Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

50 mm makro eller vad i stället?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jämfört med en digital Minolta kan du stå 1.5x så långt ifrån eller få med hälften av motivytan (tänk kameran på högkant och maskera bort undre halvan av bilden), för att få samma effekt med Minoltan hade du behövt ett 75 mm objektiv. Själv tycker jag att det är en rätt ok brännvidd för porträtt, även om jag kanske i första hand hade valt ett aningen kortare objektiv (kring 40 mm för Olympusen).

Jämfört med en digital Minolta kan du stå 1.5x så långt ifrån eller få med hälften av motivytan (tänk kameran på högkant och maskera bort undre halvan av bilden), för att få samma effekt med Minoltan hade du behövt ett 75 mm objektiv. Själv tycker jag att det är en rätt ok brännvidd för porträtt, även om jag kanske i första hand hade valt ett aningen kortare objektiv (kring 40 mm för Olympusen).

Tack för svar! Jag tror nog det blir lite för långt för mina behov tyvärr, har ju hört så mycket gott om detta objektiv. Men med tanke på att jag tar många bilder inomhus så behöver jag lite kortare svängrum. 40mm har jag inte sett något - men vad tror du om Sigmas 30mm med bl. 1.4? Borde det inte bli ganska lagom?

Jag har inte använt den själv men Sigmas 30/1.4 har fått lite blandade recensioner, framför allt verkar det vara strul med autofokusen. Köp i en butik där du kan testa och byta om det skulle bli problem.

Annars är nog 30 mm ganska användbart för porträtt på Olympusen, stor bländaröppning ger möjlighet till snyggt oskarpa bakgrunder. Brännvidden motsvarar 45 mm på din Minolta.

Jag har inte använt den själv men Sigmas 30/1.4 har fått lite blandade recensioner, framför allt verkar det vara strul med autofokusen. Köp i en butik där du kan testa och byta om det skulle bli problem.

Annars är nog 30 mm ganska användbart för porträtt på Olympusen, stor bländaröppning ger möjlighet till snyggt oskarpa bakgrunder. Brännvidden motsvarar 45 mm på din Minolta.

Hej! På Cyberphoto säger de att 30mm på min kamera blir 60mm, inte 45! isåfall måste ju 50mm bli 100 och inte 75. Vad är rätt egentligen? 60mm är ju också lite för långt för mina behov, och då återstår ju faktiskt inget ljusstarkt objektiv alls... hu vad det här var svårt.

Hej! På Cyberphoto säger de att 30mm på min kamera blir 60mm, inte 45! isåfall måste ju 50mm bli 100 och inte 75. Vad är rätt egentligen? 60mm är ju också lite för långt för mina behov, och då återstår ju faktiskt inget ljusstarkt objektiv alls... hu vad det här var svårt.

När man pratar om objektiv till digitalkameror så "översätter" man ofta objektivets brännvidd till den brännvidd som man behöver använda till en analog kamera (med negativformatet 24x36mm) för att få samma bildutsnitt. Om du använder ett 50mm-objektiv på en digital systemkamera från KonicaMinolta så får du samma bildutsnitt som om du använder ett 75mm-objektiv på en analog systemkamera. Eftersom bildytan (sensorn i en digital kamera eller filmen i en analog kamera) är mindre på Konica Minoltas digitala systemkameror än på en analog systemkamerakamera så behöver du ett objektiv med kortare brännvidd för att få samma bildutsnitt. Och eftersom bildytan är ännu mindre i Olympus digitala systemkameror så behöver du ännu kortare brännvidd till dem - ungefär 37,5 mm i det här fallet. Olympus har ju ett macroobjektiv med brännvidden 35mm men största ljusstyrkan på det är 3,5 så det är inte idealiskt för porträtt som väl var ditt huvudsakliga motivområde. Och fokuseringshastigheten är inget att skriva hem om heller.

När man pratar om objektiv till digitalkameror så "översätter" man ofta objektivets brännvidd till den brännvidd som man behöver använda till en analog kamera (med negativformatet 24x36mm) för att få samma bildutsnitt. Om du använder ett 50mm-objektiv på en digital systemkamera från KonicaMinolta så får du samma bildutsnitt som om du använder ett 75mm-objektiv på en analog systemkamera. Eftersom bildytan (sensorn i en digital kamera eller filmen i en analog kamera) är mindre på Konica Minoltas digitala systemkameror än på en analog systemkamerakamera så behöver du ett objektiv med kortare brännvidd för att få samma bildutsnitt. Och eftersom bildytan är ännu mindre i Olympus digitala systemkameror så behöver du ännu kortare brännvidd till dem - ungefär 37,5 mm i det här fallet. Olympus har ju ett macroobjektiv med brännvidden 35mm men största ljusstyrkan på det är 3,5 så det är inte idealiskt för porträtt som väl var ditt huvudsakliga motivområde. Och fokuseringshastigheten är inget att skriva hem om heller.

Alltså, jag är oerhört tacksam för allt ni förklarar för mig här i forumet. Ändå känner jag mig tyvärr stenkorkad. Eftersom jag aldrig egentligen har fotograferat analogt, inte med systemkamera, så förhåller jag mig bara till min KM.
Hur menar du med att jag skulle behöva ungefär 37,5 mm? Skulle jag med ett sådant objektiv uppnå samma bildutsnitt som med 50mm på KM? För isåfall skulle ju ändå Sigmas 30mm f/1.4 kunna fungera för mig. Jag vill inte vara på särskilt långt avstånd när jag tar porträtt, nämligen. Att Cyberphoto säger att det blir 60mm i praktiken, blandar dom in det analoga då, så att jag alltså inte ska tänka mig hur 60mm var på min KM?
Annars finns ju Olympus 25mm men det är ju inte heller så ljusstarkt med 2,8 - dessutom har jag fått för mig att det är svårt att få till kort skärpedjup med det, men det kanske gäller fler objektiv i det sammanhanget!
Alldeles otroligt tacksam för ytterligare förklaringar.

Hej!

Har du ingen du kan låna Olympus 50mm objektivet ifrån? Du kan ju också beställa ett och testa. Är du besviken kan du lämna tillbaks det igen. Brännvidden kan du också jämföra med ditt kitobjektiv, inte så väldigt stor skillnad på 42 och 50mm.
Men är det porträtt/macro du huvudsakligen kommer använda det till kommer du nog inte bli besviken. Det är ett riktigt bra objektiv..

MVH

Hej!

Har du ingen du kan låna Olympus 50mm objektivet ifrån? Du kan ju också beställa ett och testa. Är du besviken kan du lämna tillbaks det igen. Brännvidden kan du också jämföra med ditt kitobjektiv, inte så väldigt stor skillnad på 42 och 50mm.
Men är det porträtt/macro du huvudsakligen kommer använda det till kommer du nog inte bli besviken. Det är ett riktigt bra objektiv..

MVH

Hej!
Det är det här jag inte begriper, faktiskt. Det låter ju inte som så himla stor skillnad mellan 42 och 50. Men jag upplever inte alls 42mm som någon telebrännvidd att tala om, inte jämfört med vad det nu skulle motsvarat på KonicaMinoltan - om det nu då blir motsvarande 63mm - eller 84? Eh? Äh, som du hör är jag ju helt vilse i pannkakan. Klart jag helst skulle vilja ha 50mm, då får jag ju makrot också på köpet... men vill inte behöva backa in i väggar och kylskåp för att ta inomhusbilder.
Känner tyvärr ingen som har nåt Olympusartat alls att låna ut. Min enda fotokompis har bara en massa Canon... Fast smartast är väl som du säger att köpa och testa. Blir bara så dyrt att göra det i en vanligt affär. Försökte på tradera men blev överbjuden.

Annan sak när jag nu ändå är igång. Hur korta slutartider kan du få med 50mm inomhus på full bländare och säg, iso 800?
hej igen

Ganska omöjligt att svara på men det är fullt möjligt att fota "stilla" objekt utan stativ när det är riktigt skumt, om du förstår vad jag menar...:)

Minnesregel:

Multiplicera Olympusbrännvidden med 1,5 så får du motsvarande till din Minolta.

Olympus <=> Minolta
30 <=> 45
50 <=> 75
100 <=> 150
osv

Minnesregel:

Multiplicera Olympusbrännvidden med 1,5 så får du motsvarande till din Minolta.

Olympus <=> Minolta
30 <=> 45
50 <=> 75
100 <=> 150
osv

Tack - det var ju det som Sarnor redan sagt mig här, men när de på Cyberphoto började prata om att fördubbla blev jag ju förvirrad. Men då menade de alltså jämfört med 35mm-film. Sakta men säkert börjar allt klarna för mig... tack för ert tålamod här inne.

Ville bara säga tack till alla som svarat på mina frågor i denna tråd. Har nu ett 50mm och älskar det hejdlöst! Brännvidden är inte optimalt bekväm i alla lägen (inomhus) men det kompenseras av hur fruktansvärd nöjd jag blir med bilderna!

Hej!

Ja, det är ett kalas objektiv! Hoppas Olympus kommer med fler fasta objektiv i framtiden med samma topp prestanda som detta. Kul att du blev nöjd!

Robert

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto