Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

550D vs. 50D? tacksam för snabbt svar!

Produkter
(logga in för att koppla)
Strunta i alla tekniska spec., du ser ändå ingen skillnad på den färdiga bilden!
Välj den mest bekväma kameran, dvs. den mest kompakta, - 550D

Det är väl ändå väldigt beroende på vad man fotar? Behöver man bra af och fotar med tyngre objketiv så är inte ett plastigt xxxD hus användbart hur bra sensor och hur mycket finesser det än må ha, men samtidigt om man aldrig är ute och sliter på prylarna och behöver HD-filmning samt har små händer och lätta objektiv så är det troligen bäst med ett mindre hus och då kan den lägre vikten vara till fördel med att det blir mindre tröttande att släpa med sig prylarna.

Att det inte är någon större skillnad på "bildkvallité" är väl tämligen klart, men slutsatsen att ett litet hus är mest bekvämt känns som en rätt grov generalisering.
 
Har själv en 450d som jag tyckt var lagom storlek.Tills jag satte på lite större objektiv då kändes det ostabilt.Kommer lösa det med ett batterigrepp men det är ju en grej o tänka på om man ska köra med större objektiv eller mest med små
 
Kommer lösa det med ett batterigrepp men det är ju en grej o tänka på om man ska köra med större objektiv eller mest med små
Fast sätter man på batterigrepp på 450D (eller 550D) har man ju kastat bort kamerans största fördel -- att den är liten och lätt. Utan att få den t ex överlägsna sökare, snabbare AF och mycket bättre inställningsmöjligheter som man har i en 40D/50D.
 
Fast sätter man på batterigrepp på 450D (eller 550D) har man ju kastat bort kamerans största fördel -- att den är liten och lätt. Utan att få den t ex överlägsna sökare, snabbare AF och mycket bättre inställningsmöjligheter som man har i en 40D/50D.
Jo därför bör man ju tänka efter noga om man vill ha en mindre eller större kamera
Min 450 är ju min instegskamera o jag har mycket kvar lära innan jag ens behärskar den.Men förmodligen blir det byte till en 60d när de börjar säljas ut inför lansering av 70d
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.