Annons

50mm1,7..till vad

Produkter
(logga in för att koppla)
Kim10D skrev:
Man väljer rimligtvis perspektiv (position) först...sen utsnitt (brännvidd), oavsätt om man kör med fast, eller zoom.

Ja, den tänkande fotografen gör det. Han som vet skillnaden mellan olika brännvidder. Svensson eller Andersson använder zoomen för att slippa ta tre steg bakåt eller lägga sig på marken för att skapa en intressant bild. Jag tror att största andelen av zoomanvändare inte har en susning.

Det är väl ändå värre med "Svensson" som har en fast 35mm och inte vågar/orkar gå närmare, så alla blir som små prickar på bilderna.

Senast ändrad:
SmurfMolly skrev:
Jag har beställt från Cyberphoto... Först beskedet var att det skulle ta 1 vecka... men sen hade inte minolta i sverige nått hemma så... det är dom som strular... Ringde runt en massa... bl.a. till Björns Foto i sthlm som var bra i pris (tror jag minns rätt nu) Ingen jag ringde till hade nått hemma... Men alla var villiga att ta hem det... 1269 kommer mitt kosta från cyber... plus porto... nu beställde jag och tre andra massa andra saker så portot för mig blev 25 kr...

//Malin
det låter bra. det kan nog bli ett därifrån.

Idag har jag ÄNTLIGEN fått mitt objektiv från cyberphoto! Det tog tre veckor allt som allt....

I kartongen låg det en Twix.... hur kunde dom veta att jag älskar choklad??? *ler*

*mutad och glad igen*

//Malin

vet du hur man använder objektivet omvänt?? såg att någon hade gjort det.....

(hm...twix.....cyberfoto sa du va?)

thompan skrev:
vet du hur man använder objektivet omvänt?? såg att någon hade gjort det.....

(hm...twix.....cyberfoto sa du va?)

Man skaffar en speciell ring (reverseringsring)som skruvas fast i filtergängan fram på objektivet och som gör att man kan montera objektivet bakochfram på kameran.
Det blir plötsligt ett macroobjektiv av alltihopa.

50 mm

Glad att se att ni skaffar 50mm! Själv kör jag enbart med mitt 50mm numera... inte för att jag gillar utmaningen att bara ett objektiv utan snarare för att jag blivit så pass kvalitetstokig i bilderna att jag inte kan med att sätta på min gamla zoom när jag har 50mm ziess =).. aja iaf en grym brännvidd och nog får man kvalitet i bilderna

"Användning av fötterna" med 50:an ändrar bakgrunden

Med en 50:a kan jag naturligtvis vid behov gå närmare istället för att stå kvar och använda en zoom med viss teleläge.

Bakgrunden kommer dock att blir annorlunda. Perspektivet ändrar sig nämligen, när jag går närmare med 50:an istället för stå kvar med zoomen i teleläge.

Förresten, skillnaden mellan 1,4 och 1,7 är endast 1/2 bländare. 1,7:an är lättare och oftast skarpare samt billigare.

Senast ändrad:
Re: 50 mm

Ballerina skrev:
Glad att se att ni skaffar 50mm! Själv kör jag enbart med mitt 50mm numera... inte för att jag gillar utmaningen att bara ett objektiv utan snarare för att jag blivit så pass kvalitetstokig i bilderna att jag inte kan med att sätta på min gamla zoom när jag har 50mm ziess =).. aja iaf en grym brännvidd och nog får man kvalitet i bilderna

Det finns guldkorn i de flesta brännvidder. Så även bland zoomar. Men bra zoomar kostar..
Men i förhållande till sitt pris är 50:an i regel rusktigt bra, även budgetserierna.

Tomas! Magnus hann svara före mig..=) Lägg in en order på en gång vettja... Det kanske går snabbare nu om minolta har några i sverige.. =)

Du kommer inte ångra dig.. litet, lätt, smidigt,,,skarpt...åhh... *extas*

//Malin

jo... det blir nog så ... det blir så! på lördag tänkte jag åka in till staden och se om man kan förhandla fram ett bra pris (utan twix)annars beställer jag ett (med twix ...hoppas jag)från cyberphoto.
jag är övertygad om att det blir rätt...

jag har beställt! kom aldrig in till stan....
har även beställt en stepring från 49till 55mm.

blixt och stativ står närmast på önskelistan...

Re: Normalgluggen

walter-g skrev:
Och sen har den ju om jag inte minns fel, den mycket användbara SKÄRPEDJUPSRINGEN som standard.!

Köpte ett Minolta 50/1.7 för bara 90 franc i Geneve i helgen (ca 500 spänn). Det skall bli spännande att se hur första rullen blev =)

Hursomhelst - det finns ju en (i brist på annat ord) display som har bländarvärden samt avstånd i meter och feet - är det det som är skärpedjupsringen?
Eller - vad är det?

Är ju helt grön på det här området (men jag förstår skärpedjup osv - vill bara veta hur jag skall tyda infon)!

Mvh Björn

Jepp, det är det som är skärpedjupsringen.

Säg att du fokuserar på 1 meter, då kommer ettan på ringen att stå mitt för markeringen. Om du då t.ex. har bländare 22 inställt så läser du av metertalen på skärpedjupsringen som mitt för markeringarna för bländare 22. Du kan då avläsa att du kommer ha skärpa mellan ca 0.8 meter och 1.2 meter, altså ett skärpedjup på ca 40 centimeter (Eller 45 cm, om man skall vara noga).

Aha, ok - Tack för svaret!

Så fantastiskt snillrikt! Det är ju en fantastiskt bra funktion på objektivet! =)

Börjar gilla objektivet mer och mer... Trodde egentligen inte på alla som prisade normalobjektiv, men det är ju kalas, skärpedjupet är kalas, ja allt är kalas!

Nu skall jag bara fota 50mm ett tag - vem vet? Jag kanske lär mig något. *skratt*

bjornt skrev:
Så fantastiskt snillrikt! Det är ju en fantastiskt bra funktion på objektivet! =)

Börjar gilla objektivet mer och mer... Trodde egentligen inte på alla som prisade normalobjektiv, men det är ju kalas, skärpedjupet är kalas, ja allt är kalas!

Nu skall jag bara fota 50mm ett tag - vem vet? Jag kanske lär mig något. *skratt*

=)
Så det kan bli.
Det är bara till att gratulera till den nyvunna insikten.

Skärpedjupsskala på objektiv finns ju i princip på alla manuella gluggar. Synd att den verkar försvunnit i AF-generationen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar