ANNONS
Annons

500/f8 objektiv, någe att ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

Torpeden

Medlem
Hejsan!

Ett alternativ till alla dyra teleobjektiv kan vara spegelteleobjektiv men är hur bra är de igentligen?

Bländare 8 bådar ju inte för gott tex och hur blir det med skärpan mm, någon som provat dessa och vet lite mer.

Den bifogade bilden är ett Samyang objektiv. (Vivitar tillverkar också) Det som lockar är priset. Samyang = 100 - 150 $ och då ingår t-adapter.

Halsningar
Ludwig

Bilagor

• 09-060s.jpg
    09-060s.jpg
    33.1 KB · Visningar: 462
Har aldrig haft något sådant själv men en mycket nära släkting hade ett Nikon original spegeltele 500mm något år. Skärpan var godtagbar och objektivet lätt. Ljusstyrkan i sig var inga oövertigligt problem men det gick inte att variera skärpedjupet. Sedan ger det en effekt med blänkande saker (ex. daggdroppar, vatterreflexer etc.) som är ur skärpa. Det blir ganska stora ringar som väl kan vara "kreativa" en och annan gång men blir väldigt enerverande i längden. Först när man har en sådan glugg inser man hur mycket det är som lyser och glittrar....... Det är sålt nu och ersatt med en något kortare fast lins.
Us

Jag har själv investerat i ett Vivitar 500/8 och väntar på de första bilderna...grrr posten..!!

En sak med spegelobjektiv är..stativ, stativ och tänk på att använda stativ. Det blir aldrig så ljust att du kan köra 1/500 bl 8 ;)

Sen är det ganska svårt att fokussera med dagens AF-kameror som inte har snittbild. Men det går. Många på nätet klagar högljutt över skärpan på deras tagna bilder. Jag ber att få återkomma med resultat på tisdag.

En sak till...tänk på att använda stativ.. ;)

Bra inlägg Jeppe

synd bara att du missade en grundläggande regel för denna typ av fotografering, Man måste ha stativ! fattar inte hur du kunde glömma det ;-)

För att vara lite allvarlig så har jag goda erfarnheter av Tokinas 500 spegeltele men det är no 15 år sedan. De ljusa cirklar som oskarpa ljuspunkter ger kan vara ok i den bilder och annars lär man sig rätt fort att dölja sådant redan vid tagningen.

Tack Gunnar.

Eftersom du hade goda erfarenheter fotografering med ett 500/8 så använde du väl stativ ??? :D

Fredric C skrev:
Hej
Någon med erfarenhet av Nikons spegeltelen, särskillt då 1000/11?

Reflex-Nikkor 11/1000mm = kanon!
Reflex-Nikkor 8/500mm = kanon!

Har själv använt spegelbilden mycket under mina år och måste säga det är mycket fina objektiv. Bra skärpa, mjuk fin kontrast (lättare att fotografera vita fåglar...) och spännande spegelteleeffekter.

500:an går utmärkt att kombinera med TC201 telekonverter. Fast de stora brännvidderna kräver stadigt och tungt stativ. Stativet måste väga minst 7-10 kg.

fotohälsningar
Terje

Tillverkas dom längre?
Jag kollade på Nikons hemsida men där hade dom inga spegeltelen alls utan bara sina vanliga telen.
Är det brgmarknaden som gäller?

MVH
Gree Nickon:cool:

spegeltele till Canon EOS

Kan man köpa dessa objektiv i Sverige eller måste man beställa dem från utlandet?
Var i sverige i så fall?

Tips?

500/8 av olika märken (Dörr,Danubia) whatever finns i Tyskland för typ 150 € + frakt.

Själv köpte jag ett Vivitar 500/8.

Tror inte du hittar några av dessa i Sverige.

Dock går ju inte dessa att jämföra med t.ex Sigmas 600
Tamrons 500
eller Nikons 500/1000

som alla kostar betydligt mer.

Om jag inte blir nöjd med mina bilder kan den som är intresserad köpa mitt Vivitar för 1800:- :( :D

Greve Nickon skrev:
Tillverkas dom längre?
Jag kollade på Nikons hemsida men där hade dom inga spegeltelen alls utan bara sina vanliga telen.
Är det brgmarknaden som gäller?

MVH
Gree Nickon:cool:

Jag vet tyvärr inte...

fotohälsningar
Terje

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar