Lånar tråden lite
Står i samma betänkligheter för närvarande, speciellt nu i dagarna när 50d är i billigaste laget.
Har en Nikon D70s och vill uppgradera mig, har kikat på d90 men även d300s, på senare tid har valet fallit mot d300 men har samtidigt sneglat åt ett systembyte (till Canon) pga utbud i både butik och närhet (utbyte av vänners objektiv).
Nu när 50d ligger väldigt bra i pris (halva priset minst mot d300s) överväger jag skarpt att byta till canon, men ju mer man läser om jämförelser och specs, ju snurrigare blir det.
Gillar greppet på d70s väldigt mycket och fick känna på d90 och där skiljde det sig en hel del.
Tyckte ej d90 kändes bra att hålla i efter att ha vant sig med d70:n, så där tvekar jag.
Har ej ännu känt på Canons 50d, än mindre Nikon d300s
Filmfunktion är ej prio på någon punkt, knappt bonus då fotograferingen är det som prioriteras.
Inbyggd autofokus, Höga ISO-tal och MP samt en hyfsat snabb kamera att fortsätt växa i/med är vad jag kikar efter. Megapixel ser jag som prio pga att jag gärna använder mig av cropping för att leta detaljer och beskärning av bilder. Men det den ena har i MP har den andre i optik etc, samt för att verkligen uttnyttja 50d.n´s MP bör jag därefter även lägga till en optik som förmodligen kostar därefter.
Priset är väl en av aspekterna men inget som styr alltför mycket, vill bara ha en kamera att behålla ett par år eller tio.
Jag skulle uppskatta en tanke om resonemanget om huruvida någon annan skulle gjort i valet.
Har ingen nämnvärd utrustning förutom kitobejktivet och kameran i sig, så det är inget jag "förlorar" på så sätt om jag byter system (går däremot i tele-zoom köpar tankar) innan måste jag bara bestämma vilket system jag ska köra med, d70s är ju lite "out of date" vad gäller en del objektiv (pga sensorn) som finns numer.
Jag vet att det finns hundra trådar om sak och funderingar, men lite utlåtanden kan ej skada.
Gillar Nikon just för att jag ej testat Canon (eller någon annan heller för den delen), men valet föll på d70s när det begav sig för hur den "låg" i handen skull jämfört med Canons 350d.
Allt är i betraktarens öga och känsla men det är ej direkt så att man har möjligheten att testa kameran en vecka och sen lämna tillbaka och vad gäller tester och recensioner så blir man ordblind till slut.
Tacksam för respons...