Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

430ex II

Produkter
(logga in för att koppla)

kimmy

Medlem
Kan en canon 430ex II fungera som slav till den inbyggda blixten? alltså om jag vill tex ha ljus från sidan och har blixten lös, kan den då avfyras när den inbyggda blixten avfyras eller måste man ha ett tillbehör för detta?

Tack :)

Nikon har det på sina kameror, mmen tyvärr har inte Canon begåvat sina hus med den här funktionen. Du behöver en ST-E2.

Nikon har det på sina kameror, mmen tyvärr har inte Canon begåvat sina hus med den här funktionen. Du behöver en ST-E2.

Kan den verkligen inte det?
Jag har en Dörr DAF/42 och den kan jag använda som slav till min Canon 40D. Nog borde väl en Canon blixt fixa det också...

Kan den verkligen inte det?
Jag har en Dörr DAF/42 och den kan jag använda som slav till min Canon 40D. Nog borde väl en Canon blixt fixa det också...

430EX fungerar bara som slav via det Canon kallar "optical pulse" - antar de menar IR. Den reagerar alltså inte på blixtljus. Svagt!

Man behöver en blixt med masterfunktion, dvs 580EX, en ST-E2 eller någon annan hot-shoe-sändare. Finns kanske fler sätt, men min blixtkunskap är inte direkt överväldigande.

Kan en canon 430ex II fungera som slav till den inbyggda blixten? alltså om jag vill tex ha ljus från sidan och har blixten lös, kan den då avfyras när den inbyggda blixten avfyras eller måste man ha ett tillbehör för detta?

Tack :)

Du kan lösa det genom att skaffa en blixtsko med optisk sensor som passar till Canons-EX-blixtar, men du förlorar såklart all möjlighet att köra annat än helmanuellt. Viktigt att den förutom EX-kompatibilitet också har möjlighet att trigga på huvudblixten istället för på förblixten som den interna blixten skickar ut.

Jag kollade upp det där för ett tag sen och hittade en trigger, SYK-5, som är kompatibel med Canons något kinkiga EX-system och dessutom har en ställbar förblixt-funktion som du kan trimma in så att den inte reagerar på förblixten utan slår först när den riktiga blixten kommer.

Sök på ebay: http://shop.ebay.com/syk-5 flash?_from=R40&_trksid=m38&_nkw=syk-5+flash&_naf=1

Du kan hitta triggern för runt 12-13 USD inklusive frakt från Asien.

Alternativet är såklart en billig radiosändare/mottagare. Smidigare, säkrare men också dyrare.

430EX fungerar bara som slav via det Canon kallar "optical pulse" - antar de menar IR. Den reagerar alltså inte på blixtljus. Svagt!
Jodå, den reagerar visst på blixtljus. Det är ju just blixtljus som en 580 EX II, som används som master, sänder ut. Problemet är att den kan bara fungera som slav i ett mer avancerat trådlöst system, där slavblixtar delas upp i grupper och får alla sina kommandon om ljusstyrka osv. från mastern. Masterblixten måste då blixtra iväg en kodad ljussekvens strax före den blixt som faktiskt tänder slavblixtarna för att ta bilden. Annars blir det inget blixtrat och det är därför som Canonblixtarna inte fungerar som vanliga "dumma" slavar.
Tyvärr har man valt att inte låta den inbyggda blixten kunna vara master, något som Nikon har stöd för, åtminstone i vissa modeller.

Som jag sa innan så verkar min kamerna kunna trigga en slav blixt iallafall, med hjälp av den inbyggda blixten.

Ja, en slavblixt med optisk sensor reagerar ju alltid på ljuset från den inbyggda blixten, men Canons egna blixtar har ingen sensor och dessutom skickar kameran alltid ut en förblixt som lurar de flesta slavblixtar att slå för tidigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar