Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

420EX blixtrar två ggr

Produkter
(logga in för att koppla)
Jeppe skrev:
Kortaste synktid med blixt är 1/200, därför måste du använda FP (focal plane) blixt, eller Highspeed, som den även heter (H). Då kan du få tider kortare än 1/200, men blixten arbetar med reducerad styrka.

Om du har kameran inställd på Auto i Av-läge så indikerar den blinkande slutartiden (1/200) att bilden blir överexponerad. Kameran vill ha en kortare slutartid (eller mindre bländare), men kameran kan inte välja det, eftersom du har en blixt i blixtskon. Välj High-speed på blixten, så att kameran kan välja en kortare slutartid.

Du undrade om blixten lyser med samma styrka om man använder sig av exponeringskompensationen. Svaret är ja, styrkan är oförändrad. Exponeringskompensationen kompenserar bara det befintliga ljuset. Därför finns även en kompensation för blixtljus, vilken är döpt till blixtkompensering. Med denna kan du kontrollera hur mycket ljus du vill att blixten skall mata ut i +/- 2 steg (tror 350D har det).

Fler FEL-knappar = 1D MkII ;p

Tack Jesper för ett utmärkt svar!!

Jag har blädrat igenom menyer på 350D men har inte hittat blixtkompensering och/eller var man ställer in det. Är tveksam om det går.

1D MkII vore drömmen men inte än på ett tag.
En off-topic fråga: 1D MkII har många fler fokuseringspunkter än 350D. Men redan i 350D så tycker jag att det tar tid att välja rätt punkt. I min gamla kamera hade jag "Eye Control" där jag med ögat styrde vilken fokuseringspunkt jag ville aktivera. Hur är det på 1D MkII, har den Eye Control eller måste man snurra på rattar tills den önskade punkten aktiveras? Om den saknar Eye Control, varför gör den det?
 
Ögonstyrning finns inte i EOS 1-modellerna. Men det går riktigt snabbt att ställa in fokuspunkterna med rattarna. Det är bara en fråga om vana. Varför det saknas har jag vetat en gång i tiden.. Men jag har för mig, om mitt minne inte sviker mig, att det var en fråga om utrymmesbrist + att det inte var en alltför efterfrågad gimmick.
 
Hej Vicke.

Jag är ganska övertygad om att det finns blixtexponeringskompensation på 350D, specifikationen anger att det finns. Kolla i manualen när du laddat hem den.

En sak som är viktig att tänka på vid använding av FEL är att kameran då övergår från evaluerande mätning till utsnittsmätning, vilket innebär att den mäter i ett begränsat område kring den mittersta fokuseringspunkten. Det är med andra ord viktigt att tänka på var man har centrum av sökaren riktad när man trycker på FEL-knappen. Så är det på 20D, skulle förvåna mig om det inte är så även på 350D
 
Ja, 350D har blixtexponeringskompensation. Jag har har inte med kameran på jobbet, så jag kan inte kolla nu, men om jag inte minns fel finns den med på första sidan när man trycker på "MENU".

// Kjelle

Edit: Jag kollade precis på dpreview, och det är tydligen på menysida 2 blixtexponeringskompensation finns.
 
Senast ändrad:
Så många gånger jag har blädrat igenom menyer men ändå så upptäcker man någonting nytt varje gång...

Helt rätt, 350D kunde under- resp. överexponera blixten. En fråga: När skulle man vilja göra det?

En sak som är viktig att tänka på vid använding av FEL är att kameran då övergår från evaluerande mätning till utsnittsmätning, vilket innebär att den mäter i ett begränsat område kring den mittersta fokuseringspunkten.

Min FEL-knapp är ställd så att jag låser fokus med den. Påverkar det ljusmätningen? Om inte, förstod jag inte riktigt vad du menar... (alltså i vilket fall påverkar FEL-knappen ljusmätningsmetoden)
 
Vikentij skrev:

Helt rätt, 350D kunde under- resp. överexponera blixten. En fråga: När skulle man vilja göra det?

Det finns två anledningar:

1. Att motivet är ljusare eller mörkare än normalmotivet

2. Att du vill balansera blixtljuset mot det befintliga. Många tycker att det ser mer naturligt ut när blixtljuset är lite svagare än det befintliga.
 
Vikentij skrev:


En sak som är viktig att tänka på vid använding av FEL är att kameran då övergår från evaluerande mätning till utsnittsmätning, vilket innebär att den mäter i ett begränsat område kring den mittersta fokuseringspunkten.

Min FEL-knapp är ställd så att jag låser fokus med den. Påverkar det ljusmätningen? Om inte, förstod jag inte riktigt vad du menar... (alltså i vilket fall påverkar FEL-knappen ljusmätningsmetoden)

Sorry, hade missat att du valt annan funktion på den :)

Det jag menade var när man använder sig av funktionen FEL (som jag själv tycker är en bra funktion).
 
Blir det någon skillnad om man struntar i att använda sig av FEL knappen och istället låter kameran dra av en mätarblixt innan exponeringen?

Varför skulle man vilja använda FEL funktionen? (borde frågan vara)
 
Vikentij skrev:

Varför skulle man vilja använda FEL funktionen? (borde frågan vara)

För att FEL ger utsnittsmätning och inte evaluerande flerfältsmätning som kameran normalt gör annars. Men kan alltså mäta på ett visst ställe som man vill ha korrekt exponerat.

Ett exempel kan vara ett porträtt mot mörk eller ljus bakgrund. Då mäter man med FEL mot ansiktet så riskerar inte kameran att mäta fel mot bakgrunden.
 
froderberg skrev:
För att FEL ger utsnittsmätning och inte evaluerande flerfältsmätning som kameran normalt gör annars. Men kan alltså mäta på ett visst ställe som man vill ha korrekt exponerat.

Ett exempel kan vara ett porträtt mot mörk eller ljus bakgrund. Då mäter man med FEL mot ansiktet så riskerar inte kameran att mäta fel mot bakgrunden.

Hmm... Men det man ställer in i kameran:

E-TTL II - 0:Evaluerande / 1:Genomsnitt

är inte det samma sak?
Om inte, vad ställer man in med det?

Jag har just fått hem engelska manualen och skall fördjupa mig i det hela. Samtidigt är jag säker på att det kommer att vara saker jag inte förstår och därmed hoppas jag på hjälp, även om frågorna verkar vara "dumma".
 
Visst kan du ställa om kameran så att mätaren gör utsnitt, men det är ju extremt bökigt om du bara vill göra det tillfälligt. Trots allt är evaluerande flerfältsmätning toppen i de flesta fall.

FEL-knappen är alltså ett snabbt sätt att skifta mellan evaluerande och utsnittsmätning.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.