Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

40D vs 1D mk2

Produkter
(logga in för att koppla)
"EOS-1N var en mycket trevlig kamera utan monterad Power Booster. Det finns inget motsvarande digitalt."

Det var de som jämnförs. Inget annat. Lika långsam seriebilstagning utan booset och lika kass AF.
Eftersom det uppenbarligen inte helt gick fram att att skillnaden var större än så, så förtydligade jag. Det finns alltså ingenting digitalt som motsvarar EOS-1N (eller EOS-1V för den delen) utan monterad Power Booster.

Motsvarande digital skulle förstås vara en EOS-1D utan batterigrepp.

Läs ordentligt nästa gång
Tack, Baloo! Du är också gullig.

Är den bätte än den på 300D, som jag hade förut? :)

Tror det är samma typ faktiskt. Men ialla fall på mitt ex så var det väldigt dålig betraktningsvinkel. Tittade man inte exakt rakt framifrån syntes inte bilden ordentligt. Men som sagt, det är ju inte skärmen man plåtar med. Men för min del som plåtar mycket inredning är det viktigt att ha full kontroll på skuggor. Men med min MkII gick det inte att se var dom fanns pga den dåliga skärmen. Så om jag var i din sits hade jag iså fall satsat på en MkIIn. Den har dessutom bättre buffert om jag inte minns fel.

Eftersom det uppenbarligen inte helt gick fram att att skillnaden var större än så, så förtydligade jag. Det finns alltså ingenting digitalt som motsvarar EOS-1N (eller EOS-1V för den delen) utan monterad Power Booster.

Om vi snackar EOS 1V så finns det ju ingen liknande digitalare. Men jao, visst var 1N det bästa som fanns på den tiden, men just i autofokus är väl frågan om det hade hunnit komma så långt på den tiden? Visst hände det säkert mkt från EOS 1 till 1N men jaoo, står sig inte 5D väldigt bra mot 1N i den frågan?

Poängen är alltså inte att jag vill ha en digital EOS-1N (vad det nu skulle vara för slags djur), utan att jag vill ha en digital motsvarighet, alltså en EOS-toppmodell utan integrerat vertikalgrepp.

Vad gäller autofokus så vet jag inte, men jag skulle tro att EOS 5D spöar EOS-1N på det mesta där. Även EOS 40D/50D har förmodligen bättre AF än EOS-1N, men utan att testa så kan man inte veta säkert.

Poängen är alltså inte att jag vill ha en digital EOS-1N (vad det nu skulle vara för slags djur), utan att jag vill ha en digital motsvarighet, alltså en EOS-toppmodell utan integrerat vertikalgrepp.

Ok!
Ber om ursäkt för missuppfattningen, lite nyfiken på varför du vill det?
Själv gillar jag det, och rent konstruktionsmässigt är det nog inte helt okomplicerat då det blir svårt att få vädertätningen att bli lika bra.

Citerar igen: "EOS-1N var en mycket trevlig kamera utan monterad Power Booster. Det finns inget motsvarande digitalt."

Likheter mellan Eos 1n och Eos 5D utan vertikalgrepp.

Samma storlek, 5d lite tjockare.
Väger nästan samma, 5d lite tyngre.
Båda är plastiga, 5d är lite bättre byggd med undantag för minneskortsluckan.
Båda har kass AF men 5d är lite bättre med fler punkter.
I stort sett samma hastighet i seriebildstagning.
Samma sensor/film-format 36x24mm.
Lika långsam spegel.
För att nämna några...

/KN

Karl! Varför tror du att jag vill ha en digital EOS-1N? Har jag inte förtydligat nog för att du ska sluta citera det första inlägget jag skrev i det här (del-)ämnet, och som tydligen fick dig in på fel spår?

Om du läser de följande inläggen ordentligt så kanske det klarnar vad jag menade med "det finns inget motsvarande digitalt".

(F.ö. så är nog din jämförelse inte helt korrekt.)

Ok!
Ber om ursäkt för missuppfattningen, lite nyfiken på varför du vill det?
Själv gillar jag det, och rent konstruktionsmässigt är det nog inte helt okomplicerat då det blir svårt att få vädertätningen att bli lika bra.

Kameran blir för stor och klumpig med integrerat vertikalgrepp. Det behövs sällan. Jag tycker att det går alldeles utmärkt att vrida på kameran och ta vertikala bilder utan ett vertikalgrepp.
Däremot är jag förtjust i Canons EOS-1-serie i övrigt. Den tilltalar mig, och jag skulle gärna se att de tillverkade en kamera i den serien utan integrerat vertikalgrepp.

Det är väl snarare en digital motsvarighet till Eos 1V eller Eos 3 man skulle vilja ha. Båda är riktigt bra kameror med snabb AF, men med lite långsammare serietagning om man låter bli att montera batterigreppet.

Eos 1N är en ordentligt gammal kamera, och går knappast att jämföra med något av det som säljs nu. I så fall kan man ju lika gärna önska en digital Canon F1N eller Nikon F2 :)

Jag var tydligen riktigt oklar. Jag säger det igen så att alla får en chans att fatta: det är inte en digital version av EOS-1N jag önskar. Bakgrunden är att EOS-1N var Canons toppmodell i mitten av 1990-talet, och den hade inte integrerat vertikalgrepp vilket jag ser som en bra sak. Alltså önskar jag att Canon gör en version av sin aktuella toppmodell utan integrerat vertikalgrepp. En sådan kamera är vad jag menade med "en digital motsvarighet" till EOS-1N, och inget annat.

Jag var tydligen riktigt oklar. Jag säger det igen så att alla får en chans att fatta: det är inte en digital version av EOS-1N jag önskar. Bakgrunden är att EOS-1N var Canons toppmodell i mitten av 1990-talet, och den hade inte integrerat vertikalgrepp vilket jag ser som en bra sak. Alltså önskar jag att Canon gör en version av sin aktuella toppmodell utan integrerat vertikalgrepp. En sådan kamera är vad jag menade med "en digital motsvarighet" till EOS-1N, och inget annat.

Vilket är vad jag tolkade ditt inlägg som, och försökte skriva :)

Karl! Varför tror du att jag vill ha en digital EOS-1N? Har jag inte förtydligat nog för att du ska sluta citera det första inlägget jag skrev i det här (del-)ämnet, och som tydligen fick dig in på fel spår?

Om du läser de följande inläggen ordentligt så kanske det klarnar vad jag menade med "det finns inget motsvarande digitalt".

(F.ö. så är nog din jämförelse inte helt korrekt.)

Jag tror du romantiserar en gammal analog kamera som du förmodligen inte har använt på de senaste 4 åren. Eftersom du förmodligen inte heller använder 5D så tycker jag det är intressant att du så bestämt kan säga att eos-1n och 5d inte är motsvarande kameror. Jag har och använder alla tre.
Eos1Dmk2 är en helt annan kamera, byggd på ett helt nytt sätt och tålig som få. De andra tidigare analoga eos1 och 5d är snäppet enklare.

Om du ville ha en eos-1dmk2 som är lika liten och smidig som en 40D så får du skriva det från början. 5d är framtagen för just den marknaden som proffsfotografer som inte ännu gått över till analogt och fortfarande använde eos-1n.

Bilagor

• IMG_0482.jpg
    IMG_0482.jpg
    12 KB · Visningar: 230
Jag tror du romantiserar en gammal analog kamera som du förmodligen inte har använt på de senaste 4 åren.
Njae, det var nog snarare 10 år sen jag använde en EOS-1N senast.

Eftersom du förmodligen inte heller använder 5D så tycker jag det är intressant att du så bestämt kan säga att eos-1n och 5d inte är motsvarande kameror.
Det är fascinerande hur du konsekvent lyckas att missförstå vad jag har skrivit. Jag repeterar: jag vill att Canon ska göra en toppmodell utan integrerat vertikalgrepp.

Jag har och använder alla tre.
Eos1Dmk2 är en helt annan kamera, byggd på ett helt nytt sätt och tålig som få. De andra tidigare analoga eos1 och 5d är snäppet enklare.
EOS 5D har annorlunda ergonomi än 1D-serien. Det är inte bara storleken som skiljer.

Om du ville ha en eos-1dmk2 som är lika liten och smidig som en 40D så får du skriva det från början.
Fast eftersom det ju inte riktigt var det jag menade, så det hade väl varit dumt att skriva det? Sen ditt första missförstånd har jag försökt förtydliga flera gånger. Duger inte det? Vill du att jag ska resa bakåt i tiden och göra om mitt första inlägg så att du förstod rätt från början?

5d är framtagen för just den marknaden som proffsfotografer som inte ännu gått över till analogt och fortfarande använde eos-1n.
Det är nog en lite för snäv beskrivning av målgruppen.

EOS 5DII verkar f.ö. vara en mycket lyckad kamera, och det kan hända att jag skaffar en sån, men jag hade hellre sett en liknande kamera med EOS-1-design.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar