Annons

50 1.8d + 85 1.8d vs 24-120 vr

Produkter
(logga in för att koppla)

Masticore

Medlem
Hej!

Jag har nu haft min d70s + kitobjektivet + sb 600 ett tag. Nu har jag bestämt mig fö att köpa lite linser. Det jag plåtar mest e turistaktiga saker, folk på gatan, tempel, byggnader, gatulivet, etc... (jag bor i hanoi tillsvidare) och jag har märkt att kitobjektivet ibland har för kort BRÄNNVIDD. Dessutom skulle det vara trevligt att kunna ta en del bilder när det finns mindre ljus.
Så vad rekommenderas?
50 mm och 85 mm ska ju tydligen vara superskarpa samt snabba, medans den andra är långsammare, mindre skarpt men har zoom och vr.
Jag har grubblat på detta ett bra tag men vet ej vad jag ska köpa.
Jag hoppas ni kan vägleda mig inom denna linsdjungel.

[EDIT: Ändrat skärpedjup till brännvidd]
 
Masticore skrev:
jag har märkt att kitobjektivet ibland har för kort skärpedjup.

Svårt att göra någonting åt det, skärpedjupet bestäms av sensor/filmyta, avståndet till motivet, brännvidden och bländaren.

DOFmaster har en del intressant läsning om förhållandena och även en del hjälpmedel för att beräkna skärpedjupet.

Masticore skrev:
Dessutom skulle det vara trevligt att kunna ta en del bilder när det finns mindre ljus.
Så vad rekommenderas?
50 mm och 85 mm ska ju tydligen vara superskarpa samt snabba, medans den andra är långsammare, mindre skarpt men har zoom och vr.
Jag har grubblat på detta ett bra tag men vet ej vad jag ska köpa.
Jag hoppas ni kan vägleda mig inom denna linsdjungel.

Skaffar du en ljusstarkare glugg så förlorar du skärpedjupet men kan plåta i sämre ljusförhållanden. Det är hela tiden en balansgång.
 
Det är väl svårt att skärpemässigt slå 50/1.8 och 85/1.8. Dessutom är de så mycket ljusstarkare än 24-120/3.5-5.6 VR.
Men zoomen är riktigt bra. Jag gillar omfånget, den fokuserar snabbt och tyst och den känns rejäl. Jag har inga problem med skärpan, är nöjd med den.

Sysslar du med gatufoto kanske du inte har förutsättningarna att nyttja den skärp de fasta gluggarna kan prestera. Ibland kan en zoom ha sina fördelar i och med snabbheten i komposition osv. Å andra sidan kan ljusstyrkan i de fasta vara en fördel.

Som Peter säger, det är alltid en balansgång vad som passar dig.
 
Har själv en Nikon 24-120 VR och är helnöjd gillar omfånget, om den passar dig beror nog vilka brännvidder du vill ha.

Ett alternativ kan ju kanske vara att börja med 50/1.8 för att med en måttlig investering se om du klarar dig utan zoom.

Om byggnader och liknande skall bli bra i skymningen är det nog annars stativ som gäller.

/Martin
 
Re: Re: 50 1.8d + 85 1.8d vs 24-120 vr

diver1 skrev:
[Skaffar du en ljusstarkare glugg så förlorar du skärpedjupet men kan plåta i sämre ljusförhållanden. Det är hela tiden en balansgång. [/B]

Man förlorar ju inte skärpedjupet med en ljusstarkare glugg - det är ju bara att blända ner - däremot har du MÖJLIGHET att få kortare skärpedjup med en ljusstark glugg. Bara vinst i mina ögon med andra ord...

/Jacob
 
Fel formulerat av mig ;)

Menade givetvis att en öppen glugg för sämre ljusförhållanden ger mindre skärpedjup än hans befintliga.

Tror nog att ursprungspostaren trodde att man kunde få både större skärpedjup samtidigt som man kunde använda den i sämre ljus.
 
En annan sorts snabbhet..

Jag har Nikon D70 (inte D70s) och kitobjektivet och Af 85/1,8D.

Af-S Dx 18-70/3,5-4,5G IF ED (dvs "kitobjektivet") och Af-S 24-120/3,5-5,6G IF-ED VR har båda silent wavemotorer för att få fart på autofokusen snabbt och tyst.

Den fina och skarpa Af 85/1,8D har ingen silent wavemotor utan med den är autofokusen lite långsammare, surrigare och mera högljudd (åtminstone jämfört med mina fyra Nikon och Sigma sw-objektiv).

85:an är, trots surrigheten, ett kompetent och trevligt objektiv - rekommenderas!
 
Har köpt mig en 50 1.8

Hej! jag köpte mig just en 50 mm 1.8. Gud vad jag gillar det! Det är ett otroligt lyft från kitluggen om man tänker på ljusstyrkan. Nu kan jag tilloch med ta bilder i "befintligt mörker" utan att de blir suddiga.(obs! hög iso!)
Man jag ska ändå ta och köpa mig en 85 1.8 eller en 24-120 vr om ungerfär en månad då jag åker till bangkok (bor i hanoi nu).
Efter att ha lekt med 50 mm så kan jag tänka mig hur bra 85 är. Men samtidigt så kostar ju 24-120 bara ca 500 usd i bangkok jämnfört med ca 6-7 tusen i svea, så jag för se. 85 an kostar ca 300-350 usd.

Dock så är det lika svårt att välja mellan dessa två, som det var när jag startade tråden. Tyvärr
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.