Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

50D eller 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Slugg0

Aktiv medlem
Dags att uppgradera...

Jag har idag en 400D och börjar tröttna lite på den. Är amatörfotograf och har hittills fotat mest enstaka resor, tillställningar, fester, familjeangelägenheter m.m. Har alltså inte fotat ofta och regelbundet, men mycket när jag väl gör det, men vill nu gärna lära mig mer och fota mer och tror jag kommer försöka satsa en hel del på att fota mycket i sommar och komma igång ordentligt.
Men som sagt.. Det känns som det kanske börjar bli dags med något bättre i kameramodell.
Framförallt med större display och snabbare seriebildstagning.
Så de jag tittat på är 7D och 50D.
Jag vet att det är två helt olika prisklasser, men jag undrar är det värt nästan det dubbla för en 7D?

Jag har aldrig hållit i en 50D, men 7D har jag provat lite snabbt i butiken (utan objektiv och utan att starta den), och jag tycker den känns bra, även om den kanske känns lite väl tung (vane- sak?)
Jag vet dock att en mycket störande sak med 50D är på/av- knappen.. (det är de små sakerna som gör det) -Är det också en vanesak?

Jag vill som sagt främst kunna ta snabbare bilder i seriebildsläget (Min 400D tar ca. 3bilder/sek), att den ska kännas bra att använda, enkla och logiska menyer. Och så ska jag såklart kunna vara nöjd med den ett tag utan att känna att jag måste byta upp mig igen.
Har också nyss köpt en Speedlite 430EX II, som 7D kan kommunicera trådlöst med vilket såklart är ett plus..

Men så till plånboken igen...
-Är det värt att lägga 14-15000 på en 7D jämfört med 7-9000 för en 50D, för en "klättrande amatörfotograf" som nyligen hittat intresse och motivation till att "sätta igång på riktigt"?

Vad tycker ni?
 
Jag gick själv från 400D till 50D, skillnaden är inte så stor förutom seriebildstagningen förstås och storleken. Faktum är att jag kan sakna 400D ibland. Jag hade gladerligen fortsatt använda 400:an om den inte var så liten. skillnaden på kvalité när det kommer till bilderna är där likaså minimala, mer megapixlar i 50D absolut, men det gör ju ingen skillnad om du tänkt köra med budget objektiv.

Lite för och nackdelar:

400D's batteritid är ju grymt bra, kunde fota varje dag i 2 veckor och fortfarande ha fullt batteri!
50D's batteritid har gått ner till 50% efter ca. 70 bilder efter 1,5 timmes skogspromenad.
400D har inte liveview, vilket 50D har. Rätt trevlig funktion i vissa situationer.
50D känns mycket mer robust och stryktålig. Den är även väderskyddad vilket 400D inte är.

Om jag vore dig så skulle jag köpa en 50D nu när dom är så billiga, men samtidigt säga att klivet är inte enormt, men i rätt riktning. När du ändå är i farten, spara ihop slantar till lite schysst L-optik, då kommer du se stor skillnad!
 
6995:- för ett sprillans 50d hus får nog ses som det mest prisvärda huset på marknaden just nu.

Jämfört mot 400d så får du en större och MYCKET bättre skärm, 2,5" mot 3" och 230 000 punter
mot 50d som har 920 000 punkter samma som 7d.
400d är begränsad till ISO 1600, 50d har möjligheter ända upp till ISO 12 800.
400d kör digic II, 50d kör med digic IIII.
10,5 mpix mot 15 mpix.
m.m, m.m...
Så visst är det en ordentlig uppgradering från 400d till 50d. Skillnaden sedan upp från 50d till
den just nu dubbelt så dyra 7d är däremot inte så stor.
Då får man nog sikta in sig på 5d mkII för att verkligen uppleva några större förändringar, men då
kostar det förstås ytterligare en slant.
Jag gick från 40d till 50d och det var värt varenda krona.
 
Vad har Du för objektiv ? 50D säljs i väldigt förmånliga kit idag, tex 50D+15-85 för 11Tkr.
Har Du idag billigare optik till din 400D och vill uppgradera huset, samtidigt som budgeten är begränsad, så tror jag att 50D är valet före 7D. Det lämnar ett ganska bra utrymme till bättre optik. För priset av ett 7D hus får Du då ett 50D-hus + 15-85 och en fast liten ljusstark glugg, tex 28/2,8 eller 35/2,0.

Jag har idag en 7D och är grymt nöjd. Jag grämer mig dock att Jag inte väntade med att köpa mitt nya 15-85 ett par veckor, för då hade jag fått en 50D för 4500kr...
Jag kommer dock att köpa en 50D också inom det närmaste året.


Lycka Till!
 
400D's batteritid är ju grymt bra, kunde fota varje dag i 2 veckor och fortfarande ha fullt batteri!
50D's batteritid har gått ner till 50% efter ca. 70 bilder efter 1,5 timmes skogspromenad.
!


Mmm känns som något är fel med din 50D, antingen så har du Liveview på hela tiden alt kameran på hela tiden eller så är det något fel med ditt batteri.
 
Tack alla för era svar.

William Spik sa:
Om du tycker 7D-n är tung utan objektiv kan det bli problem.
Mja, som sagt, jag kände bara på denna lite snabbt i butiken och hann liksom inte riktigt känna efter, det var bara vid första greppet jag kände att den var tyngre än vad jag är van vid (400D väger som en flugskit ungefär) 50D väger väl 100g mindre än 7D, så jämför man mellan dem är det väl ingen märkbar skillnad?

StefanGustafsson sa:
400D's batteritid är ju grymt bra, kunde fota varje dag i 2 veckor och fortfarande ha fullt batteri!
50D's batteritid har gått ner till 50% efter ca. 70 bilder efter 1,5 timmes skogspromenad.
!
Mmm känns som något är fel med din 50D, antingen så har du Liveview på hela tiden alt kameran på hela tiden eller så är det något fel med ditt batteri.
Jag har för mig (kan ha varit en annan kamera, kommer inte riktigt ihåg) att jag hört andra också, som är besvikna på batteritiden på 50D.
Är det någon annan av er här på FS som är missnöjd med detta?
Hur är batteritiden på 7D?

continental sa:
Vad har Du för objektiv ? 50D säljs i väldigt förmånliga kit idag, tex 50D+15-85 för 11Tkr.
Objektiv har jag så jag klarar mig, tycker jag. Därför är jag bara ute efter huset, om det inte dyker upp ett väldigt speciellt erbjudande.
Jag har ett nyinköpt Sigma 17-70mm f/2,8-4 DC Marco OS HSM och ett Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III. Dessa duger gott åt mina behov just nu.

stefangustafsson sa:
Jag gick själv från 400D till 50D, skillnaden är inte så stor förutom seriebildstagningen förstås och storleken. Faktum är att jag kan sakna 400D ibland.
Så om man verkligen vill känna att man har bytt upp sig, så får man köpa 7D (av dessa två), annars finns risken att man blir besviken? Varför saknar du 400D?

Hur långt tid tror ni det tar innan 7D börjar gå ner i pris (t.ex. 7Dmk II släpps, eller så)?
Kan det vara värt att vänta på?

Hur är det med brus i 50D? -vad jag vet så har 7D en grymt bra brusreducering, så man kan fota i höga ISO utan att få direkt mycket brus i bilderna. Hur är detta i 50D?

//Leffe
 
Ett hus att kanske slå ett öga på är 550D.

18Mpxl funkar bra på 7D och bör göra det på 550D oxå. 3" AR behandlad skärm med 1040000 punkter. akilleshälen är väl kanske attd en bara tar 3.6 b/s.Annars så har den många av 7D´s positiva egenskaper i ett mindre hus. Den har i stprt sett samma format som 400D om Du nu upplevde 7D som tung.
Jag kan dock inte med plastigheten hos Canons 100serie och valde således 7D istället.
 
Dom nyare husen med de högupplösta skärmarna tar givetvis mer på batterierna.
Kör man sedan mycket med objektiv med is och använder is-funktionen mycket så kostar det
också batterikraft.
Jag märkte också skillnad när jag gick från 40d till 50d, men inte så att det stör, men ett extra
batteri ska man ju alltid ha med sig.
 
Ett hus att kanske slå ett öga på är 550D. ... akilleshälen är väl kanske attd en bara tar 3.6 b/s..
Nja, den viktigaste skillnaden mellan 550D och 50D/7D är nog hur den är att plåta med. Det är ganska stor skillnad på sökare och reglage. T ex saknar 550D de extremt användbara C-lägena.

Med tanke på de löjligt låga priser på 50D man kan hitta nuförtiden tycker jag inte att valet borde vara så svårt.
 
Tycker 50D är ett mkt bra hus så länge man inte pressar ISO upp till 3200 tycker jag personligen. Har inte haft problem med enbart 1batteri inga problem med att fota närmare 1000bilder så länge du kör orig batteri. Körde mkt med BG med två batterier så det var inga problem med att skjuta 1700:- på en motorcross tävling & fortfarande ha batteri kvar. Men som sagt ha alltid ett i reserv om du kör med pirat. Har du inge behov ännu ang filmning & inte kommer pressa ISO mkt så är 50D riktigt riktigt bra & lägg de andra pengarna över till fina optik. Dock reagerade jag när jag provade min 7D bland de första gångerna är att ljudet är betydligt lägre än de andra systemarna jag har provat. Lite fjuttigt ljud när man tar ett kort men jäklar vilken kamera 7D är för att göra ditt val ännu svårare.
 
Hmmmmm. Det är inte lätt.....

Det logiska i mig säger självklart "Ta 50D, den är tillräcklig, riktigt prisvärd och fotar i helt OK hastighet (6bps är ändå dubbelt så mycket som 400d)."
Men så kommer den där pryltokiga "Det-är-värt-den-extra-slanten", "Vill-ha-det-där-lilla-extra"- personligheten fram och säger "Ta 7D, den har allt du behöver och lite till. Du får en kamera att växa i och du behöver inte uppgradera nästa år igen. Dessutom kan du styra blixtarna trådlöst direkt från kameran och ta riktigt nice sportbilder i 8bps"

Jobbigt är det. Ena sekunden har jag helt bestämt mig för 50D, men nästa sekund har jag bestämt mig för att Äh, va f*n, jag köper 7D.

Och så tänker jag också att om jag tar en 7D har jag så jag klarar mig ett bra tag framöver. Men köper jag 50D, så har jag så jag klarar mig nu, men kommer säkert vilja uppgradera om 1-2 år igen.. Dels har jag då lagt 7000 i "onödan" (vet att det inte kommer bli av att jag säljer den igen när jag bytt upp mig..), och dels blir det svårt att motivera för mig själv och min budget (och för frugan *Whipped*) att få byta upp mig igen då...

Vet ni om man kan hyra en 50D/7D någonstans (i GBG- området) över en helg för att känna på och prova den, till ett vettigt pris? -Ingen av de "klämmaåkänna- butiker" jag varit i har 50D hemma, så även om jag vet de tekniska specifikationerna, så känns det lite som att köpa grisen i säcken...

//Leffe
 
Kom att tänka på en sak till..
Minns inte vad det heter nu, men när kameran tar flera bilder på en gång, vanligtvis 3 st. varav en överexponerad och en underexponerad för att man sedan ska kunna bygga ihop dessa till en bra bild ( =HDR?). Iallafall har jag för mig att 7D har denna funktion men upp till 5 bilder?
Finns funktionen på 50d?

Och så undrar jag vad detta betyder:
Seriebildstagning: 6,3 bilder/sek, förutsätter UDMA minneskort
Stod så i en jämförelse på Komplett. Vad är UDMA?
 
Jag hade en 40d som jag tyvärr aldrig blev vän med, frågade då min handlare om jag skulle ta en 50d istället för en 7d som jag redan hade bestämt mig för.
Nej blev svaret direkt.
Så det var inget att välja på och jag är otroligt nöjd med 7d.
Ligger som handsken i handen. Nu är jag nöjd./susanne
 
Jag hade en 40d som jag tyvärr aldrig blev vän med, frågade då min handlare om jag skulle ta en 50d istället för en 7d som jag redan hade bestämt mig för.
Nej blev svaret direkt.
Så det var inget att välja på och jag är otroligt nöjd med 7d.
Ligger som handsken i handen. Nu är jag nöjd./susanne

Hmm..handlare ja, vad dom säger får man nog ta med en nypa salt..he..he..

När var detta, i höstas kostade en 50d ca 10 000:- och en 7d ca 14 000:-(som idag), då var
det lättare att motivera ett 7d köp, men idag då man kan köpa en 50d för 7000:- är situationen
en annan, speciellt när 7d ligger kvar på samma pris som tidigare och ev ny modell på gång....
vad det nu kan bli 8d, 60d, där kan man ju spekulera som man vill, men då lär oxå 7d rasa i pris.

Vad var det du inte gillade hos 40d ?
 
Tycker folk som håller på velar fram å tillbaka om de ska vänta på att nästa modell ska komma pga canon,s modellbyte cyklar är konstiga. Man hinner/kan inte ta några kort om man ska hålla på att vänta så där. Lev för stunden säger jag, om ni vill uppgradera ja då är det bara att spara eller ta på avbetalning som en del gillar. Tycker fortfarande att 50D känns mer prisvärd än 7D då du kan köpa mkt fina glas för pengarna som blir över om du tar en 50D. Visst med de optik du har nu så funkar de men vill du ha ut maximalt av dem om du köper en 7D så räcker inte sådant glas riktigt fram fast bilderna blir bra.
 
Kom att tänka på en sak till..
Minns inte vad det heter nu, men när kameran tar flera bilder på en gång, vanligtvis 3 st. varav en överexponerad och en underexponerad för att man sedan ska kunna bygga ihop dessa till en bra bild ( =HDR?). Iallafall har jag för mig att 7D har denna funktion men upp till 5 bilder?
Finns funktionen på 50d?

Och så undrar jag vad detta betyder:
"Seriebildstagning: 6,3 bilder/sek Förutsätter UDMA Minneskort
Stod så i en jämförelse på Japanphoto. Vad är UDMA?

Innebär detta alltså att om man ska kunna ta bilder i 6,3bps, så måste man köpa ett dyrt UDMA- kort?
Gäller detta även 7D (Även fast jag inte sett det i någon beskrivning)?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.