Radius bör inte vara lika inställd alltid. Beroende på om bilden ska tryckas, skrivas ut eller ses på webben bör varierande värden ställas in. Citerar mig själv från tidigare forumdiskussion:
"I tidningen FOTO nr 6 2002 finns en alldeles utmärkt artikel om Oskarp Mask. Här anges anges en radie på 0,3-0,4 pixlar för visning av bilder på skärm. För bilder som ska skrivas ut i 200 ppi på bläckstråleskrivare bör radien vara 1,0 pixlar och för en bild i 300 ppi för högkvalitétstryck 1,5 pixlar. Värdena är uträknade efter en bredd av 0,25mm på de partier i bilden som ska ha ökad kontrast genom Oskarp Mask och sedan har man använt en formel för att räkna ut hur mycket 0,25mm motsvarar i pixlar och beroende på hur tätt bilden skrivs ut eller visas.
Radievärdet = upplösningen (mätt i ppi) delat med 200.
Eftersom genomsnittlig faktisk upplösning för bildskärmar är 70-80ppi blir radievärdet då 75/200=0,375. Jag har provat denna formel och jag tycker den stämmer ganska bra. Hur många procent man sedan skärper är en smaksak men en tumregel är hellre för litet än för mycket. Vräker man på för mycket uppstår en ljus halo-effekt. Leta upp denna övre gräns och gå sedan neråt tills det ser bra ut."