Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

430EX till 10D, vad missar jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

steffoo

Ny medlem
Ska köpa en blixt till min 10D. 430EX verkar ju fin, men fungerar alla dess funktioner till detta hus?

Har inte hittat någon information på svart och vitt om detta. Fungerar till exempel automatisk vitbalansjustering och alla de andra smarta digitalt anpassade funktionerna?

/stefan

Vitbalansfunktionen får du inte, men den är inte så upphetsande som det kan verka. Det är ju inte så att blixten kan anpassa färgen på ljuset, men däremot kan en del kameror justera vitbalansen om blixten varierar i färg på ljuset, t ex under serietagning. Man klarar sig defenitivt utan.

Anpassningen av utlysningen efter sensorstorlek får du inte heller, men det är heller inget man behöver ha. Du kan göra det manuellt, eller bara strunta i det.

Däremot ger 430 ett antal manuella effektlägen som du kan ha nytta med även om du har 10D. Du får också snabbare uppladdning än med 420 EX.

Okej, inget tufft men en väl fungerande blixt alltså.

Är den fortfarande att rekommendera som "bästa köp" jämfört med sigmas blixtar mm?

/stefan

Jag skulle valt Canon, men Sigman är ju bra. På din kamera är skillnaden inte så stor, men du kanske byter kamera en dag.

Sigman är som en 550 EX. Tyvärr funkar inte Sigmas trådlösa system ihop med Canons.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar