Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

550D - Automatisk panorering och fokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johank82

Aktiv medlem
Jag undrar om det finns någon prisvärt alternativ för automatisk panorering för Canon 550d när man har den i filmläge?

Undrar över detsamma när det gäller fokusering, dvs om det finns något alternativ för en jämn övergång från ett närliggande fokus till ett fokus längre bort i bilden (och inte så ryckigt som det kan bli när man använder autofokus).

Automatisk panorering? Menar du något motordrivet som flyttar kameran, så den följer något motiv? Blir lite som en målsökande robot. Har jag aldrig hört talas om.

Alternativet till autofokus är manuellt fokus. Det finns ingen autofokus som är avsedd för filmning på en 550D. Canons L-objektiv har ofta fokusringar som är lättare att hantera mjukt och fint än vad de är på enklare objektiv.

Sen finns det riggar av olika slag som man kan fästa kameran i. De underlättar manövrerandet när kameran används till att filma med. Dessa är väl främst riktade mot 5D Mark II och liknande, så om de passar en 550D vet jag inte. Priset passar nog en 5D Mark II bättre, då de jag sett kvickt kostar mer än en sådan kamera. Huruvida de är bra nog för att fortfarande vara prisvärda vet jag inte. Jag har insett att filmandet är säkert bra i vissa lägen, men jag har inte hittat nåt sånt än, så jag har inte skaffat något för att undelätta detta filmande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar