Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
50 mm-objektiv
- Trådstartare Brainjane
- Start datum
JazzBass
Aktiv medlem
Hej
Jag undrar varför alla säger att man ska ha ett fast 50mm objektiv?
Jag tar mest bilder på sånt ute i naturen mm. alltså inte speciellt mycket på människor, kan man ändå ha nytta av ett fast 50mm objektiv och vad använder man det till?
Tack!
Det är rätt långt en kvarleva från analoga tiden då aps-c (DX) format inte fanns. 50mm är på fullformat (småbild 36x24mm) en väldigt naturlig bildvinkel, och det är lätt att tillverka ett billigt och ljusstarkt 50mm objektiv. På DX-formatet ger 35mm brännvidd ungefär samma bildvinkel.
Fördelen med ett fast ljusstarkt 50mm eller 35mm objektiv (f/1,8) är att de är mångdubbelt ljusstarkare än t.ex. kitzoomar, vilket dels ger möjlighet att fota i mörkare miljöer med kort slutartid utan att behöva trycka upp iso väldigt högt, dels ger det möjlighet till kortare skärpedjup. Ljusstyrka ger mångsidighet tycker jag.
För naturfoto tycker jag inte ett fast 50mm tillför så mycket. Det är en lite svår brännvidd i naturen helt enkelt, tycker jag. I naturen använder jag oftare nåt av mina andra fasta objektiv; 24/1,8, 35/1,8, 85/1,8, eller min telezoom eller vidvinkelzoom.
StefanGustafsson
Avslutat medlemskap
Hej
Jag undrar varför alla säger att man ska ha ett fast 50mm objektiv?
Jag tar mest bilder på sånt ute i naturen mm. alltså inte speciellt mycket på människor, kan man ändå ha nytta av ett fast 50mm objektiv och vad använder man det till?
Tack!
Du använder det till precis vad du vill, faktiskt. Anledningen till att det är populärt är främst för sin kvalité i förhållande till det billiga priset. Den funkar till mycket som sagt, men det är kanske inte det mest optimala allround-objektivet om man säger så.
Nu vet inte jag vad du fotar med i dagsläget, gissningsvis en kitglugg? (18-55mm ?) - som är en rätt okay allroundglugg, dock inte så skarp och bakgrundsoskärpan existerar inte. Att investera i 50mm 1.8 II (gissar på att du har Canon, såklart!) är en god investering. För tusen riksdaler får du ett skarpt objektiv som är underbart till porträtt, gatufoto, fusk-makro (mer diverse tillbehör monterat) och även lite landskap duger den till ibland. Fotar du mycket natur och vill ha en skarp bild och fin oskärpa i bakgrunden till dina bilder så kanske det vore lönt att titta på en 50..
CLP
Avslutat medlemskap
En annan bra egenskap med 50mm förrutom pris/bildkvalitetsfaktorn är att de anses avbilda världen ganska rättvist också.
En vidvinkel ger en upplevelse att bakgrunden är mycket längre ifrån, medans en längre tele skjuter ihop bakgrund och motiv mer. Normaloptik illustrerar världen lite närmare vad vi ser och upplevde.
Dessutom är ju normaloptiken med några undantag, ganska lätta optiker.
Har tidigare använt en omvändningsring till en 50mm, för att få en billig och lätt macro att leka med.
Tycker också att 50mm är trevlig att göra panoramor av ihopmonterade/överlappade bilder med, just för att de bevarar perspektivet ganska bra.
Och priset som sagt gör att de ofta känns för billiga för att låta bli att stoppa i kameraväskan!
En vidvinkel ger en upplevelse att bakgrunden är mycket längre ifrån, medans en längre tele skjuter ihop bakgrund och motiv mer. Normaloptik illustrerar världen lite närmare vad vi ser och upplevde.
Dessutom är ju normaloptiken med några undantag, ganska lätta optiker.
Har tidigare använt en omvändningsring till en 50mm, för att få en billig och lätt macro att leka med.
Tycker också att 50mm är trevlig att göra panoramor av ihopmonterade/överlappade bilder med, just för att de bevarar perspektivet ganska bra.
Och priset som sagt gör att de ofta känns för billiga för att låta bli att stoppa i kameraväskan!
Makten
Aktiv medlem
Förlåt besserwisseriet, men perspektivet beror inte på brännvidden utan på kamerans avstånd till motivet. Du får alltså precis samma perspektiv om du syr ihop ett panorama med en annan brännvidd, förutsatt att du använder samma projektion.Tycker också att 50mm är trevlig att göra panoramor av ihopmonterade/överlappade bilder med, just för att de bevarar perspektivet ganska bra.
----------------------------------
Trådskaparen skriver inte vilken kamera han har, men jag antar att det rör sig om DX-formatet. Att det brukar rekommenderas 50-millimetersobjektiv är väl just för att 50/1,8 är skarpt, litet, lätt och dessutom billigt. Om man sen har någon nytta av det beror på vad och hur man gillar att fotografera. Att fotografera med något man inte gillar kan för övrigt vara en nyttig övning. Men det kanske inte är något man vill lägga ut pengar för.
50 mm är bara ett "normalobjektiv" på småbildsformatet. På DX-formatet blir det lite beskuret, till ett väldigt kort teleobjektiv. Det kan passa bra till porträtt, landskap eller vad man nu vill. Ljusstyrkans möjlighet till kort skärpedjup är också en rolig och lärorik sak som kan vara inspirerande.
Prova! Ett begagnat 50/1,8 kan man lätt sälja igen för samma pris (förutsatt att man inte köpte det onödigt dyrt). Tänk dock på att instegskameror såsom D3000, D5000 och dess föregångare, inte ger autofokus med detta objektiv.
CLP
Avslutat medlemskap
Förlåt besserwisseriet, men perspektivet beror inte på brännvidden utan på kamerans avstånd till motivet. Du får alltså precis samma perspektiv om du syr ihop ett panorama med en annan brännvidd, förutsatt att du använder samma projektion.
----------------------------------
Trådskaparen skriver inte vilken kamera han har, men jag antar att det rör sig om DX-formatet. Att det brukar rekommenderas 50-millimetersobjektiv är väl just för att 50/1,8 är skarpt, litet, lätt och dessutom billigt. Om man sen har någon nytta av det beror på vad och hur man gillar att fotografera. Att fotografera med något man inte gillar kan för övrigt vara en nyttig övning. Men det kanske inte är något man vill lägga ut pengar för.
50 mm är bara ett "normalobjektiv" på småbildsformatet. På DX-formatet blir det lite beskuret, till ett väldigt kort teleobjektiv. Det kan passa bra till porträtt, landskap eller vad man nu vill. Ljusstyrkans möjlighet till kort skärpedjup är också en rolig och lärorik sak som kan vara inspirerande.
Prova! Ett begagnat 50/1,8 kan man lätt sälja igen för samma pris (förutsatt att man inte köpte det onödigt dyrt). Tänk dock på att instegskameror såsom D3000, D5000 och dess föregångare, inte ger autofokus med detta objektiv.
B) Du é förlåten!
Och ja jag tänker närmast på FX format, men även DX funkar brännvidden bra & göra trevliga panoramer med stående bildöverlappningar.
Det jag menade var bara att optik kring 50mm inte förskjuter avstånd mm i bilderna som tele och vidvinkel. Porträtterar du någon med vidvinkel på några decimeters avstånd, ser de kanske lite roligare ut än brukligt. Och tar du en vybild i fjällen hamnar ju bergen så långt bort.
Tiltar du en vidvinkel..... ahh, nog vet du vad jag menar.
Blev nästan sugen och göra en liten 50mm's fotopromenix.
Helmetrock
Aktiv medlem
Om du vill veta hur ett fast 50 mm är på din kamera, testa helt enkelt att zooma ditt objektiv till 50 mm och tejpa fast zoomringen där och du har fått ett fast objektiv
Makten
Aktiv medlem
Man kan vrida på fokusringen för att få fokus. Det kluriga är att få den att hamna rätt;-) Det kan vara riktigt svårt med en såpass liten sökare som D40x har, men det är inte omöjligt. Till din hjälp har du förhoppningsvis en liten grön "plutt" i nederkant av sökaren, som indikerar att du har träffat fokus. Prova att sätta ditt nuvarande objektiv i M-läge och försök fokusera med hjälp av den gröna plutten. Det kommer att funka likadant med ett 50/1,8, men du har då också möjlighet att få mycket kortare skärpedjup, där fokuseringen blir mer kritisk.Och förresten, hur får man skärpa när det inte är någon autofokus och man kan inte "vrida" på objektivet för att hitta fokus?
jenordfoto
Aktiv medlem
Lägger till en fotnot.
50MM på FF är guld värt, fungerar i alla lägen.
50MM på icke FF är runt 75MM och bra till porträtt fotografering på längre avstånd. Du sitter inte vid matbordet och fotar med ett 50MM direkt på en halvformat(halvformat, heter det så? jag är ganska trött känner jag. du förstår vad jag menar, en icke FF).
50MM på FF är guld värt, fungerar i alla lägen.
50MM på icke FF är runt 75MM och bra till porträtt fotografering på längre avstånd. Du sitter inte vid matbordet och fotar med ett 50MM direkt på en halvformat(halvformat, heter det så? jag är ganska trött känner jag. du förstår vad jag menar, en icke FF).
Tell
Aktiv medlem
B) Du é förlåten!
Och ja jag tänker närmast på FX format, men även DX funkar brännvidden bra & göra trevliga panoramer med stående bildöverlappningar.
Det jag menade var bara att optik kring 50mm inte förskjuter avstånd mm i bilderna som tele och vidvinkel. Porträtterar du någon med vidvinkel på några decimeters avstånd, ser de kanske lite roligare ut än brukligt. Och tar du en vybild i fjällen hamnar ju bergen så långt bort.
Tiltar du en vidvinkel..... ahh, nog vet du vad jag menar.
Blev nästan sugen och göra en liten 50mm's fotopromenix.
Men alltså, fotograferar du på samma avstånd med en 14mm som med en 50mm (som du gör en panorama med) så är perspektivet EXAKT samma. Enda skillnaden är att du slipper stichandet med 14mm (och så får du iofs lägre upplösning med den också).
JazzBass
Aktiv medlem
Eftersom du har en D40x så rekommenderar jag inte att du skaffar en AF 50/1,8. Det är svårare än man tror att fokusera manuellt med stor bländaröppning som f/1,8, och det gäller inte enbart rörliga motiv utan även statiska.
Köp istället en AF-S DX 35/1,8G. Det är mer allround och ger dig autofokus och en "normal" bildvinkel (som 50mm på FX). Men också längre skärpedjup och funkar inte optimalt på FX-kameror. Alternativt satsar du på en Sigma 30/1,4 eller Nikkor/Sigma 50/1,4, men de är lite dyrare. Prioriterar du kort skärpedjup och vill ha bästa möjliga ljusstyrka och autofokus är de dock värda sitt högre pris.
Köp istället en AF-S DX 35/1,8G. Det är mer allround och ger dig autofokus och en "normal" bildvinkel (som 50mm på FX). Men också längre skärpedjup och funkar inte optimalt på FX-kameror. Alternativt satsar du på en Sigma 30/1,4 eller Nikkor/Sigma 50/1,4, men de är lite dyrare. Prioriterar du kort skärpedjup och vill ha bästa möjliga ljusstyrka och autofokus är de dock värda sitt högre pris.
perstromgren
Aktiv medlem
Ska definitivt ta en titt på de där objektiven du tipsade om, själv är jag inte så kunning så det var jättebra att du tipsade om att det inte skulle passa speciellt bra till min kamera,
Här finns alla objektiv som fungerar (och ger autofokus) med din kamera:
http://www.cyberphoto.se/?http://ww...9&sortera=tillverkare&prislistan=0&showmoms=0
Listan är troligen komplett, men det skulle kunna finnas flera objektiv därute, Cyberphoto är ju bara en affär bland alla.
Per.