ANNONS
Annons

430EX eller 580EX II?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulf Norgren

Ny medlem
Kan någon vänligen dra lite snabbt vad du faktiskt får för de 2000:- extra som en 580ex II kostar? Pengar är inga problem för prylar :) men jag har haft svårt att jämföra de två via sökningar och önskar att någon som faktiskt vet kunde hjälpa.

Kamera för tillfället är en 400D men lär bli en 40D till hösten.

Mvh
Ulf

Extra på 580 ex II: Vädertätning, högre ledtal, möjlighet att slavstyra andra blixtar. Kan vara något mer, men det är väl de största skillnaderna.
/M

Ulf Norgren skrev:
Kan någon vänligen dra lite snabbt vad du faktiskt får för de 2000:- extra som en 580ex II kostar? Pengar är inga problem för prylar :) men jag har haft svårt att jämföra de två via sökningar och önskar att någon som faktiskt vet kunde hjälpa.

Kamera för tillfället är en 400D men lär bli en 40D till hösten.

Mvh
Ulf

Jag kan ledigt säga att du klarar dig med 430EX. Om du inte tänker bo med kameran ute. Visst är 580 bättre, men inte så mycket bättre.

Högre ledtal i sig kan vara det enda argument du behöver. Det är i vissa situationer enda möjligheten till ett sjysst resultat. Men rent prestandamässigt så är nog 430 väl så bra om än med en del nedbantade funktioner. Jag har själv en 580EX II och är väl inte direkt superimponerad, har dock inte haft möjlighet att testa den fullt ut. Lite fel årstid för blixt.

Jag föreslår ocksp 430 EX.
Jag har båda och dom är likvärdiga i stort sett så länge man bara har en blixt. Skillnaden i ledtal är sällan avgörande då det handlar om två starka blixtar.

Attkunna slavstyra blixtar blir ju bara intressant om man har fler än en blixt. Därför kan man vänta med den funktionen tills man köper sin andra blixt.

Tack Jörgen

Jodå det finns de som söker först, men efter att ha letat runt lite, så inser jag att vi inte är många ;-)

TAck

Ola G

olindskog skrev:
Jodå det finns de som söker först, men efter att ha letat runt lite, så inser jag att vi inte är många ;-)

Hehe, det var inte meningen att pika folk som inte söker innan de postar. Ibland tillhör jag den kategorin också... :)

/Jörgen

Jag har en av var och måste nog säga att har du pengarna över, köp en 580!

Det lilla det skiljer i effekt blir rätt påtagligt om du fotar motiv så 580n behöver använda 70% av effekten, då behöver 430n ladda ur helt. Tar man en serie så blir denna kapacitets skillnad klart störande.

580EX!

420:n laddar aslångsamt! Går inte fotografera normalt med den.. typ en bild var 5:e sekund, jag är inte den som sprutmålar men ibland kanske man vill ta åtminstone två eller tre bilder i rad när någon gör något spontant och då kan man inte vänta på att blixten ska ladda i flera sekunder..

580EX har hjälpbelysning som täcker fler fokuspunkter för exempelvis 1Ds. 430EX har endast hjälpbelysning på 9 AF-punkter.

Var inte så jättesugen på objektivbyte när min födelsedag närmade sig så jag önskade mig en 430 EX ist. Tog med den ut 2 kvällar på stranden från ganska bra ljus (använde den som upplättning) till kolsvart med brasa som ljuskälla.
Har aldrig tidigare varit så nöjd med ett nytt objektiv veckan efter köpet som jag var med denna.

Robin Gyllander skrev:
Hade inte den någon jättekonstig batterilucka?
580:n är väl något känd för den idiotiska konstruktionen på batteriluckan och att man ständigt lever med rädslan att den skall gå av (något som nu är löst i 580 EX II) men det var inget speciellt utöver detta med just den jag köpte, nä?... Min var som sagt i nyskick. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar