Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

500mm till KM Dynax 5D. Vad väljer jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

jinnarparen

Aktiv medlem
Är ute en del och skådar fåglar, skulle då gärna vilja ha dem på bild också.
Har en Dynax 5D att sätta objektivet på.

Frågan är vilket objektiv som kan vara lämpligast att använda, prisläget på nedanstående är vad jag mäktar med för tillfället.

Förslag;
Sigma 170-500/5-6,3 DG APO 6000:-
Konica Minolta AF 500/8 Reflex 6000:-
Tamron SP 200-500/5-6,3 Di LD 10500:-

Någon som har erfarenhet av dessa objektiv?

Är det lönt att sätta på en konverter till någon av dessa?

Ett fast 500 mm eller större hade varit att föredra men då får man väl ta ut nya pantbrev på huset för att lösa dessa, eventuellt sälja bilen och sen nöja mig med fåglarna i trädgården. ;)

Har inga egna erfarenheter, men Tamron 200-500 fick ju väldigt fina omdömen när det testades i Foto. Finns recensioner här och här också, säljs hos Technikdirekt.de för 7500skr. Den lär funka fint med 1,4-converter oxå.

/Per

Det som gör att jag gillar RF500 är att det är så pass kompakt att det går att köra handhållet trots att det är bländare 8.
Sedan går det väl inte att komma ifrån att det vinjeterar lite, och har fast bländare.

Hur kommer du att använda det? Stativ eller inte?
Är du säker på att du bara kommer köra stativ är det kanske bättre att satsa på någon av zoomarna.
Tänk dock på att Minoltas 400/4.5 är en av de bästa gluggar de tillverkat. Även en 300/4 med en 1.4-konverter är något som man nog inte ska förakta. Dock blir det väl lite mer pengar så...

Frågan är om inte Sigmas 100-300/4 med 1.4.konverter kanske är bättre än någon av de superzoomarna... Kan tyvärr inte svara på det.

Kommer att använda mitt Manfrottostativ som normalt hjälper tubkikaren att hålla balansen.

Jag har redan Sigma 70-300mm f/4-5.6 DL Zoom Macro Super, men är väl inte helt nöjd med skärpan när det närmar sig 300mm läget. Fast sen betalade jag bara 2000:- för objektivet också så jag fick vad jag betalade för.
Men att ändå köpa en zoom till upp till 300mm blir nog inte aktuellt, den måste upp i mer.

Senast ändrad:
tamron 200 - 500

Hej

Jag har en dynax 5d och ett tamron 200 - 500. Använder dock aldrig konverter. Skärpan duger för mina ändamål.

Det som är en klar begränsning (rent av hindrande i många situationer) är hastigheten på autofokusen. Det är en konstform att hinna med när objekten rör på sig och ofta faktiskt omöjligt att få skarpa bilder med autofokus.

Innan jag köpte objektivet var jag nyfiken på Sigmas 170 500 men blev varnad för skärpan. Tror tipset jag fick var att deras 50-500 var bättre. Det verkar dock som om inget av Sigma objektiven har HSM motor för Minolta så vi får betala lika mkt för ett lite "klenare" objektiv.

Om du vill kan jag skicka en bild eller två så kan du bedöma skärpan själv, det verkar vara individuellt vad som är bra eller inte = ).

MVH Martin Bylund

Re: tamron 200 - 500

Martin Bylund skrev:
Hej

Jag har en dynax 5d och ett tamron 200 - 500. Använder dock aldrig konverter. Skärpan duger för mina ändamål.

Det som är en klar begränsning (rent av hindrande i många situationer) är hastigheten på autofokusen. Det är en konstform att hinna med när objekten rör på sig och ofta faktiskt omöjligt att få skarpa bilder med autofokus.

Innan jag köpte objektivet var jag nyfiken på Sigmas 170 500 men blev varnad för skärpan. Tror tipset jag fick var att deras 50-500 var bättre. Det verkar dock som om inget av Sigma objektiven har HSM motor för Minolta så vi får betala lika mkt för ett lite "klenare" objektiv.

Om du vill kan jag skicka en bild eller två så kan du bedöma skärpan själv, det verkar vara individuellt vad som är bra eller inte = ).

MVH Martin Bylund

Skicka gärna en bild, eller flera :)

Ja Minoltas 400 f/4,5 hade varit mitt tveklösa val men det kostar ju lite extra såklart. Dessutom så är det inte många som man hittar på beggmarknaden. På Ebay.com/de dyker de upp lite nu och då..

Av de zoomar du nämner så hade jag valt Tamronzoomen. Ngn personlig erfarenhet av dessa har jag dock inte.

Kanske är det bättre för dig att köpa ett 300 f/4 och en 1,4 converter. Det är ju en knallfin kombo det!

Den bild man inte får med (300)400mm får man inte heller så ofta med (500)600mm...

MVH Niclas,

Falk71 skrev:
Varför inte en Sigma 50-500. Jag har en sådan och den fungerar bra till D5D.

Det kanske också kan vara ett alternativ. Min enda tanke mot denna har varit att då den har ett så stort zoomomfång så får den ge avkall på något annat, men jag kanske tänker fel.
Är ju som sagt grön på detta ännu.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar