver videofilmning, ett stryktåligt eller lätt kamerahus, snabb serietagning och bättre autofokus m m.

Visserligen, men inte helt ovanligt att fototidningar jämför i "prissegment", i detta fall systemkameror under 11000 kr.
De tar också upp de skillnader du nämner, sen får läsaren avgöra utifrån sina egna preferenser.
Men visst, lite dumt att göra en test där man kommer fram till ett gemensamt slutbetyg mellan kameror i olika segment.
 
Strunta i alla tekniska spec., du ser ändå ingen skillnad på den färdiga bilden!
Välj den mest bekväma kameran, dvs. den mest kompakta, - 550D
 
Noterade också detta men det är fler områden att ta hänsyn till än dessa labbtestvärden.
Ex.vis upplösningen, video etc.

Noterade också att trots att 50D fick bra betyg i testet av färgåtergivning så är detaljkommentarerna i "färgtestet" som följer ..

Nikon D90:
Livfulla färger och nyanser återges på ett naturligt och exakt sätt och nivån på färgdetaljerna är hög.

Canon 50D:
En aningen varm nyans påverkar den totala färgåtergivningen genom att minska de små färgdetaljerna.

Det totala bildtestomdömet ....

Nikon D90 (betyg 4 av 5):
En jämn nivå över hela linjen för D90, med bra detaljnivåer, minimalt färgbrus och exakt färgåtergivning.

Canon 50D (betyg 3 av 5):
50D ger extremt korrekta exponeringar men bruset vid högre ISO-inställningar och ett något varmt färgstick drar ner betyget något.


Min slutsats blir att du ger en lite för mycket Pro-Canon vinkling i ditt inlägg. Inte helt ok mot killen som sitter och överväger vad som är den bästa investeringen för framtiden.
Jag förstår din reaktion på labbtestresultatet vs slutresultat men med alla faktorer medtagna så ser jag inget problem med att 50D hamnar som nr 3.

Vet inte om jag vinklar så värst mycket.
Det är trådskaparen som skall dra slutsen vad han skall göra. Jag skulle skrivit det du skrev oxå. tyvärr så fick du inte med infon till 550D .
Vill han filma så är det ju inget att tänka på.

omdöme bildtest 550D Livfulla färger, exakta exponeringar och imponerande lite brus vid höga ISO-inställningar gör 550D till en bra kamera i alla lägen

vad ska man välja det är frågan.
mvh kaj
 
En del tycker om att läsa tester, andra har inte tid, använder sina kameror istället.
Är inte det meningen med fotograferingen, få bilder, eller?
 
En del tycker om att läsa tester, andra har inte tid, använder sina kameror istället.
Är inte det meningen med fotograferingen, få bilder, eller?

Jo Lars, det är meningen.
Men alla testar och jämför vi en del innan vi gör vår investering. Inget konstigt med det. De flesta vill inte slänga ut ett antal tusenlappar först och sen kolla vad som finns på marknaden.
Men när vi väl gjort vårt val så går vi ut och fotar och skaffar bilder ..
 
Ingen fara Anders :)

Det är ju inte utan att jag känner mig lite förvirrad och har beslutsångest... Det är min första systemkamera så jag är mer än sugen på att komma igång och fota! Jag vet inte hur länge jag skulle få vänta på 550D:n p.g.a Canons leveransproblem och därför känns det ju väldigt lockande om jag kunde få 50D:n direkt. Känner att det som inte gör valet helt självklart är HD-filmningen, men samtidigt är det ju fota jag vill göra och tror nog att jag skulle klara mig fint även utan filmningen. Men det var inte lätt det här...

Tack för alla snabba svar, de är guld värda för en nybörjare :)
 
Köp den senaste och nyss utgivna tidningen "Digitalfoto", där testas bl a Canon 50D / 550D mot varandra. Men, vinnare i testet är Nikon D90 förståss, 550D tvåa, 50D trea, Pentax K-7 fyra, Olympus E-30 femma, Sony Alpha A500 god sexa ...

Förresten, 550D fick plus för bästa HD-videon i gruppen, och helt riktigt så saknar 50D HD-video.

:)

Testet var ju jävligt knepigt enligt mig.
 
Strunta i alla tekniska spec., du ser ändå ingen skillnad på den färdiga bilden!
Välj den mest bekväma kameran, dvs. den mest kompakta, - 550D
Själv skulle jag välja den kamera som jag kommer att ta flest bra bilder med, dvs den som har bäst sökare, bäst inställningsmöjligheter, bäst AF osv. Dvs 50D.

Imho finns det bara två skäl att välja 550D:

1. Man tycker det är väldigt viktigt att kunna filma.
2. Vikt & storlek. Man har händer som gör att 50D känns otymplig, eller tycker att det är outhärdligt att släpa på ett par hekto extra vikt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.