Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
50mm 1.4 eller 1.8
- Trådstartare Linis
- Start datum
RG
Avslutat medlemskap
Af notorn i 1,4 är ju snabbare men den verkar ofta paja och du får snyggare bokeh.Linis skrev:
Kan någon motivera varför man ska betala 2000:- extra för 1.4 istället för 1.8 ?
Är det så mycket bättre?
Kommer använda det till porträtt, bröllop bland annat.
RG
Avslutat medlemskap
Läst i en del trådar här på fs att nåra kuggar kan gå av då funkar int af.Linis skrev:
Pajja? Hur då?
Malm
Aktiv medlem
Ja, vart ska man börja?
Jag stod precis i valet och kvalet mellan 1.4 och 1.8 och valde till slut den senare, och ångrar mig ganska rejält.
Autofokusen är inte speciellt snabb och låter en del, byggkvalitén är miserabel, till och med fattningen mot kameran är i plast vilket känns lite klent. Mitt exemplar, som kan vara ett måndagsexemplar är svårt att fokusera manuellt.
Men sen så är det oundvikligt att erkänna att optiskt så är objektivet helt okej. Dom flesta som jämnför objektiven mot varandra påstår att 1.4an ger en snyggare oskärpa.
Ska man använda det frekvent ute i fält och tror att behovet av snabba ögonblicksbilder kan uppstå skulle jag absolut rekommendera 1.4-varianten. Fotar man dessutom inne i kyrkor och andra lite mörkare lokaler kommer det säkert tillfällen då bländare 1.4 kan vara användbart.
/Anders
Jag stod precis i valet och kvalet mellan 1.4 och 1.8 och valde till slut den senare, och ångrar mig ganska rejält.
Autofokusen är inte speciellt snabb och låter en del, byggkvalitén är miserabel, till och med fattningen mot kameran är i plast vilket känns lite klent. Mitt exemplar, som kan vara ett måndagsexemplar är svårt att fokusera manuellt.
Men sen så är det oundvikligt att erkänna att optiskt så är objektivet helt okej. Dom flesta som jämnför objektiven mot varandra påstår att 1.4an ger en snyggare oskärpa.
Ska man använda det frekvent ute i fält och tror att behovet av snabba ögonblicksbilder kan uppstå skulle jag absolut rekommendera 1.4-varianten. Fotar man dessutom inne i kyrkor och andra lite mörkare lokaler kommer det säkert tillfällen då bländare 1.4 kan vara användbart.
/Anders
Landgren
Avslutat medlemskap
Var då?Linis skrev:
1.4 är nu beställd
1,4:an verkar helt omöjlig att få tag på i Sverige!
Aton_
Aktiv medlem
Där ser man, jag som trodde att det var ett helt steg mellan 1,2 och 1,4 och ett helt steg mellan 1,4 och 1,8. Dags för lite repetition av baskunskaperna tydligenDez skrev:
Två tredjedels steg, närmare bestämt.
Aton_
Aktiv medlem
Det finns ju Sigma...Landgren skrev:
Var då?
Aton_
Aktiv medlem
Jag får väl lite off-topic lägga i bländarskalans hela steg. Alltid roar det nån. Använder man inte SLR-objektiv blir man ju "aldrig" påmind om dessa siffror. Detta är citerat från fotoguiden.se som verkar vara en trevlig sajt!
"1 - 1,4 - 2 - 2,8 - 4 - 5,6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32 - 45 - 64 - 90. Det kan verka förvillande att inte talen i skalan fördubblas eller halveras, men eftersom det handlar om ytans storlek ska storleken på bländarens diameter multipliceras med 1,42 för ett stegs förstoring och 0,7 för ett stegs förminskning."
"1 - 1,4 - 2 - 2,8 - 4 - 5,6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32 - 45 - 64 - 90. Det kan verka förvillande att inte talen i skalan fördubblas eller halveras, men eftersom det handlar om ytans storlek ska storleken på bländarens diameter multipliceras med 1,42 för ett stegs förstoring och 0,7 för ett stegs förminskning."
apersson850
Aktiv medlem
Man kan undra varför de har valt dessa nummer? Rätt avrundat blir det ju så här:
1 - 1,4 - 2 - 2,8 - 4 - 5,7 - 8 - 11 - 16 - 23 - 32 - 45 - 64 - 91.
Det är väl av några historiska (hysteriska?) skäl, antar jag.
Det är alltså ett halvt steg mellan 1,2 och 1,4, och två tredjedelar mellan 1,4 och 1,8.
1 - 1,4 - 2 - 2,8 - 4 - 5,7 - 8 - 11 - 16 - 23 - 32 - 45 - 64 - 91.
Det är väl av några historiska (hysteriska?) skäl, antar jag.
Det är alltså ett halvt steg mellan 1,2 och 1,4, och två tredjedelar mellan 1,4 och 1,8.
PMD
Aktiv medlem
Jag får det till 0.65 steg.
Historiska skäl är nog alldeles rätt. Jag har för mig att i begynnelsen användes dessutom en annan skala, men jag minns inte hur den såg ut.
F.ö. så ska man nog inte räkna med att ljusstyrkan och bländarvärden är exakt de som anges. Det finns alltid ett fel som är mer eller mindre stort.
Historiska skäl är nog alldeles rätt. Jag har för mig att i begynnelsen användes dessutom en annan skala, men jag minns inte hur den såg ut.
F.ö. så ska man nog inte räkna med att ljusstyrkan och bländarvärden är exakt de som anges. Det finns alltid ett fel som är mer eller mindre stort.
RG
Avslutat medlemskap
Verkar finnas på de flesta ställenLandgren skrev:
Var då?
zwc
Aktiv medlem
Swarkos skrev:
däremot verkar EF 50mm 1,8 vara helt omöjlig att få tag på i Sverige, har kollat efter den i flera veckor nu men verkar inte vara någon butik som får in den.
Du kan få köpa min. I efterhand så skulle jag nog också satsat på 1.4 istället; av samma skäl som andra nämnt tidigare.