Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

40D går på Stockholm Open - höga ISO

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Testbilder i all ära men det är ju först när man använder kameran i verkliga livet som man får en uppfattning om hur det funkar.

I fredags var det dags för det traditionella besöket på Stockholm open. Kom dit redan vid 14-tiden så de första bilderna fick jag lite hjälp av dagsljuset som kom in genom de stora takfönstren.

Under kvällen blev det dock till att vrida upp ISO. På datorn såg det VÄLDIGT brusig ut men när man visar det i web-format blir det lite bättre. ISO 3200 är verkligen en nödlösning men det blir i alla fall bilder.

Jag är verkligen ingen mästerfotograf och det hjälpte inte att jag satt bakom baslinjen - det blev många rygg-bilder i papperskorgen.

Här är i alla fall resultatet:

Stockholm Open 2007

Canon 40D, 70-200 4L IS och 17-55 2.8 IS. RAW konverterat i Lightroom, brusreducering ibland default, ibland lite uppdraget.

Det som verkar funka ganska bra är autofokus, jag använde AI Servo och mittpunkten och jag var nöjd med andelen bilder som var hyffsat i fokus.

En jämförelse kan göras genom att kolla bilderna från förr året. Då använde jag en 400D, Tamron 90 macro, Tamron 55-200 och Canon 17-55 2.8 IS och fotade i JPG. Jag satt då lite annorlunda så det är svårt att jämföra men jag tycker nog faktiskt att de bilderna blev lite bättre kanske.

Stockholm Open 2006

Bild i full upplösning kan nås med den lilla ikonen under bilderna. Räkna med att det gör trögt, "servern" står hemma i garderoben.

Nu är det snart dags att bänka sig framför TV:n och kolla finalen! Jag gissar att den tråkige 2.08-mannen vinner :(

En lärdom är att när det gäller inomhussport så är det ljusstyrka som gäller. Jag brukar vara helnöjd med mitt 70-200 men här räcker 4.0 helt enkelt inte till. Funderar på att skaffa något fast som är mera ljusstarkt. Faktiskt så funkar ju mitt makro förvånansvärt väl men det är lite segt i AF och 17-55 är lite för kort.

Ha det gott!
Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.