Annons

430EZ till 400D

Produkter
(logga in för att koppla)
EZ-blixtarnas TTL-mätning fungerar bara med kameror som kan mäta blixtljuset som reflexteras från filmen. Digtala EOS-kameror kan inte det, utan de har en annan slags TTL-mätning av blixtljuset.

Men som Robin påpekade så fungerar det om man kör blixten i manuellt läge. Då måste man ställa in bländare baserat på ledtal och motivavstånd, precis som på stenåldern. Det är dock lättare med en digitalkamera eftersom man kan se resultatet och titta på ett histogram direkt när man har tagit bilden.

Det underlättar lite om man kan ställa ner effekten på blixten för korta avstånd. Jag vet inte om man kan det på 430EZ, men på 540EZ går det.
 
om jag får kapa tråden lite så undrar jag vad som händer om jag sätter min 430EZ på en pentax K10D?

Automatiken fungerar ju självklart inte, men blir det nån blixt överhuvudtaget? Kan jag skada kameran på något sätt?
 
sMitternacht skrev:
om jag får kapa tråden lite så undrar jag vad som händer om jag sätter min 430EZ på en pentax K10D?

Automatiken fungerar ju självklart inte, men blir det nån blixt överhuvudtaget? Kan jag skada kameran på något sätt?

Blixten fattar direkt att det inte är en canonkamera den sitter på och fattar att den måste spränga kameran för att stärka sitt eget märke och exploderar.
 
sMitternacht skrev:
om jag får kapa tråden lite så undrar jag vad som händer om jag sätter min 430EZ på en pentax K10D?

Automatiken fungerar ju självklart inte, men blir det nån blixt överhuvudtaget? Kan jag skada kameran på något sätt?

Inte samma fall som för dig men ändå liknade. Jag har använt äldre nikonblixt på canon och det var inga problem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.