Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

550D - märkligt ljud från kamerahuset

Produkter
(logga in för att koppla)

Katanaa

Medlem
Hej!
Har en 550D som inhandlades för knappa två veckor sedan som jag försöker lära upp mig på. Gick omkring och tog diverse testbilder här i huset och märkte när jag sedan skulle titta på dom att när jag vinklade kamerahuset upp/ned så lät det som ett svagt klickande ljud någonstans inne i kamerahuset!

Ljudet hörs även väl när jag håller kameran så den pekar rakt fram (mot horisonten dvs) och försiktigt "juckar" den frammåt och bakåt.

Har ni andra 550D-ägare samma ljud eller har det hänt något galet med min? Vad jag vet har den ej utsatts för några stötar, har hanterat den varsamt.

Låter ju lite som att något skulle sitta lite löst och ligger och glappar eller nått?
 
Hej!
Har en 550D som inhandlades för knappa två veckor sedan som jag försöker lära upp mig på. Gick omkring och tog diverse testbilder här i huset och märkte när jag sedan skulle titta på dom att när jag vinklade kamerahuset upp/ned så lät det som ett svagt klickande ljud någonstans inne i kamerahuset!

Ljudet hörs även väl när jag håller kameran så den pekar rakt fram (mot horisonten dvs) och försiktigt "juckar" den frammåt och bakåt.

Har ni andra 550D-ägare samma ljud eller har det hänt något galet med min? Vad jag vet har den ej utsatts för några stötar, har hanterat den varsamt.

Låter ju lite som att något skulle sitta lite löst och ligger och glappar eller nått?


Låter det även utan objektiv?

"...juckar..." haha!!
 
Det kan vara blixten, har dock inte 550d men en 50d och i bruksanvisningen står det att det kan skramla lite från blixt uppfällnings anordningen. Kolla i din bruksanvisning på felsökning kommer du hitta något liknande.
 
Det beror ju på...
Om det är ett blygt litet skrammel så är det ingen fara.
Mekanismen till blixtuppfällningen skramlar en aning i de här husen.
Jag har hört det i allt från en gammal analog 300 upp till 550D i varierande grad.
Det står faktiskt i manualen att det är normalt.
Min 550D låter också så och den går som tåget, enormt trevlig kamera!

Sen kan det ju förstås vara nånting annat om det börjar låta regelrätt illa.
Lämnade min 450D på garantirep i somras för den slutade fokusera som folk.
Samtidigt med detta uppstod ett tilltagande "flopp" varje gång spegeln föll tillbaka.
Det här hände över kanske totalt trettio bilder och på slutet skramlade det betänkligt i huset när man vände det på det.
 
Jag skulle säga att det bara finns två "normala" ljud som kan höras på en sådan. antingen blixtmekanismen. Det kan du ju testa genom att fälla upp blixten och röra kameran. Skramlar det då? Om inte, ignorera. Det andra brukar vara mer diffust, men det finns en liten sesnor som antagligen bara är en liten kula för att ha koll på kamerans vridning. Det är också ok. Svårt att höra vad det är på Youtube. Men jag gissar på blixtmekanismen.
 
Jag skulle säga att det bara finns två "normala" ljud som kan höras på en sådan. antingen blixtmekanismen. Det kan du ju testa genom att fälla upp blixten och röra kameran. Skramlar det då? Om inte, ignorera. Det andra brukar vara mer diffust, men det finns en liten sesnor som antagligen bara är en liten kula för att ha koll på kamerans vridning. Det är också ok. Svårt att höra vad det är på Youtube. Men jag gissar på blixtmekanismen.

Kanske kanske att det låter lite mindre med blixten uppfälld, men ljudet försvinner definitivt inte helt.

Får väl ta en sväng in till stan imorrn och se vad de på Expert har att säga, om man ska lämna in den eller ej. Svårt att veta vad felet kan vara, men vad skulle en eventuell reparation kunna gå på? Den har ju bara två veckor på nacken så bör ju gå på garantin.
 
Kanske kanske att det låter lite mindre med blixten uppfälld, men ljudet försvinner definitivt inte helt.

Får väl ta en sväng in till stan imorrn och se vad de på Expert har att säga, om man ska lämna in den eller ej. Svårt att veta vad felet kan vara, men vad skulle en eventuell reparation kunna gå på? Den har ju bara två veckor på nacken så bör ju gå på garantin.

Har du inga tecken på yttre åverkan mot kameran så ska det tveklöst gå på garanti i så fall. Jag har lyssnat på klippet igen och jag tycker spontant att det känns så "konsekvent" att jag trots allt gissar att det är något som "ska" vara där. Nu har jag ingen 550 själv, men både min 20d och min 40d har klickat när man rört dom. Dock ganska lågmält.
Bara för det skramlade jag lite på min 7d, och den låter också. Så jag TROR du kan vara lugn. Men som sagt, enklast är ju att be någon kolla om du har möjlighet.
 
Ja det kan vara gyro sensorn eller blixten. Gå till expert som du sa och testa en annan där och jämför med din egen. Själv tror jag nu spontant att ljudet är normalt. Men visst kan man förstå att man blir lätt orolig när man har köpt något nytt.
 
Lyssnade en tredje gång med JÄTTEHÖG volym på ljudet, och jag känner mig till 98% säker på att det är den lilla sensorn/kulan som låter :)
 
Iochmed att ljudet hördes så pass bra när man filmade så blir man ju lite fundersam. När jag filmat tidigare så har jag aldrig lagt märke till ljudet då jag gjort så pass mjuka rörelser samt aldrig vinklat kameran speciellt mycket upp/ned.

Men får bli en tur in till stan imorgon och se vad Expert:erna säger, se om man kan jämföra med en annan 550D.
 

Lyssnade en tredje gång med JÄTTEHÖG volym på ljudet, och jag känner mig till 98% säker på att det är den lilla sensorn/kulan som låter :)

Ni verkar vara säkra på er sak, så kanske ska skippa turen till stan imorrn och spendera de timmarna på att gå ut och fota istället? :)
Skulle dock vara skönt att höra vad någon annan 550D-ägare säger, veta hur deras låter.

Får iaf tacka för alla förslag och hjälp. Gav mig ett bra första intryck på detta forum :)

/Björn

edit:
Hittade två trådar om samma sak på ett annat forum och det verkar som att ljudet är normalt *pustar ut*
http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=912872
http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?p=10184345&post10184345
 
Senast ändrad:
Hehe...

Här skulle man varit framme med sin kamera :) Alla sveriges Canon-ägare sitter o skakar på sina kameror och lyssnar med stora öron :) Förlåt, kunde inte låta bli, fick bara en så rolig bild i mitt huvud :)

Hoppas det går bra med din kamera.
 
Hej lillebror!

Även jag har liknande ljud på min 400D när jag juckar lite vertikalt med den. Fäller jag ut blixten och håller i blixtmekaniken med två fingrar så försvinner ljudet. Dock hörs ett svagt annat men mer dovt ljud från kamerahuset som förmodligen är av annat slag, men det hörs inte alls lika mycket.

Hoppas du får lite lugn i själen! Annars har du ju garanti att gå på ett tag framöver om det skulle visa sig att det blir andra "efterföljder" av detta klickande.

/Sverk
 
Här skulle man varit framme med sin kamera :) Alla sveriges Canon-ägare sitter o skakar på sina kameror och lyssnar med stora öron :) Förlåt, kunde inte låta bli, fick bara en så rolig bild i mitt huvud :)

Hoppas det går bra med din kamera.

Ja, det är ju faktiskt ett bra upplägg till ett litet gatuhappening!
Alla med Canonkameror skramlar dem med örat intill och resten fotograferar dem...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.