Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

55-200 eller 70-300

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej har just nu en nikon D40 med kitobjektiv och känner att det är dags att utöka.

Är det stor skillnad på 55-200 och 70-300?
Blir det 55-200 har jag råd med nikons egna. Men blir det 70-300 får det bli sigma eller tamron.
Vill såklart ha med VR så priset ökar ju.

Men är nikons egna objektiv mycket bättre är sigma och tamron etc?

Vill inte köpa nikons 55-200 och inse att den inte räcker. Fotar inte fåglar och sånt precis men rätt mycket djur i allmänhet ex djurpark. och vill inte bara ha vanliga tråkiga helbilder på djuren utan kanske snygga närbilder på bara ansikte, halva ansikte etc. Kan man nå detta med 55-200?

Jag skulle absolut satsa på Nikons 55-200 framför ex. Sigmas 70-300. På brännvidder uppåt 200mm gör VR enorm skillnad. Med Sigma/Tamron 70-300 får du nog dessutom manuell fokus med D40?

För djurfoto beror behovet av brännvid på hur långt bort djuret är, naturligtvis. För vilda djur, fåglar, så är även 300mm rätt så kort. I en djurpark kan nog 70-300mm vara rätt så lagom.

Men om du inte framkallar riktigt stort (A4 eller större) borde du kunna croppa dig fram till 300mm med ett 55-200 utan att tappa bildkvalite.

Mitt råd är alltså att satsa på kvalitet framför kvantitet, alltså 200mm med bildstabilisering. Om du sedan känner att 300mm trots allt är väldigt viktigt har du kanske möjlighet att spara till ett Nikon-alternativ under lite längre tid. För där är det *verkligen* stor skillnad på de olika 70-300:eek:rna.

Håller helt med Fredrik. Ett originalobjektiv är alltid säkert vad gäller den totala anpassningen till Nikonsystemet med avseende på NX programmen o dyl. Programmen "känner igen" dit Nikonobjektiv direkt och gör vissa inbyggda korigeringar, detta är faktiskt vad man sagt mig från Nikon själva. Sedan skall du veta Sandra att ett 200 objektiv förstorar 6 gånger medan ett 300 9 gånger om man "räknar om" till kikarformat. Fotar du i djurparker räcker det säkert, men ute i naturen behvs oftast betydligt starkare grejor. Ta med dig jordnötter och någon banan så skall du se att det är vidvinkel du behöver ;-)
Mvh
JB

Om du har möjlighet att testa ett 300 zoom, kolla skillnaden mellan 200 och 300. Behöver du 300? Dessutom tar 55-200 vid där dit kitobjektiv slutar. Och VR är fantastiskt bra.

Nu är ett nikon 55-200 med VR köpt=)
Hittade på onoff.se av alla ställen. kostade bara 2000 där medans de tar 2700 minst på alla andra ställen.

Får väl de på tisdag förhoppningsvis.

Du kan väl ge en kommentar om du är nöjd etc när du testat ditt objektiv. Jag står inför samma val och är intresserad av synpunkter.

När 55-200 var helt nytt köpte jag ett sådant. Jag gjorde en enkel jämförelse mellan det och mitt fasta 180/2.8 Nikon. Se några jämförelser i denna tråd

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=75068&perpage=15&pagenumber=2

Tilläggas kan att jag fortfarande är helnöjd med objektivet. Framför allt för att det är litet och lätt och alltså kommer med i fotoväskan. Jag har ett 70-200/2.8 också men det ligger för det mesta hemma för att det är för stort och tungt för att orka ha med.

Har äntligen fått mitt objektiv. Har inte hunnit fota ute än pga av jobb. Men har tagit några snabba bilder vid fönstret. Blir rikigt bra. AF är lite slö tyvärr.

Har en ny fråga nu. Jag har en nikon d40 så jag har inte autofokus i huset utan i mina två objektiv. Är nu sugen på ett 50mm. vet någon om de finns med af i objektivet?

Och mina två objektiv med af i, kommer de fungera på en eventuell ny kamera som isf har af i huset?
Om man vill uppgradera huset sen menar jag? Kommer mina två objektiv då att fungera? Af i både hus och objektiv.

Sigma har ett 30mm f/1.4 som har HSM (inbygg motor) om jag inte missminner mig.

Ja dina AF-S objektiv fungerar på kamerahus som har inbyggd motor, dock kommer kameran att använda objektivets AF motor då för den är bättre. Så ja, du kommer kunna använda dina objektiv vid en eventuell uppgradering av ditt kamerahus!

Okej. Ja men det är ju skönt. Kom på att de är dumt att köpa nytt objektiv om man funderar på att uppgradera huset. Men då kan jag vänta ett tag ill med det.

Ahh okej tack. Ska kolla på sigmas då. Vad är det för skillnad på 30 och 50?

Har också investerat i ett Nikonobjektiv 55-200 med VR nu och vill instämma i det Sandra skrivit. Det är ett bra objektiv!

Kan hålla med om att det kan kännas som det är lite slött i autofokusen, å andra sidan känns det som att det fokuserar gediget och skärpan blir jättebra.

Det är ett i synnerhet levande objektiv när både autofokus och VR arbetar samtidigt!

Ser fram mot att ge mig ut i naturen och hårdtesta det så fort det inte ser hotfullt mörkt ut på himlen...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar