Annons

550d - men objektivet då?

Produkter
(logga in för att koppla)

vinaren

Medlem
Mitt första inlägg!

Jag är jättenyfiken på att fota och se hur jag kan utvecklas inom det. Ser jättemycket fram emot min första riktiga kamera :)

Äger ännu ingen kamera men då jag är intresserad av film så lutar det väldigt starkt åt 550D alternativet är 7D men den är dyrare och tillför troligen inte så mycket för mig.

Men det här med objektiv.. hjälp..

Kameran kommer i första hand användas för två saker:

Foto från luften med skärmflyg
filmning på mark och i luften.

sekundärt men absolut inte oviktigt är:

utforska foto (kan inget och vill gärna lära mig) gäller allt från natur till porträtt till inte vet jag vad.

Även om jag är total nybörjare på det här så kan det vara värt kosta på något för att få bra grejer redan från början eftersom jag har möjlighet att tjäna lite extra på att sälja flygbilder.

550d levereras med lite olika alternativ på objektiv och för utforskningssyfte kanske det kan vara värt att handla det för att få objektiv billigare i paketpris - eller inte, vad vet jag.

kitlinsen EF-S 18-55/3,5-5,6 IS har defekter när det gäller film så jag vet att jag inte kommer ha den på sikt även om jag accepterar den till att börja med.

blir antagligen en
Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II VC LD Aspherical (IF) istället.
Bra för film, bra för foto.

Flygfoto här funderar jag på om man kanske ska satsa på fast optik, och frågan är om man behöver autofokus, skulle inte oändlig fokus bli bra? motivet är ca 200 meter bort. borde gå att komma undan lite billigare för att få bra optik för det på så vis eller?
Bildstabilisering vore vettigt.

så svårt det här tycker jag. Uppskattar hjälp
 
Olika

Mitt första inlägg!

Jag är jättenyfiken på att fota och se hur jag kan utvecklas inom det. Ser jättemycket fram emot min första riktiga kamera :)

Äger ännu ingen kamera men då jag är intresserad av film så lutar det väldigt starkt åt 550D alternativet är 7D men den är dyrare och tillför troligen inte så mycket för mig.

Men det här med objektiv.. hjälp..

Kameran kommer i första hand användas för två saker:

Foto från luften med skärmflyg
filmning på mark och i luften.

sekundärt men absolut inte oviktigt är:

utforska foto (kan inget och vill gärna lära mig) gäller allt från natur till porträtt till inte vet jag vad.

Även om jag är total nybörjare på det här så kan det vara värt kosta på något för att få bra grejer redan från början eftersom jag har möjlighet att tjäna lite extra på att sälja flygbilder.

550d levereras med lite olika alternativ på objektiv och för utforskningssyfte kanske det kan vara värt att handla det för att få objektiv billigare i paketpris - eller inte, vad vet jag.

kitlinsen EF-S 18-55/3,5-5,6 IS har defekter när det gäller film så jag vet att jag inte kommer ha den på sikt även om jag accepterar den till att börja med.

blir antagligen en
Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II VC LD Aspherical (IF) istället.
Bra för film, bra för foto.

Flygfoto här funderar jag på om man kanske ska satsa på fast optik, och frågan är om man behöver autofokus, skulle inte oändlig fokus bli bra? motivet är ca 200 meter bort. borde gå att komma undan lite billigare för att få bra optik för det på så vis eller?
Bildstabilisering vore vettigt.

så svårt det här tycker jag. Uppskattar hjälp
Visst är det svårt. Vid filmning kommer du inte att se någon skillnad mellan de två objektiven du nämnde (garanterat) vid stillbild kanske du ser skillnad om du beskär bilden. (Jag förutsäger att du bildbehandlar bilden efter det du ska använda den till). Ska du sedan satsa på detta så kan bara du säga vad du skall köpa in. Börja med canon-linsen och se vilken brännvid du använder mest och utgå efter detta. Ofta får du (marginellt ibland klart bättre) resultat av att komplettera med en fast brännvid eller en dyrare zoom. Testa först och läs sedan på med tanke på vad du saknar!!!!
 
Köp senaste DigitalFoto, där får Tamron inge vidare bra betyg, många verkar föredra den äldre utan bildstabilisator. De testar även andra samtidigt.
 
det är inte skärpan som är problemet med medföljande objektiv, utan hur den beter sig med autofokus och film, det är skälet till att den kommer bli bytt ifall jag köper den till att börja med.
skärpemässigt är det nog skitsamma, filmning motsvarar inte mycket i megapixel.

"Ska du sedan satsa på detta så kan bara du säga vad du skall köpa in"

Det är nog så. Jag har testat att fota med en lånad 450D med samma objektiv (18-55) ifrån luften och mera tele än så vore nog bra om det är stabilt nog.


Canon EOS 550D hus + EF-S 18-135/3,5-5,6 IS
Canon EOS 550D hus + EF-S 18-55/3,5-5,6 IS + EF-S 55-250/4-5,6 IS

Jag vet att jag kommer satsa på det här seriöst så att det finns vikt i att inte köpa för dåliga grejer från början, men o andra sidan som du säger måste testa för att veta.Ovan är de andra två kiten som 550 säljs med.

EF-S 18-135/3,5-5,6 IS kan det va nått kanske.. eller kanske till och med det andra paketet EF-S 18-55/3,5-5,6 IS + EF-S 55-250/4-5,6 IS

medveten om att den senaste tamron med stabilisator inte är skärpemässigt lika bra som föregående, fast jag kan ha glädje av stabiliseringen med video - eller så köper jag nått helt annat.
 
Ah.. det får bli det här så länge:
Canon EOS 550D hus + EF-S 18-55/3,5-5,6 IS + EF-S 55-250/4-5,6 IS

Har en fundering om fast objektiv men tar det i separat tråd.
 
Filmat har jag gjort en del genom åren men aldrig använt en systemkamera till det bara. Jag överlever med den billigare linsen så länge tills jag tagit reda på vad jag vill ha egentligen.
 
Det är lika bra ni lägger ner och ger mig råd. Kamera/objektivletandet har förvrängt huvudet på mig helt och jag köper istället en Canon EOS 7D + 15-85/3,5-5,6 IS USM. Motivering: För att den är fin?

Men jag tackar för tipsen den här gången.
 
Det objekivet lider troligtvis av samma problem som 18-55, för 15-85 har inte heller en konstant bländare, satsa på en optik som ljust har konstant bländare över hela zommomfånget.
 
Du har nog helt rätt med det.

När det gäller film vill jag egentligen ha en kamera med global shutter. För mig hade det gjort stor skillnad. Kostnaden för det är hemsk idag om man vill ha hd. En liten sådan kamera tror jag inte ens finns.. än.

Så jag kommer skaffa annan kamera när det dyker upp till lite bättre pris eller att rolling shutter fungerar bättre. Kanske finns det redan om 1-2 år. Spekuleras om att panasonic gh2 får global shutter.

Jag filmar bara för skojs skulle och behöver inte vara kräsen alls. bara roligt med riktiga grejer.

Så jag tar och accepterar eventuella defekter så länge. Det duger. för foto blir det nog kalas men kommer högst troligen komplettera framöver med fast optik för flygfoto och evenutellt film.
 
Rätta mig om jag har fel global är då hela sensorn läses ut på en och samma gång och rolling är då den "scannas" av?
 
Stämmer.

Bilden blir lite som gelé pga av rolling shutter om man inte har kameran helt stilla.

Jag tycker det är bekvämt med efterstabilisering av film men det blir inte bra pga av att man är kvar med jello effekten som då märks väldigt väl.

finns massor med exempel på nätet, annars kan man ta mobiletefonkameran.. där är det påtagligt. även 7D och garanterat 550D har problemet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.