Annons

5 dagars produktfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Kanske en dum fråga, men är sociala avgifter medräknade i kostnaderna?
Eller är det en timlön som diskuteras, dvs arbetsgivaren står för sociala avgifter?

Om du själv ska stå för sociala avgifter blir det ju:
T ex du får 600 kr/tim. 150 kr går till sociala avgifter, 450 kvar i bruttolön. Skatt på kanske 35% lågt räknat ger ett netto på runt 290 kr/tim. En vecka om 40 timmar x 290 kr = 11600 kr netto i fickan, och detta om du inte har några avskrivningar, eller materialkostnader.
Eller?
 
Senast ändrad:
Det inkluderar sociala avgifter, hade varit helt okej timlön annars. Men då får man lösa det lite annorlunda, sotat och klart :)
 
Tack för alla era svar!

Det kommer antagligen inte att bli så mycket efterbehandling - så timlön räcker gott och väl tycker jag. Kanske lägga på 4 timmar extra i bildbehandling (får göra några macron i Photoshop ;-)) bara.
 
mipert skrev:
Efter en tidigare diskussion, där du var med, om vad man kan tjäna som fotograf är jag förvånad över att du undrar över det.

Jag är alldeles för rigid för att anse att jag "vet" någonting efter en diskussion i ett internetforum, hur kloka deltagarna än är.

Fast du har rätt i att jag kan ana att det skiljer sig. Därav den retoriska frågan.
 
Har också svårt med betalningar. Har också i början varit lite osäker och allt som oftast tagit betalt per bild istället. Är slutresultatet som jag vill ha det har jag tagit betalt för det.
Men i ditt fall om du verkligen vill ha jobbet och de är skinkiga så ta absolut minst 5000:- per dag inte mindre. Eftersom det är reklam vi pratar om så ska de faktiskt betala för det.!Tog nyligen 5000+moms för plåtning i sex timmar med en artist.

lycka till och att båda parter blir nöjda!!

Rille
 
Jag skrev nu tillbaka till min kund, det blev 5000 kr per dag, alltså 25000 kr för hela jobbet.

Får se om han nappar på det, annars skrev jag att han kan återkomma till våren och att jag istället är med och konkurrerar då!

:)

tack för er hjälp!
 
Helt rätt karin...

Tycker att det var rimligt pris. Du gav rabatt men du skulle ju ändå tjänat en hacka på det då vad jag förstog inte behöver göra så mycket efterjobb eller materiel...Lätta pengar.
Men man måste sätta ett pris på det man gör och visa att man inte jobbar gratis...

Hoppas de nappar.
 
Jag hoppas oxå att de nappar på det, men känner att jag gav dem ett bra pris, så om de inte nappar så får jag kanske andra jobb :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.