ANNONS
Annons

50/1,4+100/2,8Mac Eller 85/1,8+60/2,8Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

tc-kungen

Medlem
Hej

EF 50/1,4 + EF 100/2,8 Macro

eller

EF_S 60/2,8 Macro + EF 85/1,8

Har ett angenämt problem. Skall köpa mig två nya objektiv. Det enda jag har just nu är Sigma 18-50/2,8 till min Canon 350D. Sen är det då frågan vad jag skall köpa??? (Prismässigt spelar det ingen roll, båda skall inköpas i USA ca 5800 för respektive "paket").
Anvädningsområdet för objektiven är i första hand mina barn, 3 resp. 1 år gamla. Med andra ord mycket porträtt. Sen tycker jag macro är/verkar vara väldigt intressant. (Men jag kommer inte att krypa i jord för att foto insekter. Det blir nog mer blommor än bin, om jag säger så.
Så vad göra...
Tips å tankar...

MVH

Per

Nöj dig med EF100/2,8 Macro. Den kompletterar zoomen bra.

Köp gärna till en lös blixt och en reflexskärm för mer flexibel ljussättning vid fotografering av barnen.

/Erik

Är själv sugen på 50/1,4 för att just slippa blixtbilder så jag skulle nog välja det första alternativet (dock verkar EF-S 60 fint om man ska tro allt man läst om det)

Som du själv skriver, ett skönt problem om du har pengarna :)

Hej Per.
Jag har ett EF 50mm 1,4 och något skarpare
objektiv kan du inte köpa för rimliga pengar,
rekomenderas varmt.
/ Thomas.

Tycker nog att 100/2.8 Macrot är ett av mina bästa objektiv. Oerhört bra till det mesta, tele, macro, porträtt, landskap osv.

Skulle jag bli tvingad att bara få använda ett enda objektiv till kameran ligger 100:at bra till kan jag säga.

Vad sägs om:

Canon 100/2.8 + 50/1.8

P.S. Försök få tag i begagnat!

För att fotografera mina barn så lämpar sig inte fast optik. De är ju sällan stilla.

Jag använder 17-35/80-200 inomhus, analogt, och då ligger väl en 10-20 zoom bättre till för dig.

Utomhus anv. jag 35-70 eller 80-200

För det ändamålet så ska du nog fundera ett tag till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar