Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

430EX + multiterminal + PC-synk

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Har ibland behov av att köra blixten trådlöst i ett paraply. Jag vill ställa styrkan manuellt och mäta upp med min blixtljusmätare.

Kan man ställa en Speedlite 430EX manuellt och lösa ut den med PC-synk? Tänkte mig att använda en sådan här på blixten: Multiterminal
(Kameran har separat uttag för PC-synk).
 
Det borde gå. Det går iallafall med Hama´s multiterminal, som jag själv har.

Mvh Mathias.
 
Ok :)

Tänkte mest på ifall blixten tillåter manuell inställning i kombination med extern triggning (alltså helt utan ETTL), men av ditt svar så låter det helt klart så! :) Bara en senare fråga om just vilken/vilkna adaptrar till PC-synk som funkar, men det löser sig.
 
Blixten går att ställa på M=Manuell och trigga via Pc-synk.. Styrkor 1/1--1/64 i sju lägen.

Hama Blixtsko 6950 funkar bra..

Mvh Mathias.
 
Ok, kanon!

Hamas variant ser ju lite snyggare ut än den från Kaffebrus (DKE). Men har den även stativgänga undertill?
 
Nej det har den inte, den har blixtskohållare undertill. Man kan sätta den på bordsadaptern som följde med blixten och den kan man skruva fast på stativ.

/M
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.