ANNONS
Annons

50D eller D90?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonte-b

Ny medlem
Har nu seriöst börjat funderat på att ta upp mitt fotointresse igen och införskaffa min första DSLR. Har kikat på både nikon d90 och canon 50d. Vilken är att föredra? Även sugen på canon 7d men funderar på om den är värd det högre priset på min nivå... Vore ödmjukt tacksam för allas åsikter. Framför allt jämförelsen d90 vs 50d. Har som sagt ingen tidigare utrustning att ta hänsyn till...

Jonathan

50d är nog generellt en bättre kamera, men äldre, är ganska säker på att den saknar video-funktion tex. Den är vädertätad, det är inte D90.

Negativt är väl att den inte är lika lätt att manövrera med en hand, har även hört folk som klagar på att ljusmätaren hoppar.

Jag har en D90 idag och är störtnöjd, allt jag kan tänka mig, och skulle aldrig byta till Canon 50d. Men du ska ju trots allt hitta ett hus som du tycker passar dina händer, sen är det ofta objektiven som är en större skillnad mellan bra och dåliga kort än två så pass bra kameror.

Men jag tror som sagt att kamerorna ligger i två olika klasser, du får nog jämföra 50d med gamla nikon 300 (inte s)

Jag har en D90 idag och är störtnöjd, allt jag kan tänka mig, och skulle aldrig byta till Canon 50d.

Enligt mig skulle det vara väldigt lustigt om man bytte från en D90 till en 50D (eller tvärtom) eftersom det nästan är "likadana kameror" (missförstå mig inte, menar att det är dom som konkurrerar med varandra om man säger så) från tillverkarna.

Som att byta från en 1000D till D3000 (eller tvärtom).

50d är nog generellt en bättre kamera, men äldre, är ganska säker på att den saknar video-funktion tex. Den är vädertätad, det är inte D90.
Nej, de är faktiskt nästan på dagen lika gamla, båda presenterades sista veckan i augusti 2008. 50D är bättre på vissa saker, D90 är bättre på andra, t ex på att filma ;-)

Hej!

Jag stod i exakt samma val och kval som dig för några månader sedan.
Dock eftersom jag är mer av sportfotograf så behöver jag mer b/s och sedan tyckte jag att Canons grepp i kameran var bättre men fan D90 är riktigt bra grepp det med!
Valde också Canon då min mor kör Canon så låna objektiv av henne är inga problem (just nu lånar jag hennes 19 år gamla 35-135/4-5,6 USM objektiv).
Men på ett sätt ångrar jag fortfarande att jag inte tog D90 då det var lite saker jag gillade bättre på den t.ex att D90 har 12mpix och 50D har 15.1mp ser jag bara som en bra sak. 15.1 är överpixlat enligt mig.

Sedan tyckte jag själv att Nikons objektiv serie är väldigt klurigt med alla deras olika modeller och på dom olika modellerna var det olika versioner och på dom versionerna var det version I och version II osv.

Hur som helst.
Jag fotar radiostyrda bilar som susar i 70 knyck förbi kameran och då hjälper 6.3b/s VÄLDIGT mycket! Knappt så att det egentligen räcker till om jag ska vara ärlig =D
Men jag tror att D90 är generellt en bättre kamera än 50D.
Men ändå valde jag 50D pga greppet, b/s, min mor kör canon och deras urval av objektiv är lättare.

Kan väl säga lite om 50D då.
Underbar kamera!
Jag uppgraderade ifrån en långzoom (Nikon L110) till min första systemkamera vilket var just min 50D med 18-200/3,5-5,6 IS och helt underbart!
Kameran har enkel meny och scrollarna (vid avtryckaren och displayen) är helt underbara att använda!
Det är så väldigt mycket snabb knappar överallt så menyn behövs inte användas.
Jag använda menyn från början (med joysticken) och vart bara jobbigt om man skulle ändra fokus punkter osv.
Men sedan började jag fippla med snabb knappar och det enda jag inte riktigt får till är det som man ändrar ljuset på bilden. Vet inte vad det heter men det är en skala på + och - där man ändrar ljuset i bilden :)

50D enligt mig är en underbar kamera och jag tror faktiskt att jag aldrig kommer köpa en ny systemkamera om jag inte börjar fota mer professionellt.

Vad kör dina kompisar med?
Välj det märket som dina polare/föräldrar osv kör med för då kan du enkelt låna utrustning.

Lånar tråden lite ;)

Står i samma betänkligheter för närvarande, speciellt nu i dagarna när 50d är i billigaste laget.

Har en Nikon D70s och vill uppgradera mig, har kikat på d90 men även d300s, på senare tid har valet fallit mot d300 men har samtidigt sneglat åt ett systembyte (till Canon) pga utbud i både butik och närhet (utbyte av vänners objektiv).
Nu när 50d ligger väldigt bra i pris (halva priset minst mot d300s) överväger jag skarpt att byta till canon, men ju mer man läser om jämförelser och specs, ju snurrigare blir det.

Gillar greppet på d70s väldigt mycket och fick känna på d90 och där skiljde det sig en hel del.
Tyckte ej d90 kändes bra att hålla i efter att ha vant sig med d70:n, så där tvekar jag.
Har ej ännu känt på Canons 50d, än mindre Nikon d300s

Filmfunktion är ej prio på någon punkt, knappt bonus då fotograferingen är det som prioriteras.
Inbyggd autofokus, Höga ISO-tal och MP samt en hyfsat snabb kamera att fortsätt växa i/med är vad jag kikar efter. Megapixel ser jag som prio pga att jag gärna använder mig av cropping för att leta detaljer och beskärning av bilder. Men det den ena har i MP har den andre i optik etc, samt för att verkligen uttnyttja 50d.n´s MP bör jag därefter även lägga till en optik som förmodligen kostar därefter.
Priset är väl en av aspekterna men inget som styr alltför mycket, vill bara ha en kamera att behålla ett par år eller tio.

Jag skulle uppskatta en tanke om resonemanget om huruvida någon annan skulle gjort i valet.
Har ingen nämnvärd utrustning förutom kitobejktivet och kameran i sig, så det är inget jag "förlorar" på så sätt om jag byter system (går däremot i tele-zoom köpar tankar) innan måste jag bara bestämma vilket system jag ska köra med, d70s är ju lite "out of date" vad gäller en del objektiv (pga sensorn) som finns numer.

Jag vet att det finns hundra trådar om sak och funderingar, men lite utlåtanden kan ej skada.
Gillar Nikon just för att jag ej testat Canon (eller någon annan heller för den delen), men valet föll på d70s när det begav sig för hur den "låg" i handen skull jämfört med Canons 350d.

Allt är i betraktarens öga och känsla men det är ej direkt så att man har möjligheten att testa kameran en vecka och sen lämna tillbaka och vad gäller tester och recensioner så blir man ordblind till slut.

Tacksam för respons...

Hej!

50D är en bra kamera som jag skrev ovanför.
Jag älskar greppet på den och finns inget nämnvärt jag kan klaga på.
Har inte heller mycket att jämföra med heller :)

Gillar du telezoom så säger jag en Canon EOS 50D med 70-200 F4 L USM objektiv. Kameran = 7000:- och objektivet 6000:-
Objektivet är det bästa för det priset! Ska köpa ett själv snart.

Hej!

50D är en bra kamera som jag skrev ovanför.
Jag älskar greppet på den och finns inget nämnvärt jag kan klaga på.
Har inte heller mycket att jämföra med heller :)

Gillar du telezoom så säger jag en Canon EOS 50D med 70-200 F4 L USM objektiv. Kameran = 7000:- och objektivet 6000:-
Objektivet är det bästa för det priset! Ska köpa ett själv snart.

Ska kolla upp alternativet.
Måste känna på 50D:n innan oxå.

Fungerar den inbyggda autofokusen bra på 50D:n?

Ska kolla upp alternativet.
Måste känna på 50D:n innan oxå.

Gör det, ta den som känns bäst för alla kamerorna är lika bra.

Joda, den fungerar. Kan väl inte säga hur bra då som sagt det är min första systemkamera så jag vet inte exakt hur bra den är osv.
Kan nog någon annan svara på.

Men jag är helt klart nöjd med dom lätta menyerna, snabbknappar överallt osv!
Gillar kameran skarpt.

Fästet

jag som okunnig människa fast har känt på båda säger att 50D sitter mkt bättre i handen ja har små händer och kameran känns väldigt stor men D90 känns mkt mindre.. då undrar ja hur det är med en 50D och batterigrepp om den redan är stor kan ja tänka mig att den är gigantisk med batterigrepp..

ja står precis inför samma val som trådskaparen och ja har tänkt mig att garanterat skaffa mig ett riktigt bra telezoom ombjektiv så ja kan fotografera djur/fåglar

är det ngn som vet vilken av dessa kameror som skulle kunna lämpa sig bättre till fågel/djur fotografering?? 50D är iaf slittåligare vad ja uppfattat men hörde om att D90 har bättre färginställningar ärre så?

Mvh rassmus

om ni är i köptankar för D90 eller 50D just nu och inte har bråttom med kameran så råder jag er att vänta lite. I september kommer fotokina, en enorm fotomässa i tyskland som både nikon och canon har som huvudarena för att släppa nyheter. Därför brukar nya kameror släppas strax innan mässan för att kunna visas upp där. T.ex därför som både D90 och 50D släpptes under sensommaren för två år sedan.

och eftersom kamerorna börjar bli till åren så kan vi räkna med uppföljare snart.. läs t.ex. följande rykte på nikonrumors: http://nikonrumors.com/2010/07/20/first-word-on-the-nikon-d90-replacement.aspx (glöm inte bort att informationen fortfarande är ett rykte dock).

normalt sett skulle jag inte råda någon att vänta in en kommande kameramodell, men med just dessa två kameror och så nära perioden då nyheter brukar släppas så kan jag inte bortse från lite prylhype =)

50D har en väldigt bra AF, förmodligen bäst i klassen. Är man -- som du -- intresserad av telezoom kan det vara ett skäl att byta till Canon, eftersom det finns ett bättre utbud i rimliga prislägen än hos t ex Nikon.

om ni är i köptankar för D90 eller 50D just nu och inte har bråttom med kameran så råder jag er att vänta lite. I september kommer fotokina...
Visst är det troligt att efterföljarna presenteras i augusti/september, men det är ju just därför 50D och D90 är bra köp nu. De kostar runt 7000 kr -- de nya modellerna kommer att kosta runt 11000 kr.

Senast ändrad:
Expert kör ju fortfarande kampanj på 50D för 6995:- tycker jag är bra pris för sprillans nytt hus!

Det har blivit en 50D och är jättenöjd, något att växa i samt att "lära" sig komma ifrån hel-automatiken.
Gav den en test på fågelshowen på kolmården och den levererade mycket bra.

Nu är jag på jakt efter en normal zoom, har hittills endast kört med ett lånat 70-200 f4 L-optik.
Och med brännvidsförlängningen är detta rejält bra men måste hitta ett för för fototillfällen i närgräns oxå.

Tackar för tips och svar.

Mvh
Roger

Grattis till valet!
Tänkte samma sak!
50D är en sak som är simpel med inte allt för mycket finesser (som 7D osv) men man kan växa rejält i den ändå!

Jag skulle säga så här, helt alvarligt.

Ta den som är snyggast, och den du kan tänka dig att bära runt överallt. Alltså en som passar i handen. Om du redan har objektiv till någon av kamerorna är det jue redan färdigvalt.

Jag skulle säga så här, helt alvarligt.

Ta den som är snyggast, och den du kan tänka dig att bära runt överallt. Alltså en som passar i handen.
Absolut. Det viktigaste är inte vad det står i alla hundratals mer eller mindre välgjorda recensioner på nätet utan att man gillar och trivs med sin kamera. Gör man inte det kommer man inte att ta speciellt många bra bilder, oavsett hur bra dpreview m fl tycker att kameran är.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar