Annons

50-200 mm eller 70-300mm

Produkter
(logga in för att koppla)

pontus.orre.foto

Aktiv medlem
Jag ska köpa ett zoom objektiv till min d70s
men vet inte vilket.
jag har redan ett 18-50mm objektiv och undrar vad jag ska ha för zoomobjektiv ???

fotar mycket sport,press m.m
Snälla hjälp mig !
 
För sport är ljusstyrka bra. För inomhussport är det mer eller mindre nödvändigt.
Jag ser att du antgligen riktat in dig på de lite billigare alternativen. Inget fel med det, men i den del sammanhang kan du bli lite begränsad med dessa lite ljussvagare alternativ, bara så att du vet om det, menar jag. :)

Sigmas 70-300/4-5.6 APO DG (eller APO II) är av de flesta ansett som en av de bästa telezoomarna om man har begränsad budget. Ska du köpa nytt skulle jag titta på det.

Kan du tänka dig att köpa begagnat så finns det tex Nikons 70-210/4-5.6 som är ett riktigt trevligt objektiv som kan hittas för runt 1000kr och uppåt begagnat. Mycket mer än 1500kr tycker jag inte man ska betala, men är det ett fint exemplar kanske man kan sträcka sig lite längre. Det finns två varianter, ett utan D och ett med D. Det med D fokuserar snabbare. För sport är snabb fokusering bra, förstås.
Nikon har även 70-210/4 och 75-300/4-5.6 som är bra. Bör ligga på ungefär samma pris som 70-210/4-5.6.

Kan du tänka dig att lägga lite mer pengar så är en begagnad 80-200/2.8 det självklara valet, som jag ser det. Ett mycket bra objektiv, om än en smula långsamt i fokuseringen på en D70 kanske. Ljusstarkt och mycket skarpt.
Men du får nog räkna med 4000-5000kr och uppåt.
 
ok tack för detta svar
men om jag köper ett 70-300mm så blir det ett "glapp" mellan 18-50mm och 70-300mm
hur mycket gör det att det är ett glapp ??
 
Jag vet!

Hej på dig POntus. Jag vet exakt hur det är eftersom jag har köpt ett 55-200mm. Man har större nytta av det objektivet. Så man kan ta bilder när ett föemål närmar sig fotograf. Jag tycker klart att du ska köpa 55-200mm. OM du behöver ha 300mm kan du låna av mig.
/Jens@
 
pontus.orre.foto skrev:
ok tack för detta svar
men om jag köper ett 70-300mm så blir det ett "glapp" mellan 18-50mm och 70-300mm
hur mycket gör det att det är ett glapp ??

Ingenting skulle jag vilja säga. Det är inte mycket man behöver flytta sig för att fylla ut det. Om du har på ditt 18-50 och vill ha en bild på 60mm, så inte tar du av objektivet å byter utan då går du antingen närmare eller beskär. Tror mer att du kommer sakna området 200-300mm isåfall. Rekommenderar helt klart 70-300.
Ska du fota sport så är ofta området mellan 200-300mm nödvänligt.
Sen ska ju också 70-300 vara bättre än 55-200 rent optiskt har jag också för mig.
 
Glappet mellan 50mm och 70mm är inte så jättestort och det är inte något som säger att man måste ha överlappning eller perfekt matching med sina objektiv.
Sen är det klart att en del kanske använder brännvidder i detta området väldigt mycket.
För min personliga del använder jag min 18-70 allra mest mellan 18 och 40mm samt i längsta teleläget. Så mig skulle det inte spela så stor roll om det fanns ett glapp.
 
När jag frågade på våran butik i stan svarade dom:
Jag vet att du fotar mycket press m.m. och då tycker jag du ska köpa 55-200mm. Din kamera förstorar även lite så det blir mer en 200mm.

Så köp helt klart ett 55-200mm.
Om du behöver 300mm kan du nog låna mitt.
 
Nu vet jag inte vilka krav du har men Sigma 55-200/4-5.6 DC har bara tre fördelar: Pris, storlek och vikt.
Vill du prova ett sådant finns det flera till salu på radannonser och blocket. Jag har ett som skåpsvärmare ifall vikten någon gång skulle göra att jag inte kan ta med min Nikkor AF 80-200/2.8D ED

Det är "ljusår" mellan gluggarna.
Sigma är inte riktigt skarp hur du än bär dig åt. Den verkar inte ens bli skarp vid bländare 8 eller mer. Nikon 80-200 är ruggigt skarp på bländare 2.8. Den är fullt användbar för sportfoto inomhus utan blixt.

Mitt tips: leta upp en begagnad Nikkor AF 80-200/2.8D (gärna tvåringsvarianten med stativfäste). Tror inte du kommer att ångra dej.

Ett exempel på skärpa
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=413701

/AnWi
 
AnWi skrev:
Nu vet jag inte vilka krav du har men Sigma 55-200/4-5.6 DC har bara tre fördelar: Pris, storlek och vikt.
Vill du prova ett sådant finns det flera till salu på radannonser och blocket. Jag har ett som skåpsvärmare ifall vikten någon gång skulle göra att jag inte kan ta med min Nikkor AF 80-200/2.8D ED

Det är "ljusår" mellan gluggarna.
Sigma är inte riktigt skarp hur du än bär dig åt. Den verkar inte ens bli skarp vid bländare 8 eller mer. Nikon 80-200 är ruggigt skarp på bländare 2.8. Den är fullt användbar för sportfoto inomhus utan blixt.

Mitt tips: leta upp en begagnad Nikkor AF 80-200/2.8D (gärna tvåringsvarianten med stativfäste). Tror inte du kommer att ångra dej.

Ett exempel på skärpa
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=413701

/AnWi

Kan inte mer än hålla med Anders. Leta reda på ett beg Nikon 80-200/2.8 istället. Den är snabb och mycket skarp.

Fler exempel (som alltid gör sig bättre i fullstorlek:


Det är ju tråkigt när alla som frågar vad de skall köpa för tele-zoom får tipset att köpa en beg 80-200/2.8 - men trots allt måste ju detta betyda något. Trots allt skriver du ju att du fotar mycket sport, press mm. Det är ju inte bara för att det ser fränt ut och är dyrt som pressfotografer kör med ljusstarka gluggar.
 
Bara så att du är medveten om det så ger inte den blixten någon TTL-mätning på en D70. Du får köra antingen helt manuellt eller förlita dig till blixtens automatik, om den har sådan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.