Vikentij
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Kortaste synktid med blixt är 1/200, därför måste du använda FP (focal plane) blixt, eller Highspeed, som den även heter (H). Då kan du få tider kortare än 1/200, men blixten arbetar med reducerad styrka.
Om du har kameran inställd på Auto i Av-läge så indikerar den blinkande slutartiden (1/200) att bilden blir överexponerad. Kameran vill ha en kortare slutartid (eller mindre bländare), men kameran kan inte välja det, eftersom du har en blixt i blixtskon. Välj High-speed på blixten, så att kameran kan välja en kortare slutartid.
Du undrade om blixten lyser med samma styrka om man använder sig av exponeringskompensationen. Svaret är ja, styrkan är oförändrad. Exponeringskompensationen kompenserar bara det befintliga ljuset. Därför finns även en kompensation för blixtljus, vilken är döpt till blixtkompensering. Med denna kan du kontrollera hur mycket ljus du vill att blixten skall mata ut i +/- 2 steg (tror 350D har det).
Fler FEL-knappar = 1D MkII ;p
Tack Jesper för ett utmärkt svar!!
Jag har blädrat igenom menyer på 350D men har inte hittat blixtkompensering och/eller var man ställer in det. Är tveksam om det går.
1D MkII vore drömmen men inte än på ett tag.
En off-topic fråga: 1D MkII har många fler fokuseringspunkter än 350D. Men redan i 350D så tycker jag att det tar tid att välja rätt punkt. I min gamla kamera hade jag "Eye Control" där jag med ögat styrde vilken fokuseringspunkt jag ville aktivera. Hur är det på 1D MkII, har den Eye Control eller måste man snurra på rattar tills den önskade punkten aktiveras? Om den saknar Eye Control, varför gör den det?