Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

40d mycket mer värd än 400d?

Produkter
(logga in för att koppla)
mow skrev:
Så du tycker jag ska ha kvar 40d,70-200 och ett kitobjektiv i stälet (18-55)?
Eller sälja 40d och köpa 400d,70-200 och 17-40?
Jag har hittat en,faktist.
Vad jag försöker säga är att man ska inte stirra sig blind på siffror i en spec -- hur kameran känns när man håller den mot ögat är nog så viktigt. För mig vore 40D vs 400D no contest. Men vilket hus man gillar är ju individuellt.

Har du hittat någon som betalar 9000 kr för en beg 40D är du bara att gratulera -- nypris ligger ju under 11000.

ErlandH skrev:
Vad jag försöker säga är att man ska inte stirra sig blind på siffror i en spec -- hur kameran känns när man håller den mot ögat är nog så viktigt. För mig vore 40D vs 400D no contest. Men vilket hus man gillar är ju individuellt.

Har du hittat någon som betalar 9000 kr för en beg 40D är du bara att gratulera -- nypris ligger ju under 11000.
Går att få nu för 9995.

jag tror svaret på grundfrågan blir: om du hittar nån som vill offra sin 17-40 och 400d för en 40d så go for it. Annars är det nog bara att börja spara till en 17-40, och glädja sig åt de extragrejerna som 40d faktiskt bjuder på.

tiq skrev:
jag tror svaret på grundfrågan blir: om du hittar nån som vill offra sin 17-40 och 400d för en 40d så go for it. Annars är det nog bara att börja spara till en 17-40, och glädja sig åt de extragrejerna som 40d faktiskt bjuder på.
Men alltså jag har hört att Sigma 18-50 f.2 EX är skarpare än 17-40,är det sant?

Larus skrev:
Var finns den för det priset? Billigaste på pricerunner är 10.499:-

Prisjakt.se -->sök 40d<-- så hittar du en firma som i ovan länk från Leo ett företag som heter waltersfoto i västervik. Någon som bor i västervik och som vet något om dem?

Bra med lite prispressare på nätet (kanske är importkameror utan svensk bruksanvisning?) =)

Hadé

mow skrev:
Men alltså jag har hört att Sigma 18-50 f.2 EX är skarpare än 17-40,är det sant?

Det ar absolut sant, den ar dessutom skarpare pa 2.8 an 17-40 ar pa blandare 4.

Behall du 40d och kop ett tamron 17-50 eller sigma 18-50 ar mitt rad.

Roligare att jobba med ett bra hus aven om man kan fa samma slutresultat...

17-40 ar inte ett av canons mest lyckade objektiv och rekommenderas egentligen endast om du absolut _maste_ ha ett canon-objektiv (och da ar anda 17-55 IS mycket battre)

Autofokus 400D vs 40D

Nog är det väl bättre autofokus på 40D i jämförelse med 400D. Eller?

Jag har provat ett Tamron 17-50 på min 20D och såg att skärpan var helt OK egentligen men den fokuserade fel. Rätt mycket också.
Så mitt råd är att köpa den någonstans där du har möjlighet att testa och helst jämföra flera ex.
Att få den justerad skulle ta alldeles för lång tid tyckte jag (skulle skickas till Tyskland ) så jag avstod från den pga det.

Många har säkert köpt den och är nöjda
Mvh
Pa

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto