Annons

50D:n - ett bra eller dåligt köp?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
DSLR är en helt ny värld för mig. Jag står här nu med halvöppen börs och har tänkt införskaffa min första. Frågan är vilken? Har funderat på 450D, 40D, 50D och Nikons D90. Har sållat bort 450D pga av att jag vill ha något rejälare när jag nu ändå ska införskaffa en DSLR. Har känt på den och tycker den är för liten trots allt. 40D och 50D har jag inte klämt på, däremot en 20D som en vän äger. Blev förvånad över storleken då jag inbillat mig att den (liksom 40D och 50D) skulle vara större. Som analog kamera är jag van vid EOS 1V, en rejäl pjäs. 20D måste jag säga kändes väldigt "klen" i jämförelse. Vill inte säga leksak för det är att ta i, men det var inte riktigt vad jag hade väntat mig. Inte alls så stor eller tung som en del här på fotosidan kanske fått mig att tro genom sina inlägg. Detta är dock inget negativt eftersom jag nästan ratat dessa xxD på förhand då jag är ute efter något inte allför stort.

Hur som helst. Nikons D90 verkar otroligt fin, men eftersom jag redan har en del Canongluggar känns det trots allt inte logiskt att införskaffa den. 50D:n är vad jag förstår av tester och folks egna erfarenheter en otroligt fin kamera. Snabb, säker, logiska menyer, fin display etc etc. Däremot verkar den få en hel del kritik för sitt brus på höga iso tal.

Jag var väldigt nära att beställa en 50D häromdagen, tills jag läste den långa tråd här på fotosidan som handlar om 50D:ns brusprestanda och bildkvalitet för övrigt. Det känns ju inte så trevligt att lägga 11 000 kr på ett hus som inte presterar bättre. Tyckte själv att det inte var en trevlig syn att se testbilderna i den tråden. Men frågan är om det är hårklyveri det handlar om här, dvs att kameran trots det presterar väldigt bra bildkvalitet i normala fall och att det bara är vid vissa speciella tillfällen som kvaliteten inte räcker till (stora utskrifter, typ A3 från bilder tagna på iso 1600 eller högre)?.

För dem som redan äger en 40D finns det kanske inte någon större anledning att byta upp sig. Men för en förstagångsköpare av DSLR bör väl en 50D leverera i nästan alla tänkbara situationer, eller? 40D:n är förvisso prisvärd nu, men för mig lockar ändå bl.a. den fina skärmen som 50D:n hyser.

Så..är 50D:n egentligen ett bra eller dåligt köp tycker ni?
 
Jag skulle säga att den inte är prisvärd - den säljer dåligt så troligt är att priset kommer att sänkas på 50D också framöver. 40D är bättre brusmäsigt än 50D och kan allt som 50D kan.

Bildskärmen är bättre på 50D - vad man nu skall ha den till. Personligen förstår jag inte varför alla tillverkare lägger på stora högupplösta skärmar. Bara vid mcrofotografering för att sköta AF kan man ha nytta av stor högupplöst skärm.

AF-microjustering finns och saknas på 40D, men kolla runt lite på detta och andra fotoforum vad folk tycker om den funktionen....

50D har för hög upplösning som ingen normla optik (inklusive L-optik) kan leverera skärpa till så skapar bara onödigt stora filer.

50D är inte prisvärd forutom till macro fotografer där man faktist kan ha reel nytta av den högre upplösningen på bildskärmen i komibination med Live view
 
Har inga synpunkter i sakfrågan men tänkte bara tipsa om att iaf en Mediamarkt säljer 50D + 17-85 för 9990kr. Sälj kitgluggen för minst 2500kr och du har fått huset för 7500kr.

Märkligt lågt pris kan tyckas. Den säljer kanske som sagt inte så bra.

Förövrigt är jag jättenöjd med min 40D.
 
DSLR är en helt ny värld för mig. Jag står här nu med halvöppen börs och har tänkt införskaffa min första. Frågan är vilken? Har funderat på 450D, 40D, 50D och Nikons D90. Har sållat bort 450D pga av att jag vill ha något rejälare när jag nu ändå ska införskaffa en DSLR. Har känt på den och tycker den är för liten trots allt. 40D och 50D har jag inte klämt på, däremot en 20D som en vän äger. Blev förvånad över storleken då jag inbillat mig att den (liksom 40D och 50D) skulle vara större. Som analog kamera är jag van vid EOS 1V, en rejäl pjäs. 20D måste jag säga kändes väldigt "klen" i jämförelse. Vill inte säga leksak för det är att ta i, men det var inte riktigt vad jag hade väntat mig. Inte alls så stor eller tung som en del här på fotosidan kanske fått mig att tro genom sina inlägg. Detta är dock inget negativt eftersom jag nästan ratat dessa xxD på förhand då jag är ute efter något inte allför stort.

Hur som helst. Nikons D90 verkar otroligt fin, men eftersom jag redan har en del Canongluggar känns det trots allt inte logiskt att införskaffa den. 50D:n är vad jag förstår av tester och folks egna erfarenheter en otroligt fin kamera. Snabb, säker, logiska menyer, fin display etc etc. Däremot verkar den få en hel del kritik för sitt brus på höga iso tal.

Jag var väldigt nära att beställa en 50D häromdagen, tills jag läste den långa tråd här på fotosidan som handlar om 50D:ns brusprestanda och bildkvalitet för övrigt. Det känns ju inte så trevligt att lägga 11 000 kr på ett hus som inte presterar bättre. Tyckte själv att det inte var en trevlig syn att se testbilderna i den tråden. Men frågan är om det är hårklyveri det handlar om här, dvs att kameran trots det presterar väldigt bra bildkvalitet i normala fall och att det bara är vid vissa speciella tillfällen som kvaliteten inte räcker till (stora utskrifter, typ A3 från bilder tagna på iso 1600 eller högre)?.

För dem som redan äger en 40D finns det kanske inte någon större anledning att byta upp sig. Men för en förstagångsköpare av DSLR bör väl en 50D leverera i nästan alla tänkbara situationer, eller? 40D:n är förvisso prisvärd nu, men för mig lockar ändå bl.a. den fina skärmen som 50D:n hyser.

Så..är 50D:n egentligen ett bra eller dåligt köp tycker ni?

I senaste FOTO anses den jämförbar med Nikon D300 i bildkvalitet. FOTO brukar koncentrera sig på vettiga saker i sina tester och snöar inte in på "nörderier" ;-) Övrig spec också i stort sett jämförbar, endast detaljer skiljer. Ser man det på sånt sätt är 50D ganska prisvärd eftersom den är billigare än D300.

mvh / Matti
 
Jag håller med Bengt - 50D är ett dåligt köp.

Det enda som är bättre på den jämfört med 40D är skärmen, inget annat.
Att den har digic 4 istället för digic 3 spelar ingen roll om man satt in en lika stor sensor men höjt upplösningen ytterligare. Jag tror att canon har gått för långt med megapixelracet här. 50D brusar för mycket, här presterar 40D mycket bättre. Bilder på 12800 eller 6400 ISO på 50D är värdelösa. Sedan är det ju så som tidigare nämnt att hög upplösning kräver objektiv av hög klass, och dessa kostar multum.

Ska du fota i kontrollerat ljus och har gott om ljus, visst då kan kanske 50D:n funka, annars skulle jag satsa på 40D. Jag hade 40D innan och den funkade prima.
 
40D slog D300 i sommarens test... :)


7500kr. kan den vara värd, men med risk att reta folk som betalat dyrt för 50D - den är inte bättre än 30D eller 40D. Är priset dock 7500kr så kan det dock vara intressant, men betala 11 ksek för ett 50D hus? Inte prisvärt.
 
Har inga synpunkter i sakfrågan men tänkte bara tipsa om att iaf en Mediamarkt säljer 50D + 17-85 för 9990kr. Sälj kitgluggen för minst 2500kr och du har fått huset för 7500kr.

Märkligt lågt pris kan tyckas. Den säljer kanske som sagt inte så bra.

Förövrigt är jag jättenöjd med min 40D.

Hej
Jag sitter också och funderar på att skaffa en digital systemkamera. Är min Canon G3 trogen sedan många år men det vore kul att prova något nytt. Drömmer om 40D/50D då jag inte gillar 450D, den är lite "liten" på något sätt.

När jag såg tråden här på fotosidan (080101) som berättade att MediaMarkt i Malmö sålde 50D + 17-85 för 9 990 :- dröjde det inte länge förrän jag befann mig i butiken, som då höjt priset till 12 990 :-. Beslutet kändes inte längre lika enkelt så jag drog mig tillbaka utan kamera :) Priset är fortfarande lägre jämfört med andra återförsäljare men inte riktigt samma "klipp".

Jag funderar på EOS 40D + 17-85 från Warehouseexpress i UK som ligger bra i pris. Dock är jag osäker på vad som gäller t.ex. vid eventuella garantiärenden. Måste kameran tillbaka till UK eller kan Canon Sverige lösa eventuella problem? (Jag har mailat frågan till Canon men ännu inte fått något svar)

Mvh
André
 
Prisvärt eller inte. Om man skiter i pengarna..den är högst jämförbar med 40D fast en nyare årsmodell. Lite nya "features" kanske. 40D va väl inte så jäkla billig när den kom till marknaden om ja inte minns fel. I dagens jättenu så är väl 40D mer "prisvärd" sett till att den har ett billigare marknadspris på dom flesta ställena eftersom det är en äldre modell. Men så äre ju alltid med nya grejer. Ska man ha nåt riktigt prisvärt så köper man en risig 1D kamera istället som säkert funkar oxå. Så mest prisvärt måste ju vara att köpa en begagnad kamera om man ska snöa in på va som är mest prisvärt.

Kameran gör ändå sitt jobb för priset. Precis som 40D gjorde när den kom och kostade 13-14tkr.. Att det inte är nån "nyhet" med 50D är inget som canon smyger med.. Den är bara en kusinmodell knappt. Med lite mer upplösning. Sämre eller bättre..den diskussionen finns i andra trådar.
 
Jag håller med Bengt - 50D är ett dåligt köp.

50D brusar för mycket, här presterar 40D mycket bättre. Bilder på 12800 eller 6400 ISO på 50D är värdelösa.
QUOTE]

Jo, men jag tycker dessa iso-tal är extrema. Jag förväntar mig inte direkt att kunna använda så höga ison som du nämner. "Förr i tiden" och fortfarande använde/använder man film med kanske 400 iso/asa. Det har ju fungerat alldeles utmärkt i många fall. Varför skulle det inte göra det med en dslr, tänker jag? Om 800 iso håller fin bildkvalitet tycker jag det är helt okej måste jag säga. Men visst, lite olustigt känns det ju att lägga pengar på ett hus som inte riktigt håller den bildkvalitet som förväntas år 2008/2009.

Vill knappast gå upp ytterligare i modell/pris och 450D tycker jag är för liten. 40D, övergång till Nikon eller vänta ut och hoppas att efterföljaren till 50D blir en godbit - det är frågan i så fall.

Usch, varför all denna teknik.. ;-). Trodde teknik skulle underlätta, men det känns mer som den sätter hinder ivägen för det viktiga, nämligen att skapa bilder..
 
Usch, varför all denna teknik.. ;-). Trodde teknik skulle underlätta, men det känns mer som den sätter hinder ivägen för det viktiga, nämligen att skapa bilder..

Frestas inte gräva ner dig i oändliga forumtrådar och analfixerat "pixelpeepande" så skall du finna att det är ingen av kamerorna du funderar på som behöver stå i vägen för dina bilder. Att skärskåda bilder i 100% på skärm är den digitala erans gissel....man blir aldrig nöjd med det tillvägagångssättet vid kameraval ;-) Om du vill ha robusta kameror hävdar jag att du får finfina resultat med allt från Canon EOS 40D och uppåt respektive Nikon D200 och uppåt. Nikon D80 och D90 är plastigare. D200:an finns riktigt billigt på Blocket numer och tar precis lika bra bilder som när den kom ;-)

Välj kamera efter det system du vill köpa in dig i. Nikon och Canon är likvärdiga vad gäller stora objektivutbud och slår där alla andra tillverkare på fingrarna (Pentax, Sony, Olympus). Nikon har det bästa blixtsystemet hävdar åtminstone jag. Sen tar du och känner på alternativen i någon butik eller provar någon kompis prylar....Canon och Nikon är nämligen två helt olika skolor ergonomiskt.

mvh / Matti
 
Det vill gärna bli en del snömos som svar när man ställer en sådan fråga. 50D är en suverän kamera som kostar vad en ny kamera i den klassen kostar i dagens läge. Tidningen Foto ger den betyget "Rekommenderas" och det betyder att det är ett schysst köp. Om du har ett gäng objektiv redan och tycker att 450D är för klen så är det inget att fundera på, 50D är kameran för dig. Om du inte vill vänta och lägga det dubbla för en 5D MkII när den behagar dyka upp i butikerna.
 
Skulle idag valt Nikon D90 med 16-85 framför 50D med 17-85. Bättre optik och billigare. 10.000 hade dock varit ett kap för 50D. D90 bjussar på filmning, är lite större än 450D men trevligt nog mindre än 50D som är stoor. Men 50D är naturligtvis en riktigt bra kamera, högisobrustråden här till trots.
 
50D brusar för mycket, här presterar 40D mycket bättre. Bilder på 12800 eller 6400 ISO på 50D är värdelösa.

Jag har varken den ena eller den andra av dem, men vad jag läst här på Fotosidan och andra tester, så verkar ditt uttalande vara lite överdrivet. Som jag har tolkat exempelvis den långa tråden här på FS om skillnaderna mellan dessa två kameror, så är de ungefär jämnbördiga vad gäller brus. Endast när man förstorar mörka områden till 100 % kan man se en skillnad. Vilket enligt min erfarenhet betyder att i normala fall märker man ingen som helst skillnad mellan foton tagna med kamerorna, vad gäller bruset. 50D har något större upplösning, men i praktiken (ej pixelpeeping) syns det inte.

Så för mig synes bildkvalitén vara lika mellan dessa, men dessutom har 50D vissa egenskaper som 40D saknar, bland annat väsentligen bättre skärm samt microjustering. Samt bättre autofokus. Därför anser jag den vara en bättre kamera. Men den är även dyrare, så man måste själv överväga om de egenskaperna som 40D saknar, är värda mellanskillnaden.

Jag står för närvarande själv också och överväger mellan dessa två. Har ännu inte bestämt mig för ifall 50D är värd de extra slantarna.
 
Såja, nu tror jag att i alla fall jag har bestämt mig för vilket hus det får bli. 450D:n är för liten, Nikon D90 känns fel när man som jag redan äger några Canonobjektiv och 50D:n är för mig ett osäkert kort. Över blir alltså 40D:n.

Jag läste någon test om den och den får ju nästan fin kritik rakt igenom. Att den verkar ha bättre brusegenskaper än 50D:n är naturligtvis positivt, men det som ändå verkligen gör mig intresserad av den är det relativt generösa dynamiska omfånget.

Det är bara skärmen som jag inte riktigt har koll på hur "dålig" den är. Är den jämförbar med t.ex. Canon G7:s skärm (som ju bara är 2,5" och har 207 000 pixels)?

Slutligen: Vilket Compact Flash 4GB minneskort skulle ni rekommendera till 40D:n för att man ska kunna utnyttja kameran på bästa möjliga sätt?
 
Men frågan är om det är hårklyveri det handlar om här, dvs att kameran trots det presterar väldigt bra bildkvalitet i normala fall och att det bara är vid vissa speciella tillfällen som kvaliteten inte räcker till (stora utskrifter, typ A3 från bilder tagna på iso 1600 eller högre)?.
Lånar ett citat från forstheim (frågan är inte riktad till dig) så att jag inte missförstår er som anser att 50D är ett dåligt köp; kommer A3-utskrifter från 40D tagna med ISO 1600 att ge bättre bilder än om en 50D skulle ha använts?
 
Glad amatör här som har haft en 40d och har nu en 50d, skillnaderna som jag ser som amatör och ingen som sitter och kikar igenom varje pixel i förstoring på skärmen är marginell, att hitta fel på en produkt är alla gånger lättare om man söker efter dem. Att 50d skulle vara sämre gällande brushantering ska jag låta vara osagt det verkar de som inte ens äger en 50d/40d vara duktiga på att svara på. ;)

både 40d och 50d är mycket bra kameror mera en prisfråga, ny kamera = dyrare. äldre kamera = billigare.

dock något jag störde mig otroligt på var just skärmen på 40d som jag tycker är otroligt dålig, jag vill kunna sortera lite iallafall på de bilder jag tar redan när jag är ute och fotar och tyckte 40D skärmen inte riktigt funkar till att göra just det och där har 50D alla + som går.

Kan inte mer än vara just nöjd med 50D so kan rekommendera den varmt.
 
Senast ändrad:
dock något jag störde mig otroligt på var just skärmen på 40d som jag tycker är otroligt dålig, jag vill kunna sortera lite iallafall på de bilder jag tar redan när jag är ute och fotar och tyckte 40D skärmen inte riktigt funkar till att göra just det och där har 50D alla + som går.

Är skärmen på 40D:n verkligen så dålig att det inte ens går att få en uppfattning om bilderna är skarpa eller ej? Det kan väl inte vara möjligt??

Jag känner som du. Vill åtminstone kunna göra en säker grovsortering av bilder ute i fält. Det kan ju hända att man t.ex. är på resande fot och behöver sortera bort dåliga bilder som tar plats på minneskorten man har. Fast å andra sidan finns det ju minneskort som rymmer en hel del bilder numera. Så just det problemet är kanske inte så svårt att lösa. Däremot är det ganska skönt att sortera bort "skräp" redan ute i fält för att underlätta/snabba på efterarbetet när man kommer hem.

Jag äger en Canon G7:a som hyser en 2,5" skärm med 207 000 pixlar. Den är jag faktiskt nöjd med och man får en ganska bra uppfattning om hur bilderna har blivit. Men 40D:s skärm är alltså inte alls i samma klass som den?
 
Det är bara trams med allt tjöt om hur dålig 40d:s skärm är. Visserligen går det väl kanske inte att göra kritisk skärpekontroll ute på fältet, men hur många gör det? Då kan ju de köpa en 50d eller d300 istället. Jag kör 5d som faktiskt har rätt dålig skärm, men 40d var topp när jag hade den tycker jag.
 
Just skärmen kan väl pixelpeeparna såga totalt på 40D då..dom borde ju anse den fruktansvärt värdelös.

Den har ju bara 230000pixlar.. medans 50D har några fler typ 920000pixlar..på samma 3"..

Men det är säkert nåt fel på det oxå. Sorry men är så lack på allt löjligt se-på-pixlar-me-lupp-kritiserande av erkänt sämre kameror dessutom crop som redan är konstaterat sämre än fullformat..blabllabla.. Nåväl skärmen bör vara bättre rent spec. mässigt iaf. Och om jag känner mig träffad av sågen för ja har en 50D..njaaee..men ja e VÄLDIGT NÖJD med kameran ändå!
 
Det är bara trams med allt tjöt om hur dålig 40d:s skärm är. Visserligen går det väl kanske inte att göra kritisk skärpekontroll ute på fältet, men hur många gör det? Då kan ju de köpa en 50d eller d300 istället. Jag kör 5d som faktiskt har rätt dålig skärm, men 40d var topp när jag hade den tycker jag.

Det är inte trams, skärmen är sämre på 40D punkt! Hur viktigt det är upp till var och en. Helt klart spelar en bra skärm en viss roll vid live view. Skärmen plus 2-3 andra "förbättringar" gjorde att jag valde 50D framför 40D. Vad det gäller bildkvalité är det nog jämnt skägg. Skall man vara lite ekonomisk skall man aldrig köpa ny/senaste eletronik, men hur kul är det? Vad gör 3-4000:- om 10 år :) Kört hårt

Johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.