Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

40D oskarp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Abhor

Medlem
Jag har haft en 40D nu i ett par månader jag för någon vecka sedan skaffade jag mig en Speedlite 580 EX II. Dock har jag ett bekymmer som jag upptäckte efter att jag satte på blixten.

Det känns som om kameran(?) har blivit taskig med att fokusera. Jag vet inte om det har varit så hela tiden (är på resa och har inte med mig hårddisken med de gamla fotona på så att jag kan jämföra), eller om det är så att den helt enkelt har blivit dålig på att fokusera först på sista tiden. Jag uppfattar alla bilder som oskarpa. Tar jag foton på döda ting, blir det oskarpt, likaså på folk och fä.

Jag har provat med 2 olika objektiv och jag uppfattar att de är samma på båda.

Vad är det mest troligt att det är fel på om det är något tekniskt fel?

Jag har tagit runt 1500 bilder med kameran.
Objektiven jag har provat med är Canon EF 50 1,8 II samt Canon EF-S 17-85 IS (kitobjektivet).
Bilderna är tagna inomhus när jag har upptäckt detta och provat (det har inte funnits tillfälle att ta testfoton ute än).

Jag har alltid uppfattat det fasta 50 mm objektivet som skarpt, men inte alls nu.

Tillägg: Hittade ett par foton på datorn tagna med det fasta objektivet, fast med min förra kamera, en 400D. Där är bilderna betydligt skarpare (i jpeg från kameran, dvs oredigerade).
Jag använder bildformatet Standard.
 
Detta har diskuterats i ganska många trådar här på FS. Den allmänna uppfattningen är att jpg direkt från 40D är mycket mindre skärpta än de från t ex 400D. Dina bilder borde alltså se helt okej ut med lite efterarbete. Alternativt kan du ställa upp skärpan direkt i kameran.
 
ErlandH skrev:
Detta har diskuterats i ganska många trådar här på FS. Den allmänna uppfattningen är att jpg direkt från 40D är mycket mindre skärpta än de från t ex 400D. Dina bilder borde alltså se helt okej ut med lite efterarbete. Alternativt kan du ställa upp skärpan direkt i kameran.

Ok, då sökte jag med för otydliga kriterier.
Jag sparar bilderna i jpg+raw vid fototillfället. Jag har nu i kväll provat att öka kontrast, skärpa och de övriga lägena under bildstil utan att få samma klarhet i bilderna som på min 400. Jag är som sagt var på resa och kan inte prova i photoshop och kolla om jag kan få en bättre bild där, tyvärr, annars hade kanske mina tvivel försvunnit :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.