Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

550D - märkligt ljud från kamerahuset

Produkter
(logga in för att koppla)
Sätter en spänn på att det är "orienteringssensorn" som ska hålla koll på om du tar en stående/liggande bild. Infon om läget läggs till datan för bilden (du har säkert märkt att RAW-bilder är rätt orienterade från början när du kollar i datorn).

Kan även ha med blixtlåset (!?) att göra.

/Magnus
 
Hej!
Har en 550D som inhandlades för knappa två veckor sedan som jag försöker lära upp mig på. Gick omkring och tog diverse testbilder här i huset och märkte när jag sedan skulle titta på dom att när jag vinklade kamerahuset upp/ned så lät det som ett svagt klickande ljud någonstans inne i kamerahuset!

Ljudet hörs även väl när jag håller kameran så den pekar rakt fram (mot horisonten dvs) och försiktigt "juckar" den frammåt och bakåt.

Har ni andra 550D-ägare samma ljud eller har det hänt något galet med min? Vad jag vet har den ej utsatts för några stötar, har hanterat den varsamt.

Låter ju lite som att något skulle sitta lite löst och ligger och glappar eller nått?

Har för mig att den här frågan varit uppe nån gång förr. Och är till 100 % säker att det är "orienteringssensorn" som "skramlar".
Det är vanligt på Canonkameror och inget att fästa sig vid. Min 400D skramlar svagt men min 40D är tack och lov tyst.
Så försök glömma "skramlet" och fota på.
 
Min 550d låter i princip likadant. Provade även och spela in en film, och det lät även då ungefär som din film. Har haft kameran sedan i somras och den funkat perfekt hela tiden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.