Annons

420EX blixtrar två ggr

Produkter
(logga in för att koppla)

Vikentij

Aktiv medlem
Hej.

En fråga jag hopas kunna få svar på.

Kameran är 350D, blixten är 420EX.

Vid långa slutartider tänds blixten två gånger, dvs i början och i slutet.

Jag har ändrat till följande:

3) Blixtsynktid med AV - 0:Atuo
5) Hjälpbelysning för autofokus - 0:Tänds
8) E-TTL II - 0:Evaluerande
9) Synk med 1:a eller 2:a ridån - 1:Synk med 2:a ridån


Det jag vill är att blixten tänds endast i slutet av exponeringen och endast en gång. Vet någon hur jag ställer in det?
 
Canons EX-blixtar blixtrar ALLTID 2ggr hur du än ställer in dem. Det enda undantaget är om du ställer in 550EX och 580EX helt manuellt.

Den första blixten är en mätblixt som går av precis före slutaren öppnas och som mäter hur starkt blixten ska lysa. Vi långa tider och synk på andra ridån blir det så lång tid mellan blixtarna att mätblixten syns, annars uppfattas det som en blixt.

Men det är bara en blixt som belyser bilden. Märblixten går ju av före exponeringen..
 
Jaha!

Okej...

Tack Magnus!



Problemet var att jag fick suddiga bilder på AV läge. Så jag trode att bägge blixterna löstes ut när slutaren var öppen. Men med facit i handen (ditt svar) så kom jag på att i AV läge så räknar kameran ut vilken tid det skall vara med befintligt ljus och tar ingen hänsyn till att blixten sitter på. Underexponerar jag bilden någe (1 eller 2 steg) så verkar det bli mycket skarpare... Låter det vettigt eller är jag ute och cycklar?
 
alldeles korrekt uppfattat.

Om man rör på kameran så att det blir en tydlig rörelse oskärpa eller att motven rör sig så störs man inte av oskärpan utan det fungerar snarare som ett sätt att få fram rörelse och fartkänsla.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=193488

Men den tekniken funkar ju inte till stillastående motiv, då får man vackert se till att hålla stilla, använda stöd eller underexponera bakgrunden som du är inne på.
 
Bilden du tog, är den underexponerad och i så fall hur mycket?

Hör inte till denna tråd men jag imponeras verkligen av hur perfekt du lutar kameran i dina bilder. Mina fyrar och stolpar ser ut att kunna falla vilken sekund som hellst...
 
Vikentij skrev:
Bilden du tog, är den underexponerad och i så fall hur mycket?

Exponeringen är gjord efter skogen i bakgunden så att den såg snygg ut. Om jag exponerat efter där cykeln gick så skulle bakgrunden bli för blek och överexponerad.

I dessa bilder är det befintliga ljuset mer balanserat mot blixtljuset:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=244026
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=208958

Här är exponeringen som i cykelbilden, anpassad efter det ljusare partiet längre bak:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=332859

Hör inte till denna tråd men jag imponeras verkligen av hur perfekt du lutar kameran i dina bilder. Mina fyrar och stolpar ser ut att kunna falla vilken sekund som hellst...

Så har jag inte tänkt på mina bilder.... :)
 
froderberg skrev:
Canons EX-blixtar blixtrar ALLTID 2ggr hur du än ställer in dem. Det enda undantaget är om du ställer in 550EX och 580EX helt manuellt.

Va?? I så fall är det fel på min 420EX (monterad på 350D) för den ger bara en blixt (som jag vill ha det)? Har provat både första och andra ridån. En flash.

Vad har jag missat nu då? Och varför skulle man vilja ha två?
 
Som Magnus skrev, är slutartiden kort, upplevs det hela som en enda blixt.

Prova med en halv sekund så ser du skilnaden.

Gäller förståss att följande inställningarna är satta som dessa:

3) Blixtsynktid med AV - 0:Atuo
9) Synk med 1:a eller 2:a ridån - 1:Synk med 2:a ridån
 
Varför man skulle ha två har Magnus redan besvarat.

Den första blixten är en mätblixt med en förutbestämd styrka som används av kameran för att avgöra vilken styrka som den ska användas när blixten fyras av.

--jalle


Joel Höglund skrev:
Va?? I så fall är det fel på min 420EX (monterad på 350D) för den ger bara en blixt (som jag vill ha det)? Har provat både första och andra ridån. En flash.

Vad har jag missat nu då? Och varför skulle man vilja ha två?
 
Man vill inte ha två.
Det behövs två eftersom TTL inte fungerar med digitala sensorer. De är alldeles för blanka och reflekterar inte ljuset på ett bra sätt till sensorerna för exponeringen.
Mätblixten kommer när spegeln är nere så att blixtljuset kan mätas tillsammans med övrigt ljus. Sedan fälls spegeln upp och exponeringen tas. Kameran talar om för blixten hur mycket ljus den vill ha.
Nikon och Canon har olika namn för detta men det fungerar i princip likadant.

Läs gärna även Olles artikel här på fotosidan. Det mesta står mycket väl beskrivet där.

/AnWi
 
JalleS skrev:
Varför man skulle ha två har Magnus redan besvarat.

Den första blixten är en mätblixt med en förutbestämd styrka som används av kameran för att avgöra vilken styrka som den ska användas när blixten fyras av.

--jalle

Oj jag förhastade mig nog lite. Uppfattade det helt enkelt som att huvudblixtfunktionen skulle blixtra två ggr. Givetvis vet jag att att min EX-blixt har ett mätljus (rött) men den tog jag som en funktion vid sidan om. Tack för att du redde ut det noggrannare!

Vidare har jag aldrig uppfattat det som att mätblixt och vanlig blixt skulle smälta ihop för vad jag vet skjuts väl mätljuset när man trycker ner avtryckaren halvvägs? Jag brukar iaf alltid kolla så att fokus ser rätt ut först.

Men det känns iaf bra att det inte är något fel på den ;)
 
Fel igen.. Det röda är inget mätljus, utan bara ett hjälpmedel för att autofokusen ska ställa in rätt avstånd.
 
Nej, mätljuset är inte rött. Det är det autofocusens hjälpbelysning som är. Således tänds den då du trycker ner avtryckaren halvvägs. Du kan skicka iväg en mätblixt med FEL knappen på kameran för att mäta i god tid före om du vill det.

mvh

//M

edit: dammit Jeppe hann före
 
Du kan skicka iväg en mätblixt med FEL knappen på kameran för att mäta i god tid före om du vill det.

Var sitter FEL-knapp på en 350D?

Mätblixten kommer när spegeln är nere så att blixtljuset kan mätas tillsammans med övrigt ljus. Sedan fälls spegeln upp och exponeringen tas. Kameran talar om för blixten hur mycket ljus den vill ha.

Förstår jag rätt? Innan spegeln fälls upp så kommer en första blixt. Ljuset från denna registreras av kameran och det är genom objektivet. Kameran räknar ut hur mycket ljus blixten behöver bidra med och sedan tas kortet...

Fråga: Blir blixten lika stark om jag under- resp. överexponerar bilden? Eller ser kameran att jag vill underexponera och säger åt blixten att inte lysa så mycket?


En annan fråga: När jag kör kameran i "Av" läge så kan inte tiden bli kortare än 200 (200 blinkar)... I "M" läge så kan jag ändra det men jag kör gärna manuell bländare (Av dvs) och vill att kameran skall bidra med slutartiden...
 
När lägsta synktiden blinkar innebär detta att slutartiden är för lång för att ge en korrekt exponering. Lösning: använd FP-blixt.

Vet inte om 350D kan låsa synktiden vid 1/200, men om man kan och du har kameran inställd på detta, kan detta istället betyda att tiden är för kort.

FEL-knapp på 350D: Läs manualen...

Blixten blir lika stark om du inte använder dig av blixtkompensationen, ja.
 
När lägsta synktiden blinkar innebär detta att slutartiden är för lång för att ge en korrekt exponering. Lösning: använd FP-blixt.

FP-blixt. Förprogrammerad blixt eller vad betyder det?

Vet inte om 350D kan låsa synktiden vid 1/200, men om man kan och du har kameran inställd på detta, kan detta istället betyda att tiden är för kort.

Man kan låsa det:

3) Blixtsynktid med AV - 0:Atuo

Men jag kör med "Auto" och kameran verkar inte kunna ge snabbare tider än 1/200 i "Av" läge.
Däremot så finns det en knapp på blixten där man väljer mellan en grön prick (auto, antar jag) och blixtsymboolen och ett "H". Står blixten i det sistnämnda läge så kan slutartiden 1/200 passeras...

FEL-knapp på 350D: Läs manualen...

Manualen är på ett, för mig, främmande språk... Därför frågade jag här...
Engelska manualen har inte kommit hem ännu.

Blixten blir lika stark om du inte använder dig av blixtkompensationen, ja.

Förstod inte riktigt vad du menar...
Har du lust att skriva om det så att även jag förstår? :)
 
Kortaste synktid med blixt är 1/200, därför måste du använda FP (focal plane) blixt, eller Highspeed, som den även heter (H). Då kan du få tider kortare än 1/200, men blixten arbetar med reducerad styrka.

Om du har kameran inställd på Auto i Av-läge så indikerar den blinkande slutartiden (1/200) att bilden blir överexponerad. Kameran vill ha en kortare slutartid (eller mindre bländare), men kameran kan inte välja det, eftersom du har en blixt i blixtskon. Välj High-speed på blixten, så att kameran kan välja en kortare slutartid.

Du undrade om blixten lyser med samma styrka om man använder sig av exponeringskompensationen. Svaret är ja, styrkan är oförändrad. Exponeringskompensationen kompenserar bara det befintliga ljuset. Därför finns även en kompensation för blixtljus, vilken är döpt till blixtkompensering. Med denna kan du kontrollera hur mycket ljus du vill att blixten skall mata ut i +/- 2 steg (tror 350D har det).

Fler FEL-knappar = 1D MkII ;p
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.