Annons

500d vs 550d

Produkter
(logga in för att koppla)

JohansFoto

Aktiv medlem
Ja alltså vilken är bäst av dessa två?

Kommer filma mycket så det är viktigt!
Båda filmar i HD såg jag, men vilken är snäppet vassare?
Vill veta alla skillnader ni vet om.

Hmm, ja kom med era tyck och tänk och vad ni vet!
 
Är novis på xxxD men tror inte de har gjort 550D sämre men har du knapert med pengar så köp en 500D & komplettera med bra optik eller gå hela vägen m 550D.
 
Den dyraste är bäst. Du kan ju jämföra specifikationerna på valfri webbutik.
 
Ja alltså vilken är bäst av dessa två?
Kommer filma mycket så det är viktigt!
Båda filmar i HD såg jag, men vilken är snäppet vassare?
Vill veta alla skillnader ni vet om.
Hmm, ja kom med era tyck och tänk och vad ni vet!

Köp absolut 550D av två anledningar:
1. 18Mpix i stället för 15 med bibehållen eller bättre brus
2. Du kan för 10000 kr få kit med 18-135 IS objektiv, som är betydligt bättre val än 18-55 IS

Det finns en del små praktiska förbättringar till som inte är avgörande men bra. Något snabbare sekvensfotografering är ju bra tex.

Fimfunktionen är också bättre, men filmningen är fortfarande ganska primitiv i alla systemkameror, köp inte kamera för filmning, vill du filma köp hellre en bra videokamera.
Även om 550d -s filmning något bättre, duger inte till riktig filmning.
 
Tack för svaren :)

Det kommer landa på en Canon 550D när det kommit in lite mer pengar.

Jag sålde min Canon 1000D för jag ville kunna ta både bilder och filma, istället för att ha med sig en filmkamera vid sidan om.

Och 550D filmar i hd vilket min filmkamera inte gjorde.

Sen handlar det lite om pengar med, då jag inte har redigt råd med både en systemkamera och en hd filmkamera. Fick ju in lite pengar för min 1000D så för mig passar det perfekt med en 550D :).

Jag köper ju inte 550D BARA för att filma, utan för att fota med.
Och att dom inte är bra att filma med vet jag inte vart ni fått det ifrån, många som gjort musikvideos, och småfilmer med dom som blir hur bra som helst!

/Johan
 
Senast ändrad:
Köp absolut 550D av två anledningar:
1. 18Mpix i stället för 15 med bibehållen eller bättre brus
2. Du kan för 10000 kr få kit med 18-135 IS objektiv, som är betydligt bättre val än 18-55 IS

Det finns en del små praktiska förbättringar till som inte är avgörande men bra. Något snabbare sekvensfotografering är ju bra tex.

Fimfunktionen är också bättre, men filmningen är fortfarande ganska primitiv i alla systemkameror, köp inte kamera för filmning, vill du filma köp hellre en bra videokamera.
Även om 550d -s filmning något bättre, duger inte till riktig filmning.

Så himla primitivt tycker jag inte att det är.

http://www.youtube.com/user/Andyax#p/u/0/Fqn6mWuqwE0
 
Jag filmar med min Sony videokamera trots att jag har en 5D mkII. Filmning med DSLR är sjukt överskattat - de är riktigt dåliga att film med om man inte har speciella objektv , separat lljudinspelning, focushjälp och tusan vet vad - rent tekniskt kan DSLR prestera bra film, men användarvänligheten är sämre än på en videokamera ifrån 1982 och det är tusan ingen överdrift.
 
Jag filmar med min Sony videokamera trots att jag har en 5D mkII. Filmning med DSLR är sjukt överskattat - de är riktigt dåliga att film med om man inte har speciella objektv , separat lljudinspelning, focushjälp och tusan vet vad - rent tekniskt kan DSLR prestera bra film, men användarvänligheten är sämre än på en videokamera ifrån 1982 och det är tusan ingen överdrift.

Låter som om du inte ens försökt att lära dig.
Bara negativt om det.

hade jag haft pengar så hade jag haft kvar min 1000D och köpt en hd kamera vid sidan om, men som jag skrev innan så har jag inte det.
Så detta är ett bra alternativ för mig och säkert för många andra med, bara man ger det en chans.
 

Ja, men det har inte du själv gjort eller? För att göra sådan inspelning behöver du en högklassig film-stativ med fina, mjuka kulled, för ett par tusen, och du måste vara riktigt duktigt med manuell fokusering (autofokus i live-view läge fungerar sådär)
Att fokusera i live-view läge, när solen är skiner är inte det lättaste.
Bäst blir filmen om de ställer på stativ och den är orörlig och filmar det som är framför.
Att filma från handen, samtidigt som man panorerar och fokuserar -- tja, i alla fall lyckas inte jag. Det blir aldrig mjuk.
Men från riktig stativ blir det bättre.
 
Ja, men det har inte du själv gjort eller? För att göra sådan inspelning behöver du en högklassig film-stativ med fina, mjuka kulled, för ett par tusen, och du måste vara riktigt duktigt med manuell fokusering (autofokus i live-view läge fungerar sådär)
Att fokusera i live-view läge, när solen är skiner är inte det lättaste.
Bäst blir filmen om de ställer på stativ och den är orörlig och filmar det som är framför.
Att filma från handen, samtidigt som man panorerar och fokuserar -- tja, i alla fall lyckas inte jag. Det blir aldrig mjuk.
Men från riktig stativ blir det bättre.

Om du läser det han har skrivit om filmen, så står det;

"Everything was shot either handheld or with a handheld steadycam. I used only the standard lens that comes with the camera, and used only the sun as light source."

Så han använde ibland steadycam! Och orginal objektiv.
 
Ja, då är han otroligt mycket bättre filmare än vad jag är. (Eller kanske som du är) Jag har nu filmat med 500d, och 550d i ett halvår, men kommer inte i närheten av filmkvalité jag gör med en bättre videokamera.

Men inte därför de ska köpa 550d utan se dessa bilder: (gjorde igår)
Bilden är gjord med ISO 1600, 1/4000 sec, och från cs 35-40 meter med zoom 18-135 i 135 läge.
Bländare 8. Bilden är helt obearbetat.

En liten utsnitt av den 18 MP bilden (ca halv MP ger perfect skärpa, det för denna utsnitt man ska ha kameran, så bra blir bilden vid ISO 1600

http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=164089
 
Köp du en 550D. Det ska jag göra! På Vimeo.com finns massor av filmer från just 550D och kvalitén är super.
I första hand köper jag den förstås för att fota med men sen att det faktiskt går att ta små videosnuttar med den är ju ett stort+.
 
Jag har provfilmat med 5d några gånger och det är ju äckligt svårt att få det ens hyfsat bra.Man har ju nollkoll på fokus.Det är ju inget man tar med sig och filmar rally med precis:)Man ska nog vara filmare och ha alla de specifika tillbehören som man har i en filmstudio för att det ska funka bra tror jag.
 
Jag har provfilmat med 5d några gånger och det är ju äckligt svårt att få det ens hyfsat bra.Man har ju nollkoll på fokus.Det är ju inget man tar med sig och filmar rally med precis:)Man ska nog vara filmare och ha alla de specifika tillbehören som man har i en filmstudio för att det ska funka bra tror jag.

Ok, jag ska ge mig å det sen iaf :)!

F.Ö det är ju du som tagit dom shysta bilderna på robbz M3a :).

Jag hänger lite på sävarturbo med.

Kan du berätta vad du har för uppsättning när du fotat hans bil?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.