Annons

430 EXII och 580 EXII - Vilken blixt ska jag behålla?

Produkter
(logga in för att koppla)

Grumme

Aktiv medlem
Jag har av olika anledningar just nu två blixtar till min Canon 7D mk1.
En Canon Speedlite 430 EXII, och en 580 EXII.

Min fråga är: Finns det någon anledning till varför jag inte skulle välja att behålla den större blixten istället för den mindre?
Viktskillnaden kändes marginell, så finns det några fördelar med att ha 430 istället för 580?

Om det har betydelse så kan jag även nämna att jag bara har två objektiv i dagsläget:
17-55/2.8 IS USM, och 70-200/f4 L IS USM.
 
Jag har av olika anledningar just nu två blixtar till min Canon 7D mk1.
En Canon Speedlite 430 EXII, och en 580 EXII.

Min fråga är: Finns det någon anledning till varför jag inte skulle välja att behålla den större blixten istället för den mindre?
Viktskillnaden kändes marginell, så finns det några fördelar med att ha 430 istället för 580?

Om det har betydelse så kan jag även nämna att jag bara har två objektiv i dagsläget:
17-55/2.8 IS USM, och 70-200/f4 L IS USM.

Inga fördelar förutom priset, däremot så räcker 430 till de objektiven. Om du å andra sidan tar bilder på längre avstånd så behöver du 580 blixten.
/
 
Som jag ser det finns det anledning att behålla båda. Låt vara att fjärrstyrningen, som är optisk, har sina begränsningar, men det går ju att styra en 430 EX II med en 580 EX II. Det går i viss mån att styra båda med den inbyggda blixten, men det har sina begränsningar. När jag använde 7D och 580 EX II ofta, använde jag nästan alltid en 580 EX II på kameran som styrblixt istället för att använda den inbyggda.
 
Uppdatering:

Resultatet blev att jag behöll 580 EXII, eftersom min svärmor länge velat ha en blixt till sin gamla 400D.
Den har inte kommit till användning så värst många gånger ännu, men när vi har lekt lite så gör den jobbet med den äran, så jag tror nog att vi kommer att bli nöjda. :)
 
Under 1300 kronor inklusive frakt från brittiska Amazon! Fantastiskt.

Har du någon erfarenhet av den blixten? Fungerar den som avsett och tillsammans med Canons egna blixtar trådlöst?

Hur är hållbarheten (byggkvalitet)?
 
Under 1300 kronor inklusive frakt från brittiska Amazon! Fantastiskt.

Har du någon erfarenhet av den blixten? Fungerar den som avsett och tillsammans med Canons egna blixtar trådlöst?

Hur är hållbarheten (byggkvalitet)?

Kolla eBay går att hitta för 1000:- blixten och strax där under för sändare.

Har använt den till och från har inte upplevt någon större skillnad mot Canon 600EX får 5 st för samma pris.
Men har å andra sidan inte använt alla funktioner.


Du har också denna som jag ej testat
http://flashhavoc.com/shanny-sn-e3-rt-speedlite-transmitter-review/
http://flashhavoc.com/shanny-sn600c-rt-speedlite-review/
 
Kolla eBay går att hitta för 1000:- blixten och strax där under för sändare.
Besparingen jämfört med att handla från amazon.co.uk är minimal och kan kanske t.o.m. bli negativ om man drabbas av moms och tull.

Har använt den till och från har inte upplevt någon större skillnad mot Canon 600EX får 5 st för samma pris.
Men har å andra sidan inte använt alla funktioner.
OK, det låter lovande, men jag får nog tvinga mig att vänta ett litet tag tills det dyker upp grundliga recensioner. :)

Jag undrar om existensen av Yongnuoblixten kommer att tvinga Canon att sänka priset på sin.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.